Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad kan frakten kosta av detta objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Billigast blir om du skickar som brev, men då kan det inte spåras. Om du skickar det som rekommenderat brev kan det spåras (man får kolli-ID precis som med paket), och det borde gå på strax under hundralappen.

Tycker dock att du borde packa in kartongen i en annan, lite större.

Kolla postens hemsida.
De har en bra portoguide.

Kanske kan gå som skrymmande brev, kolla på postens hemsida som sagt.

Enbart orginalkartong känns dock lite vågat, det kan få en del ganska häftiga stötar på färden.

Bubbelplast och en extra kartong skulle jag använda.

På postens hemsida kan du räkna ut vad det kostar att skicka.

Edit: Det fanns inga svar när jag läste, så du inte undrar varför jag skriver samma sak som redan skrivits ;)

.. och det kommer inte gå som skrymmande, man får skicka betydligt större saker som brev än vad många tror. :)

okej. tack för era svar.
trodde man var tvungen att skicka det som paket, men va bra att man kan skicka det som brev.
jag ska packa in den i en annan kartong, det e nog säkrast :)

Tänk bara på att försäkra brevet eller paketet...

När jag skickade min D300 med DHL så brann det i trailern (min kamera klarade sig precis) och enligt DHL så är ersättningen vid oförsäkrat gods endast 150 kr/kg enligt branchreglerna (gäller tydligen alla transportföretag).

DHL hade i alla fall utökat sin ersättning till 500kr/kg.
Detta skulle innebära 1.500kr för en D300 med 18-200mm lins....

Nu kom den fram till kunden och allt ordnade sig, men ett tag hade jag hjärtat i halsgropen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar