Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad heter Nikons proffsobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Alternate

Aktiv medlem
Ja, vilken beteckning har Nikon på sina "värstigobjektiv"?

Canon har L
Sigma har EX
Tokina har PRO

Men vad har Nikon för beteckning, jag har alltid undrat men aldrig hittat ett svar.

jag tror inte att dom behöver svara,kolla färgerna
har du en gång tagit en bild,, med nikon förstår du vad det handlar om, att fotografera

Så länge de sitter en graverad mässings plackett så ska man nog vara nöjd....

Re: Re: Vad heter Nikons proffsobjektiv?

Anders Svensson skrev:
Allvarligt: Vad menar du med "värstingobjektiv"? [/B]

Jag menar motsvagheten till Canons L, Sigmas EX and so on, hur gör man om man inte har en prislista till exempel?

Om man inte har en prislista så är nog risken/chansen inte så stor att man får behålla gluggen iaf så då spelar det väl inte så stor roll.

Nikon har ingen motsvarighet till Canons L-märkning. Mässingsplaketten är nog det närmaste man kan komma.

För många år sedan var det ED som gällde. Numera har tekniken blivit så pass billig så att man stoppar i ED glas i vilket skitobjektiv som helst. Kitgluggar och annat skräp :)

Skämt åsido, det stämmer med ED. ED var en pro märkning tidigare. Numera är det mässingsplaketten och/eller guldringen som är kännetecknet på DYRA Nikonobjektiv.

Vad är ett probjektiv förresten? Är det objektiv som proffsen använde? Eller är det bara att dom är dyra? Finns många proffs som använder 18-70 mfl, är 18-70 ett proffsobjektiv då?

Du har en poäng här, ur marknadsföringssyfte borde Nikon skapa en serie bestående av utvalda objektiv som marknadsförs på samma sätt som Canons L-serie. Gissningsvis kan Canon ta extra betalt för vissa objektiv bara för att de har den röda ringen och ett L i benämningen. Alla L objektiv är ju inte enastående har jag förstått. Däremot så är det en ytterst smart marknadsföringstrick..........

Alla har inte förstått varför Canon, Nikon och de andra gör kameror: Eller varför Volvo bygger bilar, eller varför Ericsson gör telefoner och andra telecomprodukter. Att tjäna pengar åt aktieägarna och inget annat.

I början var många företag mer idealistiska men inte numera. Speciellt om de är globala företag. Allt handlar om att tjäna pengar genom att maximera sin försäljning och därmed trycka upp aktiekursen och inget annat. Tror ni att Sony köpte Minoltas kameradivision för att bara det är kul att göra kameror och optik......

Senast ändrad:
Mankan G skrev:
För många år sedan var det ED som gällde. Numera har tekniken blivit så pass billig så att man stoppar i ED glas i vilket skitobjektiv som helst. Kitgluggar och annat skräp :)

Skämt åsido, det stämmer med ED. ED var en pro märkning tidigare. Numera är det mässingsplaketten och/eller guldringen som är kännetecknet på DYRA Nikonobjektiv.

Vad är ett probjektiv förresten? Är det objektiv som proffsen använde? Eller är det bara att dom är dyra? Finns många proffs som använder 18-70 mfl, är 18-70 ett proffsobjektiv då?

Du har en poäng här, ur marknadsföringssyfte borde Nikon skapa en serie bestående av utvalda objektiv som marknadsförs på samma sätt som Canons L-serie. Gissningsvis kan Canon ta extra betalt för vissa objektiv bara för att de har den röda ringen och ett L i benämningen. Alla L objektiv är ju inte enastående har jag förstått. Däremot så är det en ytterst smart marknadsföringstrick..........

Jag ver mest nyfiken på benämningen om det nu fanns någon sådan, och tydligen fanns det ingen, där var jag nöjd.

Men vad är ett proffsobjektiv är en bra fråga som tål att tänkas på. Som invan Canonist sa jag förr L-optik och EOS 1 serien, men jag har pratat med flera proffsfotografer som haft ända "ner" till 30D och EF-s objektiv, så det handlar ju om det väsentliga, hur bra bilder man levererar och kan sälja, inte vad det står på objektivet/kamerahuset. Vilket jag ser som en positiv utveckling.

Nu var det inte detta tråden handlad eom, men när jag väl fått svar på min fråga så anser jag den öppen för disskusion =)

eventuellt att man känner igen nikons 'proffsobjektiv' på ljusstyrkan.

Xmm-Ymm f/2,8 = pro

Xmm-Ymm f/3,6-5,6 = mindre pro.

Byggkvalitet, prestanda och pris kännetecknar en proffsglugg. Även om tex min 18-70 är en bra glugg, så är den varken ljusstark eller något jag vill tappa i backen...

/K

Alternate skrev:
Jag ver mest nyfiken på benämningen om det nu fanns någon sådan, och tydligen fanns det ingen, där var jag nöjd.

Men vad är ett proffsobjektiv är en bra fråga som tål att tänkas på. Som invan Canonist sa jag förr L-optik och EOS 1 serien, men jag har pratat med flera proffsfotografer som haft ända "ner" till 30D och EF-s objektiv, så det handlar ju om det väsentliga, hur bra bilder man levererar och kan sälja, inte vad det står på objektivet/kamerahuset. Vilket jag ser som en positiv utveckling.

Nu var det inte detta tråden handlad eom, men när jag väl fått svar på min fråga så anser jag den öppen för disskusion =)

Ur PR-syfte så är det väl synd att Nikon inte gjort någon speciell serie, å andra sidan är väl inte alla L-objektiv värda att ha just L (24-70?), om man jämför mot Nikons dito?

Adam

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar