Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad heter "LCC plate" på svenska?

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Har insett att jag skulle behöva en dylik, alltså en halvopak platta att sätta framför objektivet om man vill ta en bild för användning till att korrigera färgförskjutningar med. Antagligen finns det hos de svenska fotohandlarna men jag får inga som helst sökresultat eftersom jag inte vet vad det heter på svenska. "LCC" står alltså för "lens cast correction (eller calibration)". ci_lcc_02_900x.jpg
 
Har tyvärr ingen bra översättning.

Själv har jag använt en tunn vit plexiglasskiva när jag fotograferat av oljemålningar och liknande, har fungerat bra. Kommer inte ihåg var jag köpte någonstans men hittade dom här:

I programmet CaptureFlow till mitt digitalbakstycke heter det "Shading Calibration".
 
Misstänker att det är vitbalansfilter som åsyftas.
Mja, de är i form av lock och funkar inte för vidvinklar. Det måste vara en platta som är större än filtergängan. Dessutom vill jag ha en som man bara håller upp framför så den funkar till vilket objektiv som helst. :)

Har tyvärr ingen bra översättning.

Själv har jag använt en tunn vit plexiglasskiva när jag fotograferat av oljemålningar och liknande, har fungerat bra. Kommer inte ihåg var jag köpte någonstans men hittade dom här:

I programmet CaptureFlow till mitt digitalbakstycke heter det "Shading Calibration".
Hittar jag inget så går det förstås att snickra ihop nåt själv, men jag tänkte det vore trevligt med en grej som verkligen är neutralt vit. Det kan man inte vara säker på om man köper nån random plexiskiva, tror jag.
 
Är det något sådant?

Nix, den ska vara halvgenomskinlig för att kunna sättas mot objektivet. Har man ett objektiv som ger färgförskjutning utåt kanter och hörn så kan man då ta en referensbild genom plattan där bara färgknaset syns, utan ett motiv så att säga. Den bilden används sen för att medelst plugin i råkonverteraren ta bort färgförskjutningen i bilder tagna med samma objektiv. :)

Det bör alltså vara en matt, halvgenomskinlig platta som är helt färgneutral.
 
Nix, den ska vara halvgenomskinlig för att kunna sättas mot objektivet. Har man ett objektiv som ger färgförskjutning utåt kanter och hörn så kan man då ta en referensbild genom plattan där bara färgknaset syns, utan ett motiv så att säga. Den bilden används sen för att medelst plugin i råkonverteraren ta bort färgförskjutningen i bilder tagna med samma objektiv. :)

Det bör alltså vara en matt, halvgenomskinlig platta som är helt färgneutral.

Något som slog med när jag såg tråden var att det rimligen även går att använda för att fixa vinjetteringen hos TS/PC-objektiv, även om man har vridit på rattarna. Det är annars av förklarliga skäl svårt, eftersom en standardprofil inte fungerar. Det kräver förstås en referensbild för varje bild man tar, så det blir då till att vara metodisk. Tyvärr kommer man inte åt eventuell distorsion den vägen, som också flyttar runt på samma vis.
 
Något som slog med när jag såg tråden var att det rimligen även går att använda för att fixa vinjetteringen hos TS/PC-objektiv, även om man har vridit på rattarna. Det är annars av förklarliga skäl svårt, eftersom en standardprofil inte fungerar. Det kräver förstås en referensbild för varje bild man tar, så det blir då till att vara metodisk. Tyvärr kommer man inte åt eventuell distorsion den vägen, som också flyttar runt på samma vis.
Precis! Även färgförskjutning kan vara knöligt när man flyttar den optiska axeln, så om kameran står på stativ så är det ju bara att ta en extra bild med plattan framför, varje gång. Då har man dessutom en vitbalansreferens för motivet ifråga. 👌
 
Något som slog med när jag såg tråden var att det rimligen även går att använda för att fixa vinjetteringen hos TS/PC-objektiv, även om man har vridit på rattarna. Det är annars av förklarliga skäl svårt, eftersom en standardprofil inte fungerar. Det kräver förstås en referensbild för varje bild man tar, så det blir då till att vara metodisk. Tyvärr kommer man inte åt eventuell distorsion den vägen, som också flyttar runt på samma vis.

Ja i tex arkitekturfoto kan du använda det för att kompensera för avvikelser i objektivet och studiofoto för att få en jämn ljusnivå över motivet.
 
Precis! Även färgförskjutning kan vara knöligt när man flyttar den optiska axeln, så om kameran står på stativ så är det ju bara att ta en extra bild med plattan framför, varje gång. Då har man dessutom en vitbalansreferens för motivet ifråga. 👌

Du skulle kunna kolla med Molanders. Till sinarbakstyckena som dom representerar fanns precis det du frågar efter åtminstone tidigare i sortimentet.

 
Det är Phase One som är tillverkaren och artikelnummer är #6020094.

Du kan beställa härifrån, https://www.digitalback.com/collect...ies/products/ci-lcc-lens-cast-correction-tool

Annars fråga Scandinavian Photo eller Cyberphoto om de har på lager eller kan beställa till dig.
Men då är det väl bara Capture One Pro som kan skapa en objektivkorrigeringsprofil, eller? Vilken annan mjukvara hanterar plattan?
 
Jag tycker att det hade varit intressant att testa den här tekniken, men det verkar tyvärr bara vara Capture One Pro som kan hantera filerna.

Ännu har jag inte hittat annan mjukvara som hanterar, eller för den delen konverterar filformatet LCC.

 
Senast ändrad:
Alltså, det måste ju inte vara en specifik produkt som heter "LCC"-nånting. Jag är bara ute efter en platta som är gjord för fotobruk, för då kan man förhoppningsvis anta att den är neutral i färgen.

Jag kör just Capture One, men det finns plugins till andra råkonverterare som gör samma sak. Samt fristående program såsom Cornerfix. :)

Edit: Anledningen att jag vill ha en är för att jag har ett shift-objektiv som ger hysteriskt cyan-stick utåt kanter och hörn, och det är i princip omöjligt att hantera när man förskjutit objektivet. Om man då tar en referensbild med plattan för varje motiv, så borde det kunna bli bra. Eller så gör man en bunt referensfiler för olika bländarvärden, fokusavstånd och förskjutningar som är tillräckligt nära för att kunna välja i efterhand. Förutsatt att man skriver upp eller kommer ihåg sina inställningar för varje motiv (objektivet är helt manuellt).
 
Alltså, det måste ju inte vara en specifik produkt som heter "LCC"-nånting. Jag är bara ute efter en platta som är gjord för fotobruk, för då kan man förhoppningsvis anta att den är neutral i färgen.

Jag kör just Capture One, men det finns plugins till andra råkonverterare som gör samma sak. Samt fristående program såsom Cornerfix. :)

Edit: Anledningen att jag vill ha en är för att jag har ett shift-objektiv som ger hysteriskt cyan-stick utåt kanter och hörn, och det är i princip omöjligt att hantera när man förskjutit objektivet. Om man då tar en referensbild med plattan för varje motiv, så borde det kunna bli bra. Eller så gör man en bunt referensfiler för olika bländarvärden, fokusavstånd och förskjutningar som är tillräckligt nära för att kunna välja i efterhand. Förutsatt att man skriver upp eller kommer ihåg sina inställningar för varje motiv (objektivet är helt manuellt).

Med reservation för att jag kanske gör mig dum men det går inte att använda helt vitt tyg? För astrofoto tar man "flats" på det viset. Spänn ett vitt tyg framför teleskopet och ta bilder för att korrigera vinjettering mm. Men det kanske faller på genomskinlighet och att kunna garantera helt vitt? Man måste se till att släta ut eventuella veck också.
 
Med reservation för att jag kanske gör mig dum men det går inte att använda helt vitt tyg? För astrofoto tar man "flats" på det viset. Spänn ett vitt tyg framför teleskopet och ta bilder för att korrigera vinjettering mm. Men det kanske faller på genomskinlighet och att kunna garantera helt vitt? Man måste se till att släta ut eventuella veck också.
Klart det går, men jag tror det finns risk att det inte blir helt jämnt. Jag har försökt göra en egen kalibreringsplatta av en packe halvgenomskinliga plastfilmer men inte ens det blev tillräckligt bra. Med kort brännvidd och liten bländare kommer plattan vara tillräckligt nära i fokus för att alla mönster och ojämnheter ska påverka resultatet.
 
Som Martin nämner så använder man flats för astrofoto. Jag brukar använda en padda eller skärm men det finns ju dedikerade hjälpmedel också t ex:
Det där är total överkurs eftersom icke astrofoto oftast sker i tillräckligt bra ljus för att inte behöva en belyst panel. Åt helsike för dyrt sett till mina intentioner oavsett. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.