Annons

Vad har ni för försäkring på era kameror/objektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)
Min hemförsäkring täcker upp till 40 000 kr lösöre.
har inte känt behov för extraförsäkring.

/Stefan

Gefvert är bra för yrkesfolk/frilans men som privatperson med en "normaldyr" fotoväska så räcker det fint med hemförsäkringen.

Hej
Det ringde en kille om tilläggsförsäkring på hemförsäkringen som vi har på Folksam. Tillägget tog upp ett stort antal grejer. Det jag fastnade för var att försäkringen för lösöret ökade från 40.000 till 80.000. Kostnaden var ca 60 kr per månad. Vad han sade skulle det gälla för stöld av kamerautrustning, så jag slog till. Jag kan inte säga om det här är bra eller inte, men du kan ju kolla om det fins något lämpligt tillägg till din hemförsäkring.

Hälsningar
Lars Hedin

Är du säker på det? Ofta är beloppet t ex för stöldbegärlig egendom under resa ganska snålt tilltaget.
Det finns säkert en hel del variationer mellan bolagen men rent generellt så har jag fått intrycket av att man kommer långt med hemförsäkringen. Gör en sökning, det borde finnas mängder av trådar som tar upp just detta med försäkringar.

Jag har haft en kamera som omkom på grund av en olyckshändelse. Det täckte hemförsäkringen.
Annars har jag inget särskilt för kamerorna.

Jag hade Trygg Hansa, men har nu gått över till if.
En av anledningarna är att if täcker upp för 50.000kr på kamerautrustningen när jag vistas utanför hemmet, Trygg Hansa har 10.000kr.
Inne i hemmet täcks den av lösöret i händelse av stöld/brand.
Och eftersom jag packar väskan efter aktivitet, så räcker det oftast för mig.
Tillräckligt bra alltså.
M.V.H
/Tobias

Jag hade Trygg Hansa, men har nu gått över till if.
En av anledningarna är att if täcker upp för 50.000kr på kamerautrustningen när jag vistas utanför hemmet, Trygg Hansa har 10.000kr.
Oj, det hade jag inte koll på. Vad bra att jag också just bytte från TH till If (av helt andra skäl)!

Länsförsäkringars hemförsäkring. Ingen speciell kameraförsäkring.

Jag har Länsförsäkringars hemförsäkring med drulletillägg (cirka 1.400:-/år för min del, beloppet beror ju på var man bor och hur stor lägenheten är, mm).

Täcker 2,5 prisbasbelopp (a' 42.800:) för stöldbegärlig egendom såväl om man får inbrott i lägenheten som om det händer något när man är ute och reser.

Oj, det hade jag inte koll på. Vad bra att jag också just bytte från TH till If (av helt andra skäl)!

med tex trygg hansa så kan ni teckna specialförsäkring på alla kamera prylar samt tillbehör utom minneskort. Dom tar en procentsats på försäkringsbeloppet i försäkringspremie förut 3% . Gäller även utomlands fast bara för privatperson inte yrkesfotograf. Självrisken var förut i alla fall på 1000 kr. Vet en kompis som har dom o han råkade ut för ett ofrivilligt dopp med utrustningen o det var inget strul med att ersättning.

men jag tror att den vanliga hemförsäkringen räcker i dom flesta fall. Kolla bara upp villkoren.

Tillägg till hemförsäkringen eftersom den inte täcker stöld/skada på kamerautrustning utanför hemmet på hemorten. Däremot täckte den utanför hemorten, räknas in i resedelen i hemförsäkringen..

Det skiljer sig mycket mellan olika försäkringsbolag, då "stöldbegärliga" prylar utanför hemmet försäkrades mycket lågt, i praktiken knappast alls av det bolag (Vesta) jag då hade, så jag fick ta en extra försäkring då jag reste till Sydafrika. Det gick inte heller att teckna ett tillägg och inte heller att byta annat än på huvudförfallodagen. Jag har bytt försäkringsbolag efter detta.

I finland på mitt försäkringsbolag gäller hemförsäkringen upp till drygt 3000€, samt på resor inom norden men utanför norden ska det vara reseförsäkring

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar