Annons

Vad har ni för försäkring på era kameror/objektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har nu som jag skrev ovan bytt försäkringsbolag, det är i mitt fall SalusAnsvar. Jag är nu mitt uppe i ett försäkringsfall då jag halkade utför trappen och slog sönder såväl mig själv lite som kamera och objektiv, (7D o 17-85/4-5,6). Självrisken jag får betala är 1500:-. Prylarna är nu reparerade av Canon RCC och jag väntar nu på tillbaksfrakten, dessutom är mina blessyrer också till största delen läkta.

Min hemförsäkring täcker upp till 40 000 kr lösöre.
har inte känt behov för extraförsäkring.

/Stefan

Med tanke på att du är frilansfotograf och då troligtvis använder fotoutrustningen i din näringsverksamhet bör du nog kolla en extra gång om hemförsäkringen verkligen täcker skador och eller förlust. Normalt gäller inte hemförsäkring för utrustning i näringsverksamhet.

Själv har jag mitt försäkrat via Gefvert.
Tappade för ett halvår sen mitt nya Sigma 120-300/2.8 OS... och skadade det ordentligt. Det blev ett nytt med 1000kr i självrisk.

men jag tror att den vanliga hemförsäkringen räcker i dom flesta fall. Kolla bara upp villkoren.

Kikar man på exempelvis trygghansa och IF så är "utrustning för bildupptagning" specifikt begränsad vad gäller ersättning vid skada/förlust utanför hemmet (TH har ett maxbelopp på 10.000kr per tillfälle för sådan och annan stöldbegärlig egendom, det var därför jag bytte bolag).

Jag har en specialförsäkring från IF. Det var det enda som var vettigt när jag jämförde. Jag betalar drygt 4.000kr per år för att försäkra utrustning för strax över 150.000kr, då gäller den i de flesta länder, och har bra villkor för värdeminskning och dylikt.

Klarläggande angående IF

Kikar man på exempelvis trygghansa och IF så är "utrustning för bildupptagning" specifikt begränsad vad gäller ersättning vid skada/förlust utanför hemmet (TH har ett maxbelopp på 10.000kr per tillfälle för sådan och annan stöldbegärlig egendom, det var därför jag bytte bolag).

Jag har IF:s hemförsäkring som heter "StorHem", och den ersätter för upp till 50.000kr vid stöld utanför hemmet.
Vid stöld från hemmet ersätter den fullvärde.
Vad gäller IF så är inte "apparat för ljud eller dildåtergivning" en digitalkamera, utan den finns separat specificerad.
Avskrivningstabell finns för kamerahuset, vilket är logiskt, eftersom det faller fort i värde.
Vad gäller optiken ersätts den med marknadsvärdet, det vill säga vad det kostar att återanskaffa den.
M.V.H
/Tobias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar