KGS
Aktiv medlem
Linmajon skrev:
Hmmm...gjorde exakt samma tabbe för några veckor sedan. Tyvärr så hade jag stängt av funktionen för kort-varning, så jag plåtade glatt på...
Varför kan man stänga av/stänger man av den funktionen?
/kg
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Linmajon skrev:
Hmmm...gjorde exakt samma tabbe för några veckor sedan. Tyvärr så hade jag stängt av funktionen för kort-varning, så jag plåtade glatt på...
Linmajon skrev:
Lustigt ibland att se klockslaget när folk är på fotosidan. Jag kan inte sova, har jetlag..
Aha... Är det DET som det är avsett för...KGS skrev:
Tror jag ska lägga ett litet CF-kort i plånboken. Kanske det lilla fåniga 16 MB kortet som följde med kameran...
KGS skrev:
Ja, tänk vilken lycka... en tiff, två rawfiler eller tre jpg... fattar inte vad de tänker på när de packar ned ett sånt kort...
puppetm skrev:
Är inte det samma sak som att bära runt på en kondom?
Bra liknelse?
puppetm skrev:
Är inte det samma sak som att bära runt på en kondom?
Bra liknelse?
Tunneldistortion har jag aldrig hört talas om. Ärligt talat hade jag lite svårt att bedömma distorsionen med blotta ögat. Efter ditt påpekande har jag jämfört linjerna mot en rak kant och du har rätt det finns en aning tunnformig distorsion, men den kan väl knappast anses som särskilt stor för ett objektiv med så stort brännviddsomfång. Vid första anblicken tyckte jag att det såg ut som om takåsen säggade lite men om du lägger något rakt längs den ser du att den högra korta snutten ligger i linje (nästan). Att den är sned på vänstersidan torde alltså snarare bero på att bilden inte bara är tagen snett uppåt utan även en aning åt höger.Johan Okker skrev:
Arvelius:
Du ser alltså inte tunneldistortionen?