Annons

Vad har du för skärm?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men den har ingen IPS panel? Ursäkta för min dåliga kunskap men är det inte IPS panel jag ska leta efter? Det är i alla fall vad jag förstått, men kanske har fel ändå?
CG241 du jämförde med har inte heller IPS-panel. Det var bara ett exempel jag gav dig, det finns andra med IPS-paneler, men själv skulle jag hellre leta efter en skärm som jag vet går att kalibrera korrekt och utan inställningsproblem än att fokusera på IPS. Hellre en bra PVA-skärm än en dålig IPS-skärm.
 
CG241 du jämförde med har inte heller IPS-panel. Det var bara ett exempel jag gav dig, det finns andra med IPS-paneler, men själv skulle jag hellre leta efter en skärm som jag vet går att kalibrera korrekt och utan inställningsproblem än att fokusera på IPS. Hellre en bra PVA-skärm än en dålig IPS-skärm.

Nej nu när du säger det.. Fasen, får ta och läsa igenom hela Bildskärm för bildbehandling tråden så att jag lär mig ett och annat. har pressat mig igenom 10-20 sidor, men verkar inte ha tagit in något. Tänkte beställa snabbt men nu blir det nog till att vänta tills jag vet vart jag ska lägga pengarna! (Är sådan att jag ogärna lägger pengar på något innan jag läst på mig så att jag vet att jag får bästa möjliga objekt för pengarna) Tack för din tid!
 
Du behöver ju inte jämföra Dellen med Eizo's ColorEdge-serie. Det finns ett flertal Eizo-modeller som kostar mellan 5000-11000 kr inkl kalibrator EX1 som du kan hårdvarukalibrera med EasyPIX. EasyPIX kommer dessutom i en ny ver 2 där det går att ställa in de flesta kalibreringsvärden manuellt, till skillnad mot första versionen.

Jag tycker du ska tänka till två gånger innan du köper en Dell-skärm + Spyder för mjukvarukalibrering, när du för ungefär samma pengar får en Eizo med hårdvarukalibrering.

Hur många evighetstrådar hittar du på internet med folk som knappt lyckas kalibrera sina Eizo-skärmar? Jämför med antalet Dell-problem som finns dokumenterade!

Här har du en hårdvarukalibrerad 24-tummare inkl kalibrator för 8245 kr inkl moms.
http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=S2433WFSC-BK

Jag har med intresse läst tråden då jag letar efter en ny skärm ocn inte vet vilken jag ska köpa.
Den här har IPS-panel men är ca 2500 kr dyrare, är det värt dom pengarna.
Vilka andra skärmar än Eizo har hårdvarukalibrering?

http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=SX2462WCAL-BK
 
Senast ändrad:
Jag har med intresse läst tråden då jag letar efter en ny skärm ocn inte vet vilken jag ska köpa.
Den här har IPS-panel men är ca 2500 kr dyrare, är det värt dom pengarna.
Vilka andra skärmar än Eizo har hårdvarukalibrering?

http://www.eizo.se/default.aspx?page=11&product=SX2462WCAL-BK

Om det är värt pengarna är en nära nog omöjlig fråga att svara på eftersom vi alla prioriterar olika och har olika tillgångar.

Den skärmen du länkar till har exakt samma specifikationer som CG243W, så min kvalificerade gissning är att de paneler som inte riktigt når upp till ColorEdge nivå, istället blir SX-modeller, vilket betyder att du får en mycket bra skärm till betydligt lägre kostnad än för ColorEdge. Du missar en del möjligheter vad gäller kalibreringsinställningar, men som jag skrev ovan, det kommer en ny version av EasyPIX som tillåter manuella kalibreringsinställningar.

De färghanteringsgurus jag litar på brukar nästan uteslutande rekommendera Eizo och NEC. I USA verkar NEC vara billigare än Eizo och rekommenderas oftare där. Dessutom är alla USA-versionerna av NEC-skärmarna hårdvarukalibrerade, medan man i Europa har en speciell Spectraview-serie.

http://www.nec-display-solutions.se/p/se/sv/products/choice.xhtml?cat=LCD&e=e3s1&mg=ColourMgmt
 
Dom flesta 19" håller 1280x1024 vilket ger ca 86.5ppi vilket är 260dpi, vilket inte heller är så illa.

Jag vet att marknadsnissarna gärna vill blåsa upp upplösningen i sina specifikationer och därför tar till alla trix de har. Men den upplösning du anger gäller bara horisontellt, vertikalt har du fortfarande bara 86.5 dpi.

Sedan är det meningslöst att försöka skilja på ppi och dpi då de flesta ändå tar fel, det som verkligen är intressant är antalet adresserbara bildpunkter.
 
Jag vet att marknadsnissarna gärna vill blåsa upp upplösningen i sina specifikationer och därför tar till alla trix de har. Men den upplösning du anger gäller bara horisontellt, vertikalt har du fortfarande bara 86.5 dpi.

Sedan är det meningslöst att försöka skilja på ppi och dpi då de flesta ändå tar fel, det som verkligen är intressant är antalet adresserbara bildpunkter.

Jo, men hur många utskrifter räknar på det sättet? Skall man jämföra skärmar mot utskrifter måste man väl ändå räkna som jag gjorde?
Utskrifters DPI brukar desutom ofta räkna med dietheringsmetoder, dvs en pixel kan ibland representeras av väldigt många punkter på en utskrift för att pixeln skall få rätt medelfärg.

/Karl
 
Jo, men hur många utskrifter räknar på det sättet? Skall man jämföra skärmar mot utskrifter måste man väl ändå räkna som jag gjorde?
Utskrifters DPI brukar desutom ofta räkna med dietheringsmetoder, dvs en pixel kan ibland representeras av väldigt många punkter på en utskrift för att pixeln skall få rätt medelfärg.

Förvisso korrekt att en pixel kan representeras av flera bläckdroppar, men det är ändå stor skillnad med utskrifts dpi där varje punkt i praktiken kan ha en godtycklig färg.

Att jämföra med bildskärmens dpi där varje punkt bara kan vara antingen röd, grön eller blå. Så skärmen har fortfarande bara 86,5 dpi, bara att grundfärgerna är aningen förskjutna i förhållande till varandra (jämför vanligt fyrfärgstryck där färgerna överlappar men ligger i olika vinklar).
 
Förvisso korrekt att en pixel kan representeras av flera bläckdroppar, men det är ändå stor skillnad med utskrifts dpi där varje punkt i praktiken kan ha en godtycklig färg.

Att jämföra med bildskärmens dpi där varje punkt bara kan vara antingen röd, grön eller blå. Så skärmen har fortfarande bara 86,5 dpi, bara att grundfärgerna är aningen förskjutna i förhållande till varandra (jämför vanligt fyrfärgstryck där färgerna överlappar men ligger i olika vinklar).

Nja, detta var väl en sanning med lite tillägg:
Varje punkt (pixel) har 3 subpixlar RGB dom kan vara Röda Gröna o Blå i 256 olika ljusstyrka (8 bitar) eller i vissa 10bitars skärmar i 1024 olika ljusstyrka.
dvs i 8 bitars 16.7 miljoner färgkombinationer
och i 10 bitars 1073.7 miljoner färgkombinationer
 
Nja, detta var väl en sanning med lite tillägg:
Varje punkt (pixel) har 3 subpixlar RGB dom kan vara Röda Gröna o Blå i 256 olika ljusstyrka (8 bitar) eller i vissa 10bitars skärmar i 1024 olika ljusstyrka.
dvs i 8 bitars 16.7 miljoner färgkombinationer
och i 10 bitars 1073.7 miljoner färgkombinationer

I denna diskutionen avser punkt det du beskriver som subpixel. Den kan mycket riktigt som du skriver ändra ljusstyrka men färgen är fast.

/Karl
 
Nja, detta var väl en sanning med lite tillägg:
Varje punkt (pixel) har 3 subpixlar RGB dom kan vara Röda Gröna o Blå i 256 olika ljusstyrka (8 bitar) eller i vissa 10bitars skärmar i 1024 olika ljusstyrka.
dvs i 8 bitars 16.7 miljoner färgkombinationer
och i 10 bitars 1073.7 miljoner färgkombinationer

När jag läser mitt inlägg idag ser jag att det jag skriver kan missuppfattas, så ditt förtydligande var på sin plats.

Men min huvudpoäng är ändå att du inte kan ta subpixlarnas antal som underlag för att räkna på skärmens upplösning i dpi/ppi (den praktiska pixeltätheten), och det gäller naturligtvis alla tillverkares modeller. På motsvarande sätt ökar inte skrivarens upplösning av att du kan lägga flera färgdroppar i en pixel.

Så trots sina subpixlar har skärmen i fråga inte mer än 86,5 dpi.

Lite överkurs, det finns faktisk skärmar där det kanske blir lite mer uppenbart att sambandet mellan subpixlar och upplösning inte hänger ihop, dessa skärmar har inte full färginformation för varje pixel. Utan varje pixel har bara två subpixlar, där den ena alltid är grön och den andra omväxlande röd eller blå. Fast jag kan inte tänka mig att denna typ av skärm skulle användas för professionell bildbehandling, åtminstone inte så länge som vi har dagens skärmupplösningar.
 
Felen som Dell och HP har är redan dom otroligt små, Eizo, Quato och NEC är förvisso bättre men frågan är om den förbättringen tjänar någonting till.
Den enda fördelen jag ser med dom dyrare skärmarna är om man skaffar en som kan hårdvarukalibreras eller om man tänker jobba i en färgrymd som inte har gamma 2.2 eller färgtemperaturer mellan 5600 och 6500.

/Karl

Sitter själv med en NEC SpectraView 2490. En av de få skärmar som har hårdvarukalibrering, och dessutom kalibrerad från fabrik. Frågade NEC varför de har två olika serier i Sverige, och fick till svar att de plockar ut de bästa skärmarna och gör dem till SpectraView-skärmar. Även om jag tycker det är lite fult av dem att ha så stor prisskillnad mellan vanliga 2490 och SpectraView-varianten, trots att det är stort sett samma hårdvara, har jag ändå viss förståelse för det - har ännu inte sett någon skärm under 10kkr som kommer i närheten, och då är min skärm ändå 1,5 år.

Det som verkligen utmärker skärmen är att den är så otroligt jämn i allt. Inga synliga skillnader i bakgrundsljus, inga synliga färgskiftningar vid normal betraktningsvinkel, ingen "banding" etc. De nya Dell och Apple-skärmar som köpts in till jobbet som jag tittat på, har alla varit märkbart sämre på åtminstone någon punkt.
 
Senast ändrad:
Sitter själv med en NEC SpectraView 2490. En av de få skärmar som har hårdvarukalibrering, och dessutom kalibrerad från fabrik. Frågade NEC varför de har två olika serier i Sverige, och fick till svar att de plockar ut de bästa skärmarna och gör dem till SpectraView-skärmar. Även om jag tycker det är lite fult av dem att ha så stor prisskillnad mellan vanliga 2490 och SpectraView-varianten, trots att det är stort sett samma hårdvara, har jag ändå viss förståelse för det - har ännu inte sett någon skärm under 10kkr som kommer i närheten, och då är min skärm ändå 1,5 år.

Det som verkligen utmärker skärmen är att den är så otroligt jämn i allt. Inga synliga skillnader i bakgrundsljus, inga synliga färgskiftningar vid normal betraktningsvinkel, ingen "banding" etc. De nya Dell och Apple-skärmar som köpts in till jobbet som jag tittat på, har alla varit märkbart sämre på åtminstone någon punkt.

Jag ser absolut inga synliga skillnader på min skärm, jag har dock mätbara skillnader på den. Du saknar nog även mätbara skillnader på din.

/Karl
 
Men min huvudpoäng är ändå att du inte kan ta subpixlarnas antal som underlag för att räkna på skärmens upplösning i dpi/ppi (den praktiska pixeltätheten), och det gäller naturligtvis alla tillverkares modeller. På motsvarande sätt ökar inte skrivarens upplösning av att du kan lägga flera färgdroppar i en pixel.

Så trots sina subpixlar har skärmen i fråga inte mer än 86,5 dpi.

Lite överkurs, det finns faktisk skärmar där det kanske blir lite mer uppenbart att sambandet mellan subpixlar och upplösning inte hänger ihop, dessa skärmar har inte full färginformation för varje pixel. Utan varje pixel har bara två subpixlar, där den ena alltid är grön och den andra omväxlande röd eller blå. Fast jag kan inte tänka mig att denna typ av skärm skulle användas för professionell bildbehandling, åtminstone inte så länge som vi har dagens skärmupplösningar.

Jag håller naturligtvis med dej i ditt resonemang.
Idag är den pixeltätaste skärmen vi har SX2762W som har upplösningen 2560x1440 och är en 27 tummare i 16/9 formatet dvs. 109 dpi.
Vi skulle naturligtvis vilja tillverka pixeltätare skärmar (vilket vi oxå gör mot medicin sidan) men detta innebär vissa problem.
Dom flesta program ex. Photoshop går inte att förändra ikon o meny storlek vilket innebär väldigt små sådana.
Och naturligtvis priset.
 
På min skärm som jag bildbehandlar på har jag inga ikoner eller menyer på, dom kör jag på en annan skärm. Jag skulle dock inte betala mer för att få högre pixeltäthet än vad jag har idag.

Om en skrivare fixar 300dpi kan den då skriva ut 300 olikfärgade linjer per tum? Eller är det så att skrivarens 300dpi är antalet punkter som används att med hjälp av diethering få till dom rätta färgerna?

/Karl
 
Om en skrivare fixar 300dpi kan den då skriva ut 300 olikfärgade linjer per tum? Eller är det så att skrivarens 300dpi är antalet punkter som används att med hjälp av diethering få till dom rätta färgerna?

/Karl

Jag tror ni kan släppa den där diskussionen. ;o) En skrivare har mycket högre dpi än 300, min Epson R1800 har 5760x1440dpi (dvs tänkbara punkter att sätta bläckdropparna på). Om bilden är i 300 dpi RGB så räknas den om fullständigt av skrivardrivrutinen för att återge bilden på papperet så bra som möjligt, med hjälp av de bläckfärger just den skrivaren har. Vad jag förstår försöker inte skrivaren återge pixlarna som de är lagrade i RGB-formatet.

Visst vore det häftigt med 300ppi upplösning på skärmen. Men då ska man också trivas med ett arbetsavstånd på sådär 15-20 cm för att uppfatta alla detaljer...
 
Jag tror ni kan släppa den där diskussionen. ;o) En skrivare har mycket högre dpi än 300, min Epson R1800 har 5760x1440dpi (dvs tänkbara punkter att sätta bläckdropparna på). Om bilden är i 300 dpi RGB så räknas den om fullständigt av skrivardrivrutinen för att återge bilden på papperet så bra som möjligt, med hjälp av de bläckfärger just den skrivaren har. Vad jag förstår försöker inte skrivaren återge pixlarna som de är lagrade i RGB-formatet.

Visst vore det häftigt med 300ppi upplösning på skärmen. Men då ska man också trivas med ett arbetsavstånd på sådär 15-20 cm för att uppfatta alla detaljer...

Jo, men dom 5760x1440dpi som din skrivar klarar är just för dietheringen, dvs det behövs ett antal (jag vet inte hur många) punkter för att blanda ihop rätt färg till motsvarande en pixel på skärmen.
Har din skrivare bara tre färgpatroner så kommer du behöva en massa färgpunkter för att lyckas få det att se ut som rätt färg.

/Karl
 
Om det är värt pengarna är en nära nog omöjlig fråga att svara på eftersom vi alla prioriterar olika och har olika tillgångar.
De färghanteringsgurus jag litar på brukar nästan uteslutande rekommendera Eizo och NEC. I USA verkar NEC vara billigare än Eizo och rekommenderas oftare där. Dessutom är alla USA-versionerna av NEC-skärmarna hårdvarukalibrerade, medan man i Europa har en speciell Spectraview-serie.

http://www.nec-display-solutions.se/p/se/sv/products/choice.xhtml?cat=LCD&e=e3s1&mg=ColourMgmt

Hej!

Jag har med stort intresse läst tråden eftersom jag håller på och letar efter en bra skärm för vettig peng.
Spectraview skärmarna är lite för dyra för min planbok, har en buget på ca. 5000:-
Kan någon av erfarenhet av Asus PA246Q ? För 4300 får man en IPS panel med 102 % av NTSC 98%(Adobe RGB), 100%(sRGB), vilket som jag förstått av diversa trådar här, är ganska bra. Vet dock inte om den går att hårdvarukalibrera. Vore snällt om någon som ev. sitter på svaret kunde dela med sig! :)

/Anastasia
 
Nu har jag läst igenom tråden.

Jag tänkte köpa en ordentlig skärm i höst, och förmodligen blir det en Eizo Flex Scan 24" (med IPS-panel). Riktpris 9000kr+moms.

Det skulle vara lättare att följa med i diskussionen om skärmarnas beteckningar angavs lite mera utförligt. Det är ju en viss skillnad (i pris) mellan FlexScan och ColorEdge.

Jag köpte en bärbar 13"-are (Acer Aspire Timeline X för ca 7kkr) före jul -10. Jag är inte alls nöjd med skärmen. Ändrar jag betraktningsvinkeln det allra minsta så blir färgerna ljusare eller mörkare. Ett elände, rent ut sagt. Jag kunde inte gissa/ana att skillnaden kunde vara så stor.

I övrigt har den (för mig) tillräckliga prestanda, därav priset.
Tackar för tips om trådar där detta problem diskuteras, men det blir ju inte aktuellt att köpa en ny bärbar inom överskådlig tid.

Orsaken till att jag tog upp detta här, är att jag ser att "alla" har god koll på detta med skärmar.

Eizon som jag tänkte köpa skall dock gå bra att köra från den datorn! Alltid något.

/Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.