Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad gjorde jag för fel?
- Trådstartare Nordis
- Start datum
Nw2
Avslutat medlemskap
Svar
På min skärm ser bilden perfekt ut.
Men visst den kan bli ännu bättre om du höjer kontrasterna lite i ps. Men det är INGET fel på den som den är nu.
En annan sak:
Men om du kopplar en antennkabel mellena tv:n och öronen på hunden till höger, så lär du få in TV3, och det är fan inte illa
kram
På min skärm ser bilden perfekt ut.
Men visst den kan bli ännu bättre om du höjer kontrasterna lite i ps. Men det är INGET fel på den som den är nu.
En annan sak:
Men om du kopplar en antennkabel mellena tv:n och öronen på hunden till höger, så lär du få in TV3, och det är fan inte illa
kram
Graylingman
Aktiv medlem
Tycker också den ser helt okej ut. Lite mera kontrast kanske, och om du ljusar upp högra hundens ansikte något bara.
iBoat
Aktiv medlem
Är väl inget större fel egentligen. Om man ska peta kanske den är lite kall i färgen (som det ofta blir i auto-läge). Dessutom kunde hundarna fått behålla lite mer av sina tassar
Exempel på varmare ton bifogas. Det är så klart en fråga om tycke och smak.
Exempel på varmare ton bifogas. Det är så klart en fråga om tycke och smak.
Bilagor
Senast ändrad:
tannler
Aktiv medlem
Bilden är ett utmärkt exepel på hur kameror "tänker" när de står på Auto-P - de försöker skapa en "medelgrå" bild med 18 % reflexion. I solbelysta situationen ser det ut så här. Enda sätten att komma runt det är att styra kamerans exponering själv, eller efterbehandla i datorn.
Lite är det som att beställa på krogen; "Kan jag få en tallrik god mat". Ingen av oss skulle väl drömma om att göra en sådan beställning, utan vi är mycket mer detaljerade i vår styrning av vad vi vill ha in på bordet - "En Tournedos Rossini, medium rare, med klyftpotatis och lite extra sås", är mer precist.
Att fotografera i .jpeg och på Auto-P är att åverlåta åt andra ( kamera-tillverkarens tekniker ) att avgöra vad som är "bra". Steget bort från Auto-P, kan vara skrämmande, men man behöver inte hoppa direkt till RAW & M, utan kan ta vägen över P, som tillåter att man pillar på inställningar för mättnad, kontrast och en massa annat, för att sedan kolla möjligheterna i A och S, och till sist ta total kontroll över fotograferandet och testa RAW och M.
Det handlar i grunden om att lära sig lite mer om själva hantverket fotografering - inte bara nöja sig med att ta kort.
Lite är det som att beställa på krogen; "Kan jag få en tallrik god mat". Ingen av oss skulle väl drömma om att göra en sådan beställning, utan vi är mycket mer detaljerade i vår styrning av vad vi vill ha in på bordet - "En Tournedos Rossini, medium rare, med klyftpotatis och lite extra sås", är mer precist.
Att fotografera i .jpeg och på Auto-P är att åverlåta åt andra ( kamera-tillverkarens tekniker ) att avgöra vad som är "bra". Steget bort från Auto-P, kan vara skrämmande, men man behöver inte hoppa direkt till RAW & M, utan kan ta vägen över P, som tillåter att man pillar på inställningar för mättnad, kontrast och en massa annat, för att sedan kolla möjligheterna i A och S, och till sist ta total kontroll över fotograferandet och testa RAW och M.
Det handlar i grunden om att lära sig lite mer om själva hantverket fotografering - inte bara nöja sig med att ta kort.
ma59
Aktiv medlem
Det som redan nämnts kan jag hålla med om ang kontrast & skärpedjup etc.Annars en bra bild i grunden.
Ska något ytteligare gjorts lite bättre, så skulle det varit att du fått med även högra hundens tassar som skurits bort nedtill, samt att du flyttat din position lite så inte trädet växt "upp ur" den vänstra hunden, men så som på denna bild är inte heller det särskilt störande.
Värre med tex en rak stolpe som pekar rakt upp ur huvet på hund/annan varelse.
Ska något ytteligare gjorts lite bättre, så skulle det varit att du fått med även högra hundens tassar som skurits bort nedtill, samt att du flyttat din position lite så inte trädet växt "upp ur" den vänstra hunden, men så som på denna bild är inte heller det särskilt störande.
Värre med tex en rak stolpe som pekar rakt upp ur huvet på hund/annan varelse.
Gunnar-E
Aktiv medlem
Kan rekommendera Moderskeppet (http://www.moderskeppet.se). De har en hel del tips att bjuda på och det finns dessutom många bra DVDer att köpa som handlar om bildbehandling.
/Gunnar
/Gunnar
gorse
Aktiv medlem
Jag är inte säker på att jag tycker de redigerade bilderna blev så mycket bättre? Jag tycker hundarna är mycket fina som de är. Och jag är inte säker på att jag tycker ökad konstrast är rätt råd heller. Mer kontrast brukar inskränka på tonskalan på mitten. Lite mer svärta i det svarta ger förståss mer stuns i bilderna och jag röstar för att man sätter svartpunkt med nivåer i första hand. Sen skulle jag undersöka om kamerans vitbalans har fler lägen än automatiskt. Är det sol ute, skall man ha sol-läge på kameran tycker jag. Annars blir det gärna lite för blått. Då tror jag man kan köra en stund till på automatikskt läge om man är nybörjare, även om P-läget ger lite mer möjligheter. På min kamera finns en ratt med +-ev. Lite beroende på väder behöver jag ha en 0.5 pluss på min kamera då kameratillverkaren tycker det är snyggt med lite mörka bilder, men du kanske behöver ett snäpp åt andra hållet, 0.5 minus. Bara att prova. Gör det inte krångligt.
JazzBass
Aktiv medlem
Berätta gärna vad du haft för slutartid, bländare, isotal, ljusmätningsmetod och eventuell exponeringskompensation. "Automatiska inställningar" säger inte så mycket. Denna information borde finnas i bildens EXIF-data.
Sen undrar jag om du haft moljusskydd och/eller UV-filter på objektivet. Motljusskydd är alltid bra att ha på, men detsamma gäller inte UV-filter. Testade i helgen ta en bild i motljus med UV-filter på och av, och skillnaden var stor. Den med filter blev blekare och med tråkiga kontraster och färgtoner. Lite samma sak händer även med motljusskydd på i mot- och sidoljus om skyddet är för litet för att hindra solstrålarna från att falla in rakt på frontlinsen. Prova att hålla upp handen som ett extra solskydd för objektivet och se om det har nån inverkan.
Sen undrar jag om du haft moljusskydd och/eller UV-filter på objektivet. Motljusskydd är alltid bra att ha på, men detsamma gäller inte UV-filter. Testade i helgen ta en bild i motljus med UV-filter på och av, och skillnaden var stor. Den med filter blev blekare och med tråkiga kontraster och färgtoner. Lite samma sak händer även med motljusskydd på i mot- och sidoljus om skyddet är för litet för att hindra solstrålarna från att falla in rakt på frontlinsen. Prova att hålla upp handen som ett extra solskydd för objektivet och se om det har nån inverkan.
Jens Boström
Aktiv medlem
Vad har jag gjort för fel när jag tog bilden? Den är för ljus och känns matt. Jag har en canon eos1000D.
Jag har på automatiska inställningar.
Vilka söta vovvar!
Jag känner väl igen problemen med bilden. Jag har själv en rackare som ofta gör mig sällskap i skogen. Hundar är ofta svåra fota, även när de poserar
De andra har redan kommenterat det tekniska så jag tänkte ge mig på det med komposition. En himmel som lyser in mellan träden på detta sätt fungerar inte så bra eftersom den tenderar att stjäla uppmärksamheten ifrån själva motivet, den uppfattas lätt som lite störande framförallt för att den är så ljus. ögon dras till ljuset och bort från hundarna. En annan grej som man kan tänka på är hur man ramar in sina hundar på porträttbilder. Trädet som går precis bakom den vänstra hunden med för linjer som också stör.
Tänk på bakgrund och ljus och placera sedan hundarna på rätt plats så ska du se att du snart får med dig trevliga och harmoniska bilder på dina vänner!
Lycka till!
mvh jens
edsjo
Aktiv medlem
Tack för alla tips och kommentarer! Jag tycker iofs mycket av det låter svårt då jag inte kan så mkt om min kamera, haha. Men jag ska försöka tänka på solljus, plats osv och försöka ändra någon inställning...hmm
Hej!
Om du ofta tycker att du får för kalla bilder kanske du kan ställa in kameran så att du justerar auto-läget till att bli lite varmare (eller ställa vitbalans själv, välj t.ex. moln så får du varmare läge, kanske lite väl varmt dock...). Jag vet inte hur Eos 1000 är, men på många Nikon-kameror (som jag känner bättre) kan man finjustera vitbalanslägena så att de blir varmare eller kallare än standardinställningen.
Joakim
apersson850
Aktiv medlem
Har du ingen bruksanvisning?
En 1000D är väl som min 400D, ungefär, kan tänka.
Ställ kameran på P, annars går inget av detta att göra.
På baksidan finns en exponeringskompensationsknapp. Tryck på den och vrid på huvudratten (framtill, inte driftlägesväljaren upptill) så att du får en exponeringskompensation på -1/3 eller -2/3.
Välj bildstilar (Picture style, en knapp med en symbol som några små spelkort i en ring), välj Standard, välj detaljerade inställningar (tryck på INFO, förmodligen), öka skärpa och mättnad två snäpp. Ställ färgtonen längst till höger, prova en bild, längst till vänster, prova en bild till, välj sedan något snäpp på det håll du gillade bäst.
Tryck MENU, leta upp den fotograferingsmeny där du har vitbalanskompensation (WB +/-), välj några steg mot Amber (orange) till.
Detta är några saker du kan göra direkt i kameran, antingen var för sig eller tillsammans, om du vill få ut ett resultat på en jpeg på direkten.
Ta bilder på samma motiv, i samma belysning, med olika inställningar på de här funktionerna, för att se om någon av dem ger ett resultat du gillar bättre än något annat.
Tänk på att du måste med största sannolikhet stänga av Auto Lighting Optimizer för att få genomslag på åtminstone några av dessa funktioner. ALO ligger nog i någon Custom Function på den kameran, skulle jag tro.
För övrigt är man inte "värdelös" för att man inte kan, däremot möjligen om man inte försöker lära sig.
En 1000D är väl som min 400D, ungefär, kan tänka.
Ställ kameran på P, annars går inget av detta att göra.
På baksidan finns en exponeringskompensationsknapp. Tryck på den och vrid på huvudratten (framtill, inte driftlägesväljaren upptill) så att du får en exponeringskompensation på -1/3 eller -2/3.
Välj bildstilar (Picture style, en knapp med en symbol som några små spelkort i en ring), välj Standard, välj detaljerade inställningar (tryck på INFO, förmodligen), öka skärpa och mättnad två snäpp. Ställ färgtonen längst till höger, prova en bild, längst till vänster, prova en bild till, välj sedan något snäpp på det håll du gillade bäst.
Tryck MENU, leta upp den fotograferingsmeny där du har vitbalanskompensation (WB +/-), välj några steg mot Amber (orange) till.
Detta är några saker du kan göra direkt i kameran, antingen var för sig eller tillsammans, om du vill få ut ett resultat på en jpeg på direkten.
Ta bilder på samma motiv, i samma belysning, med olika inställningar på de här funktionerna, för att se om någon av dem ger ett resultat du gillar bättre än något annat.
Tänk på att du måste med största sannolikhet stänga av Auto Lighting Optimizer för att få genomslag på åtminstone några av dessa funktioner. ALO ligger nog i någon Custom Function på den kameran, skulle jag tro.
För övrigt är man inte "värdelös" för att man inte kan, däremot möjligen om man inte försöker lära sig.
AFJ
Aktiv medlem
Tack!! Det hjälpte mig mycket. Tror jag börjar förstå lite iaf. Hur får man bakgrunden suddig när man tar porträtt?
- Läs kamerans manual.
- Läs artiklarna i "fotoskolan" här på fotosidan
- Testa
- Läs kamerans manual igen.
- Testa och testa igen.
Svar på din fråga, ställ kameran i Av, zooma max, vrid på hjulet så att siffran blir så låg som möjligt (sannolikt 5,6 med ditt objektiv)