Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad göra...

Produkter
(logga in för att koppla)

icanders

Ny medlem
Jag har en fundering. Jag tog några nyhetsbilder förra veckan och jag erbjöd tre tidningar att ta del av dem. Alla tre nappade.

Men igår så fick jag ett tips att mina fotografier fanns även publicerade i en fjärde tidning. Detta kollade jag upp och givetvis fanns dem där (tre stycken). Som fotograf angav man en av dem tidningar jag sålt fotografierna till.

Har aldrig jobbat mot dagstidningar men är det brukligt att man gör så här?
Kan tidningar sälja vidare mina fotografier hur som helst.

mvh
Anders

Nej, de får så klart inte sälja dem vidare hur som helst.

Det finns allmänna regler för hur bilder får hanteras, som beskrivs i upphovsrättslagen, och om man vill ha det på något annat sätt krävs avtal om det med upphovsmannen. Det betyder att om en tidning har fått rätten att publicera din bild, får inte en annan tidning använda den utan avtal med dig. Du har ensamrätt på dina bilder.

Det här inlägget borde ha placerats i gruppen "Lag moral och etik" snarare än "Foto som jobb".

Du kan skicka en faktura till den andra tidningen och salta den lite med att bilden har lagts in utan lov, och att upphovsmannen inte har angivits.

Nej, de får så klart inte sälja dem vidare hur som helst.

Det finns allmänna regler för hur bilder får hanteras, som beskrivs i upphovsrättslagen, och om man vill ha det på något annat sätt krävs avtal om det med upphovsmannen. Det betyder att om en tidning har fått rätten att publicera din bild, får inte en annan tidning använda den utan avtal med dig. Du har ensamrätt på dina bilder.

Det här inlägget borde ha placerats i gruppen "Lag moral och etik" snarare än "Foto som jobb".

Du kan skicka en faktura till den andra tidningen och salta den lite med att bilden har lagts in utan lov, och att upphovsmannen inte har angivits.

Tack för ditt svar...

//A

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar