Annons

Vad göra med vattenskadad D40x?

Produkter
(logga in för att koppla)

8fps

Avslutat medlemskap
Har efter lite olyckligheter fått reda på att min D40x är vattenskadad och att en reparation kostar drygt 4000:- vilket inte känns helt värt.

Tänkte istället satsa på en ny kamera (D60 eller D80) men undrar lite vad man kan göra med den trasiga D40x? Finns det något värde i en i övrigt grymt fräsch kamera?

Tackar!
 
Jag skulle iaf alla gånger köpt en d80 framför en d60 om du inte ser lite lägre vikt och storlek som ett mkt stort plus...

Hur mkt är den vattenskadad? Legat under vatten ett tag eller lite för mkt regn?

Är du händig kanske du kan få tag på ett trasigt hus med helt innanmäte och bygga ihop...
 
Lämna in den till någon annan först. Vattenskada/fuktskada skyller de jämt på när de vill ha mer slantar.
 
Inte bara kameror. Har haft mobiltelefoner och till och med en TV apparat som varit "fukt"skadad. Lämnade in TV'n till en icke-märkes-verkstad som fixade den på 2 dagar. Enligt dem var det bara ett par dåliga lödningar.

Mobiltelefonen var lite lustig, det var min brors, han fick den i födelsedagspresent och när han öppnat paketet, laddade han telefonen och provade att ställa in lite saker, en timme senare var telefonen helt död. Han lämnade in den och fick svaret att han haft den ute i regn och att den blivit fuktskadad och det inte gick på garantin. Han hade inte ens varit utomhus med den. För att tillägga till komiken, fick han inte tillbaka telefonen heller, för "vad ska du ha en trasig telefon för?". Han blev tvungen att bli arg och ringa till Ericsson innan han fick tillbaka telefonen, vilken han mistänker inte ens är rätt telefon.

Hursomhelst så funkar den nu, nytt batteri och rengjorda kontakter och den funkar finfint.
 
Ja, med mobiltelefoner har man ju hört en och en annan story, sanslöst att de kan hålla på så. Fast i kameraverstädernas fall är det arbetskostnaden som driver upp priset. Bara att plocka isär ett objektiv för reperation gich på 2500 kr, delarna 300 kr. Så att plocka isär en hel kamera för kontroll och urtorkning är nog 4000 en "rimlig" arbetskostnad. 5 arbetstimmar á 800 kr, vips..
 
Den har inte legat i vatten eller något sånt, den befann sig i Thailand bara vilket tydligen räckte för att ge en fuktskada. Försäkringen er mig troligtvis en ny kamera, men jag kan få tillbaka D40x för 300:-, vilket känns rätt prisvärt. Vill ingen köpa den har jag ju ändå objektivet och ett batteri extra...
 
jag jobbar på kameraverkstaden Rosenbergs i Jönköping skicka in den så tittar vi på den och hör av oss till dig
 
Jag jobbar inte på en kameraverkstad i Uppsala, skicka in den till mig så pillar jag isär den utan att höra av mig till dig.




Edit: mer seriöst, jag skulle vilja ta isär en kamera för att se hur den ser ut inuti.
 
förlåt det var dumt gjort av mig,natutligtvis
gjorde jag fel, jag tänkte i första hand på att
hjälpa killen med vattenskadad kamera.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.