Annons

Vad gör man efter exponeringen?

Produkter
(logga in för att koppla)

carl_fredriksson

Aktiv medlem
Hejhej

Jag har nyligen gått över till digtalt från eos5 till 400D. Vad gör man med bilden efter att jag har flyttat in den i datorn för att den ska se bra ut? Jag trycker på autonivåer bara och sen ser det ok ut.

Vad gör ni för "standardjusteringar" med era bilder?

Om ni har tagit 200 semesterbilder, sitter ni och justerar alla bilder?

/carl

Re: Re: Vad gör man efter exponeringen?

BengtJohnsson skrev:
Brightness & Contrast, Levels & Curves, skärpa.

Inte i den ordningen bara, eftersom "brightness & Contrast" tenderar att sopa bort en del information från bilden. Helst ska man nog hålla sig från B&C-funktionen.

/Per

Re: Re: Re: Vad gör man efter exponeringen?

Per skrev:
Inte i den ordningen bara, eftersom "brightness & Contrast" tenderar att sopa bort en del information från bilden. Helst ska man nog hålla sig från B&C-funktionen.

/Per

Japp, ännu en anledning att fota i råformat!

Om man sköter B&C i råkonverteraren sopar man bort information från en extremt informationsrik fil, så att man även efteråt har massor av information kvar.

Betänk också att om man bara ska göra 99-öres 10x15-kopior så spelar det ingen större roll vad man gör själv. Bilderna går ändå genom en dator på labbet som kör autonivåer, autofärgbalans och skärper.

Johannes

Johannes-S skrev:
Betänk också att om man bara ska göra 99-öres 10x15-kopior så spelar det ingen större roll vad man gör själv. Bilderna går ändå genom en dator på labbet som kör autonivåer, autofärgbalans och skärper.

Johannes

Papperskopior?! Det vet väl alla att syftet med en digitalkamera är att leta bildfel i extrem förstoring på skärmen...

Allvarligt talat: I 10x15-storlek får jag till och med rätt hyfsade kopior från min
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13055

carl_fredriksson skrev:
Vad gör man med bilden efter att jag har flyttat in den i datorn för att den ska se bra ut?

Det varierar givetvis från bild till bild, många bilder behöver dessutom ingen behandling alls.

Vad gör ni för "standardjusteringar" med era bilder?

Ev. "standardjustering" ställer jag in i kameran för jpeg bilder. När jag fotar RAW så är det återigen olika för olika bilder.

Nej.
Har jag tagit 200 bilder på semestern så handlar det oftast om att slänga bilder. Av de som sedan blir kvar så kan det vara någon av dem som kan vara värd lite justering. Vad sedan denna behandling består i varierar givetvis. Det kan ju vara en bild som blivit aningens för mörk och behöver lättas upp, kanske beskäras lite osv..

Det enda som jag gör sas. "standard" är den nedskalning och uppskärpning av kopior jag gör för de bilder som skall skickas till labb, och det varierar givetvis också beroende på hur stora de skall bli på papper.

Efter exponeringen? Jag framkallar filmen och tittar sedan noggrant på negativen. De foton som blir bra lämnar jag in för scanning, och vips in på hemsidan.

Jag gör en fotobok av mina bilder, så är dom lätt tillgängliga och sen är de brå för mitt ego att jag ser mina bilder i bokform ;-)

carl_fredriksson skrev:

/carl

Kort svar: Ja

För och utveckla det lite: De 200 bilderna sparar jag i en "originalmapp". Väljer ut de bilder som jag tycker är något att ha, gör lite beskärningar, upprättning av sneda horisonter, ev nån ljusjustering, kanske lite skugga/högdager och slutligen en skärpning.
Sen spar jag om bilden i en "Redigerad mapp".
Samtliga bilder ur "originalmappen" lämnas orörda och inga bilder kastas.
Blir kanske lite kaka på kaka men ett par tusen bilder om året i bra Jpeg kvalitet tar inte såå stor plats. DVD skivor och hårddiskar är hyffsat billiga idag.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar