Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör jag fel? Ser matt ut i webläsare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Wande

Avslutat medlemskap
Först och främst så vill jag börja med att säga att jag har sökt på forumet för att få svar. Jag har gjort som det föreslås (så vitt jag kan se), men färgerna mattas fortfarande ut i min webläsare.

Så här går jag till väga. Jag skjuter bilderna i RAW, importerar i Lighroom där jag gör små justeringar. När jag är nöjd så väljer jag "Edit in Adobe Photoshop CS3" med valet "sRGB" som "Color Space".

Då öppnas en PSD-fil som jag sedan eventuellt justerar och sparar ut en JPG när jag är nöjd och vill ladda upp den på Fotosidan.

Öppnar jag filen i Apples "Förhandsvisning" så ser det ut precis som jag ville. Öppnar jag den i en webläsare så mattas färgerna ut, speciellt röda toner.

När jag sparar ut till JPG så är det ibockat "Embed Color Profile: sRGB IEC61966-2.1".

Vad gör jag fel? Det känns som om jag gör rätt.

/Wande
 
Har du 'Windows RGB' förbockat under 'View' --> 'Proof Setup'? Det spökade för mig ett tag men blev bättre när jag ändrade till 'Monitor RGB'.
 
Kör Mac och Lightroom och har inte ditt problem. Låter Lightroom köra ut bilderna till webben antingen via webbgallerifunktionen eller via File/Export med inställningen sRGB.

Om du vill köra ut dem från PS kolla att bilden konverteras till sRGB. De flesta webbläsare struntar i inbakade färgprofiler utan förutsätter att det är sRGB så det är ingen idé att "embedda" färgprofiler inför webbpublicering.
 
Wande skrev:
Först och främst så vill jag börja med att säga att jag har sökt på forumet för att få svar. Jag har gjort som det föreslås (så vitt jag kan se), men färgerna mattas fortfarande ut i min webläsare.
Beror på din skärm. Har du en skärm med ett större omfång än sRGB kommer du få överdrivna, mättade färger. Har du en skärm med mindre omfång än sRGB får du bleka, omättade färger. sRGB är bara ett genomsnitt av skärmars färgåtergivning. I själva verket varierar skärmars prestanda i stor utsträckning.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.