Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör jag för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det tar tid

Jag har fotat lite av och till sedan tonåren...för två år sedan köpte jag en D70 och nu börjar jag känna att jag vet vad jag gör och att en del bilder blir riktigt bra !

Lycka till och kämpa hårt

Martin Svenns
 
Ett vanligt misstag när man fotar bilar är att man auto-exponerings mäter i mitten-mitten...o vad sitter där mina kära vänner? Jo, en FET reflex(även kallad nummerplåt!)

Så mina tips är:

1. Exponerings mätt där det är "mellanbelyst"
2. Kör bländare 7+ och backa lite (zooma in för att fylla bilden )
3. För att 2:an skall funka, köp extern blixt :)

Lycka till!

// Lazze
 
Harry_ skrev:
nu var det inte lika kul längre ;)
jag som trodde att jag skulle få mkt finare kort med den kameran
den är nog för avancerad för mig tror jag
kanske ska hålla mig till min Ixus40

du kommer att få bättre bilder om du har tålamodet att lära dig hur kameran fungerar. Det är inte så att du automatiskt får bättre bilder med en kamera. vad du får är kontroll och repeterbarhet, något du inte kan få med en kompaktkamera.

skulle bilderna bli lika "dåliga" om jag köpte externblixt o ljusstark objektiv?

jag tror att ett bra* stativ skulle hjälpa mer.

Köp ett stadigt stativ och antingen en trådutlösare (eller motsv.) eller självutlösaren, för att inte skaka kameran i avtrycksögonblicket.. Jag rekommenderar även att lära dig att fotografera i Aperture-priority läget (iaf för de motiv du har visat). då väljer du bländare för det skärpedjup du vill ha, så väljer kameran slutartiden som behövs. Du måste också lära dig lite om hur kameran beräknar exponeringen eftersom vissa motiv kan lura exponeringsberäkningen i kameran

jag så att du hade köpt NGs fotobok, det är en utmärkt introduktion till fotografering. Boken har en bra balans mellan fototeknik och fotokonst tycker jag. Läs boken, sug in informationen och experimentera..

Lycka till!!

* du kommer t ex inte att få bra resultat av ett 399:- stativ från Claes Ohlsson.
 
budda skrev:
du kommer att få bättre bilder om du har tålamodet att lära dig hur kameran fungerar. Det är inte så att du automatiskt får bättre bilder med en kamera. vad du får är kontroll och repeterbarhet, något du inte kan få med en kompaktkamera.



jag tror att ett bra* stativ skulle hjälpa mer.

Köp ett stadigt stativ och antingen en trådutlösare (eller motsv.) eller självutlösaren, för att inte skaka kameran i avtrycksögonblicket.. Jag rekommenderar även att lära dig att fotografera i Aperture-priority läget (iaf för de motiv du har visat). då väljer du bländare för det skärpedjup du vill ha, så väljer kameran slutartiden som behövs. Du måste också lära dig lite om hur kameran beräknar exponeringen eftersom vissa motiv kan lura exponeringsberäkningen i kameran

jag så att du hade köpt NGs fotobok, det är en utmärkt introduktion till fotografering. Boken har en bra balans mellan fototeknik och fotokonst tycker jag. Läs boken, sug in informationen och experimentera..

Lycka till!!

* du kommer t ex inte att få bra resultat av ett 399:- stativ från Claes Ohlsson.

jag har faktist stativ från CO som kostade 599:-

varför är inte den billiga lika bra som den dyra?
 
Det kanske till och med är så att du fick med den andra fotografen in action så att säga, iaf ser det ut som det uppe till höger på denna bild:
http://www.badanka.com/upload/uploaded/IMG_0582.JPG

Man kan kolla exif-info på hans bilder, den första säger tex att han använt 1/3:e dels sekund och bländare 3.5 vid 18mm.

Att få en bild som är jämnbelyst både i förgruden och bakgruden är helt omöjligt om man kör med en blixt som är nära kameran. Ljusstyrkan avtar ju i kvadrat med avståndet till blixten och alltså så kommer alltid förgruden vara mycket ljusare än bakgruden (så vida du inte placerar den på månen eller liknande där avståndet mellan för och bakgrund är litet i förhållande till avståndet mellan blixt och förgrund, men då kommer du och andra sidan få väldigt skarpa skuggor pga ljuskällans minimala storlek. Att slå blixten i månen borde vara det ultimata ;) ).

Slår man om kameran till "slow" blixt läge så den blandar blixt och befintligt ljus så är ju saken så klart en annan.
Blixt på saker som reflekterar blir sällan bra, lika så så luras ljusmätningen extremt ofta.
 
Hej!
Ge inte upp! Du har ju en av de stora fördelarna med digitalt, du får kvitto på hur bilden ser ut direkt. Jag som kör analogt får vänta tills resultatet i kommer i mörkrummet, den spänningen är iofs något jag gillar med det analoga.
Våga trixa med inställningarna på din kamera det kommer ju inte kosta dig en spänn i kemi och papper, eller film för den delen heller.
Inte för att jag är någon expert, men lite tips kan jag nog ge dig. Nummer ett: köp ett bra stativ innan du köper en extern blixt med en stadig kamera klarar du dig ganska långt utan blixt. Nummer två: gällande bilbilderna kanske du skulle testat att stänga av den interna blixten och ha längre slutartid, fast då krävs det ju att du har någon form av stöd till kameran.
Tänk på det, att så länge kameran och motivet är stilla kan du få underbara bilder i väääldigt lite ljus och ingen blixt slutartiden blir dock längre.
Hoppas mina ringa tips gör dig lite klokare, och en sak till, ge inte upp! rätt som det är så lossnar allt och du kommer ta kanoonbra bilder. Trots att du kör Canon!! (humor)
Lycka till!
/Fredrik
 
jag har faktist stativ från CO som kostade 599:-

varför är inte den billiga lika bra som den dyra?

de är inte tillräckligt stadiga.

Jag må vara lite av en stativ-fetischist men ett mindre stativ än t ex Manfrotto 055 med en ordentlig kulled är inte tillräckligt bra för en systemkamera.

Ett stativ skall, enligt min mening vara stabilt, välbyggt och tillräckligt högt för att du inte skall behöva böja dig ner för att titta genom sökaren (utan att använda en centerpost!!!)

Du kan inte jämföra dina bilder med proffs eller halv-proffs utan att väga in vilken utrustning de har använt. För, tro mig, det är skillnad på stativ och stativ.

Stativavsnittet är det enda i NGs bok som jag tycker är lite svagt. De trycker inte tillräckligt mycket på vikten av ett bra stativ. Stativet är det absolut viktigaste inköpet bland din utrustning, viktigare än dina objektiv.

Ett billigt objektiv på ett bra stativ kommer att ge skarpare bilder än världens bästa objektiv på ett billigt stativ.
 
budda skrev:
Ett billigt objektiv på ett bra stativ kommer att ge skarpare bilder än världens bästa objektiv på ett billigt stativ.

oj
skiljer det så mkt

den borde ju vara lika stabil bara man inte petar på den
sen blåser det inte mkt inomhus så de kan inte påverka
 
Harry_ skrev:
oj
skiljer det så mkt

Jag kanske tog i lite för effektens skull men faktum kvarstår att ett bra stativ är en mycket viktigare del av fotografens utrustning än vad de flesta tror.


den borde ju vara lika stabil bara man inte petar på den
sen blåser det inte mkt inomhus så de kan inte påverka

Det har du helt rätt i och det hjälper dig mycket. Tänk också på att själva kameran har rörligta delar, bl a fälls spegeln upp precis innan exponeringen med en smäll vilket kan leda till vibrationer (detta problem dras även dyrare stativ med i mer eller mindre grad)

Jag kommer inte ihåg vilka det är men det är ett visst intervall av slutartider man bör undvika på stativ. Någon annan kan säkert fylla i mina kunskapsluckor...

Men prova dig fram, ger ditt stativ dig skarpa bilder så är det ju perfekt. Jag skulle dock börja spara till ett stadigare stativ om du planerar att ge dsig ut utomhus i blåsten någon gång.
 
om man skulle byta ut bilarna mot människor
då kanske det är mkt svårare med slutartid

går man då över till blixt o ljusstark objektiv?
 
skulle du nu fotografera människor i denna ljusmiljö hde jag använt högre ISO tal. Kanske 800 eller liknande. Stativ, fjärrutlösaren men ingen blixt troligtvis... beror lite på situationen.

Blixten har den naktdelen att den "dödar" all annan belsning på motivet oftast. I denna miljö är ju hälften av upplevelsen alla olika ljussättningar. Men en upplättningsblixt är att föredra om tex personen har en spot i bakgrunden som annars skulle göra personen kolsvart utan blixt. Människor har ju en tendens att röra sig mer än monterutställda bilar, därför är slutartiden viktig att den är snabb. Men en blixt "fryser" ju också motivet så det är en balansgång hur man vill ha fottot och att man kan som ett rinnande vatten hur saker o ting fungerar så att du vet det vid fotoögonblicket.

Därför är "try and error" bra sätt att lära sig... bara prova prova prova, sedan sitter det.
 
>http://www.badanka.com/upload/uploaded/IMG_0578.JPG

Här är den röda kanalen helt utfrätt från precis bakom bakdörren till bakre strålkastaren. Detta gör att du inte har någon teckning alls i den röda kanalen, vilket troligen är det som, till stor del, gör att den ser oskarp ut. Slutartiden på 1/60 på 21mm borde inte vålla några problem om du inte är väldigt darrig på handen.
Sedan kan man fråga sig var kameran fokuserat på. Regplåten är det som ser ut att vara skarpast. Är det så att den fokuserat på bakluckan gör den relativt stora bländaren att skärpedjupet blir ganska kort, vilket åxå spär på oskärpan lite längre in i bilden.
Här hade jag ställt ner styrkan på blixten lite och kört på slowsynk och bländare 8, eventuellt med enbensstativ om det inte räcker att öka ISO-talet. Då får du en lite jämnare fördelning av ljuset förgrund/bakgrund. Allra bäst är ju att skippa bliten helt, såklart.

>http://www.badanka.com/upload/uploaded/IMG_0581.JPG

Här ser fokus ut att ligga på byggställningen (eller vad det är) nere till höger i bild. Den röda kanalen är inte utfrätt på samma sätt som den förra bilden, men blixten rakt på gör ändå att man inte får några skuggor och förlorar därför strukturen på motorhuven.

>http://www.badanka.com/upload/uploaded/IMG_0582.JPG
>http://www.badanka.com/upload/uploaded/IMG_0596.JPG

På dessa två gissar jag att blixtmätningen på något sätt blivit lurad av reflexer. Blixt och blanka föremål gör väldigt lätt att ljusmätningen luras och bilden blir underexponerad.
 
tackar tackar

ser ut som jag har myyyyyycket att lära mig
efter som jag inte fotar så mkt kommer jag nog tröttna innan jag har lärt mig att fota

köpte min kamera den 23/9 en vanlig människa skulle nog springa ut o fota järnet
vad gjorde jag
åkte o köpte väska för att packa ner den
har fotat max 150 bilder med den
sen åkte jag o köpte en Sigma 18-200 för 3300:-
som om jag var proffs o fota varje dag
skulle nog klara mig lååååångt med kit-objektivet

som sagt är man pryl-b*g så är man
man köper fört o tänker sen

men men
man lever bara engång
 
En systemkamera har ju en mycket större potential än en IXUS, men det är såklart mer att tänka på åxå. Jag märkte, när jag skaffade min D70, att den är mycket mindre förlåtande än min Canon A70 är. Men efter ett litet tag så hade man ju lärt sig lite mer hur kameran "tänkte" och då öppnade sig en ny värld.
Om du läser på litegrann om grunderna ang. hur bländare, slutartid och ISO-tal påverkar resultatet är du en god bit på väg. Experimentera sedan lite så är du snart där. :)
Ingen kamera är helt felfri på helautomatik, även en 1Ds MkII går att lura, men vet man vilka situationer som lurar den så kan man jobba runt det och ändå få bra resultat, även på helautomatik.
 
känner igen mig..

Känner igen mig så väl med rörelse oskärpan som du beskriver köpte min Canon 350D för en vecka sen , ocg va så sugen på att fota. Hade en Sony DSC F-717 innan som fota en hel del med mest dock i "P" läge så kameran sköte bländare mm. funka jättebra ingen rörelse oskärpa men nu stort sett varenda bild jag tar så blir den suddig känns det som ??

Men i vilket fall som helst, såg din bilder ofta på bilmässor är bilarna redan ljussatta och dom du fotar med blixt gör blixten bara motivet mörkare.
Bilden nedan är tagen med min kära gamla Sony utan blixt.

Ångrar i bland att jag sålde den :( men skam den som ger sig.

/Niklas
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar