Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör jag för fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

DeVille

Aktiv medlem
Nu är det nåt galet med denna kamera? eller mig??, håller på bli knäpp, har en Canon Powershot och när jag tar kort så visas de helt "normala" färgförhållanden på displayen, när jag sen laddar in dom så är de flesta bilder fulla med rödstick, ja till och med ROSA! Det verkar inte spela nån roll vilka inställningar jag gör eller om jag kör på automatik, den tar bara rosa bilder iaf. inomhus som utomhus, här är ett bra exempel!

Är det inställning som är fel eller är det kameran som gått å pipsvängen?
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    42.4 KB · Visningar: 507
Testa att installera om mjukvaran i din dator som du använder för att tanka över bilderna.
Kan vara det som spökat ur på nått sätt.
 
Det ser ut som om bara objekten i förgrunden är färgade. Det vita i bakgrunden är inte rosa.

Min teori är därför att det kan vara blixten som ger fel ljus. Testa om felet bara uppstår när du använder blixten, eller alltid.

Om felet är oberoende av blixtanvändandet funkar inte min teori, annars kanske den stämmer.

Men vad du skall göra åt en felfärgad blixt vet jag inte (såvida du inte har möjlighet att koppla in en extern).
 
Hej !

Jag hade liknande problem med min Canon G1.
"felet" fanns bara när jag använde blixt i relativt ljusa situationer i kombination med vitbalansen inställd på Auto. När ändrade vitbalansinställnigen till blixt försvan den rosa tonen.

Den bild du visar har dock betydligt mer rosa ton än det jag hade på min bilder.

/ Magnus
 
Ska testa, men

borde inte ALLA bilder bli rosa om det är mjukvaran det är fel på? Eller kan det vara felet ändå?! Ska ge det ett försök iaf. Tack!
 
Vitbalansen

på autoläget har jag ju aldrig ändrat, går det överhuvudtaget? Men till saken hör ju att problemet har inte funnits ALLS tidigare, utna enbart de senaste fem gånger jag tömt kameran! Kan det vara inte trasig? nånting därinne... *S*
 
Jag är inte någon expert, men om ett liknande fel har uppstått out of the blue så att säga, så kan man misstänka att:

1. Du kommit åt någon inställning utan att veta om det.
2. Problem med programvaran i datorn.
3. Kameran eller lagringsmedia har gått sönder.

Förslag på felsökning:
# Testa att ställa om kameran till fabriksinställningar, det finns ofta ett sådant alternativ.
# Testa en annan dator med nyinstallerade programvaror.
# Testa lagringsmedian i en annan kamera, och testa ny lagringsmedia till din kamera.

Att problemet bara uppstår ibland känns ju lite konstigt. Det låter som en taskig inställning eller som om någon liten lödning eller liknande är glapp.

Det finns enkla sätt att delvis rädda bilder med ett fult färgstick, det kan vara ett alternativ om det är någon särskilt bra bild du fått rosa...

Lycka till!
 
TACK ALLA!

Nu har jag installerat om programvaran, justerat vitbalansen och knäppt en serie med typiska "rosa bilder" och nu är allt ok igen!!


Tack för att ni hjälpte mig!! :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.