Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gör du med dina nytagna bilder??

Produkter
(logga in för att koppla)

ulricahdesign

Aktiv medlem
Jag har börjat fundera på vad jag ska göra med mina foton jag tar... speciellt nu när jag beställt ny kamera också :)

Just nu tar jag ju foton och lägger ut här för att visa er andra, men jag är ju inte någon yrkesfotograf eller ens amatör nästan *S* och har inga fotouppdrag någonstans ifrån... så vad är det egentligen jag fotar för? Det låter som att jag inte vill visa fotona för andra än er men det är inte sant, det är ju bara det att bilderna gör sig bäst här inne och inte på ett vanligt kort i fotoalbumet... där tycker jag bäst om att kort på familj och vänner...

Så... vad gör ni med era underbara bilder??

ulricahdesign skrev:
så vad är det egentligen jag fotar för?

Om du behöver ställa dig den frågan så är det nog dax att ställa kameran på hyllan och ta sig en riktig funderare..

För att det är roligt?
För att man vill utvecklas som fotograf?
För att man vill dokumentera omvärlden?
För att man vill ha det som yrke?

Det är väl i princip lika med allting här i livet.
Typ, varför spelar man golf? varför seglar man bräda? Varför....

Personligen, så gör jag det jag alltid har gjort med mina bilder. Arkiverar dem, och framkallar de som jag är nöjda med (20x30cm). De jag är extremt nöjda med hänger jag på väggen..

Vad jag gör med mina bilder? De som jag tycker är bäst framkallar jag och sätter in i ett speciellt album. Där skriver jag info om kortet, när och vart det är taget, bländare, slutare, ISO etc. Jag har det som en loggbok för att kunna se vilka framsteg man gör. Sen, de av dem som jag tycker är riktigt bra skall jag framkalla lite större än 10x15 och rama in... DET gör jag med mina bilder. :)

(Självklart tar jag bilder på familj etc, men de åker in i ett vanligt album och har inget vidare konstnärligt utseende)

Jag låter mina mogna.

Efter ett halvår har jag vuxit fast vid vissa. Då blir de kopior. För mig själv. Jag fotograferar enbart för mitt eget välbefinnande.

Dom flesta av oss är väl lite samlare och samlar på något, äggkoppar, tomtar, reklampennor o.s.v.

Själv ser jag mig som en "samlare" av diabilder som också blir ett"samlande" av minnen, tankar och känslor vissa bilder har i sig.

Och som "samlare" vill jag hela tiden förbättra "samlingen" med nya bättre, unikare eller känsligare bilder.

Mvh/Gunte..

snysop skrev:
BARA på datorn? Ni framkallar ingenting?

*HOST*

jeppe skrev:Personligen, så gör jag det jag alltid har gjort med mina bilder. Arkiverar dem, och framkallar de som jag är nöjda med (20x30cm). De jag är extremt nöjda med hänger jag på väggen..

Gunte framkallar ALLA sina bilder ;), (precis som alla andra dia-fotografer)

Jag har framkallat i runda slängar 5000 diabilder och runt 300 20x30cm kopior, samt en större mängd 10x15 till familjealbumet, från mina digitala bilder.

Nästa investering blir en projektor, för visning av de digitala bilderna.

Tusen tusen tack för alla era inlägg. Ni har precis satt fingret på varför man fotograferar... "för mitt eget välbefinnande" var precis som det är.

Nu behöver jag inte ställa kameran på hyllan *S* för jag tar tillvara på tipset att det är en hobby som jag mår bra av, liksom min dotter rider på ridskola en gång i veckan fastän hon vet att hon förmodligen aldrig kommer att köpa en egen häst....

Man måste inte ha någon vision att jag ska bli studiofotograf eller yrkesfotograf... jag kan vara hobbyfotograf och titta på mina egna bilder och bli glad.

TACK, ni hjälpte mig.

Bra fråga! Man måste fråga!!

Det finns bara bra frågor!

Och frågar man inget... :)

Och då tänker jag, "Varför fotografera jag själv?!"

Bra fråga! Mycket bra!!

Funderat en lång stund...

Jag återkommer... ;-)

/B

Så bra Ulrica att du väcker frågan.

Man behöver ta sig en funderare ibland. Jag fotar rätt mycket. I tid och otid. Ofta tänker jag inte på varför, mer än att något ser bra ut, eller också letar jag efter något att fotografera. Det älskar jag.

Många bilder genom åren har hamnat på väggarna. Inte minst på barnen. På senare tid har jag även inriktat mig på vackra bilder.

Ett par försoringar hänger på väggen som "bara" är vackra. De har ingen "betydelse" som dokumentation.

Din fråga och Jims ord kändes helt rätt i denna stund av eftertanke. Fast nog blir jag glad om någon uppskatar mina bilder.

/AnWi

Enkel fråga...

.. bidde svår. Och blev till två:
Varför plåtar jag överhuvudtaget - och vad gör jag med resultatet?
Inser plötsligt att frågan (frågorna) både är bra - och jiddrans väsentliga att kontemplera över då och då.
För min del är Varför jätteenkel. Jag plåtar för att jag måste!!! En dag utan en vettig bild ... huva. Det är ju en dag i mörker, i blindhet.
Vad gör jag med dem? hmmm - efter att kanske ha kunnat glädje/plåga de närmaste vännerna och er på FS? Hoppas och drömmer antar jag. Hoppas komma på när var hur en bild kan komma till användning. Drömmer om en ännu större publik.
Antar jag ...

Vi gjorde så här:
Jag och min sambo Malin satt och funderade (mest Malin faktiskt) och kom fram till att vi har en hel del bra bilder och att vi gärna vill visa dom för andra. Så Malin tog kontakt med biblioteket och frågade om vi fick ställa ut våra bilder där. Först lät det lite tveksamt, så vi stämde träff med biliotekschefen, tog med lite bilder som vi visade upp - och fick ok. Så under augusti kommer vi ha en gemensam utställning med titeln "Med våra ögon" på Mjölby bibiliotek.

Jag är inte så duktig på att göra album, men jag arkiverar mina bilder, svartvita negativ i pärmar med kontaktkopior och diabilder, numrerade, i hängmappar och i magasin för visning. Som relativ nybörjare i digitalfotografering har jag inte fått igång något bra arkiveringssystem i datorn. Jag har Portfolio 6, men har inte hunnit sätt mig in i det (har någon erfarenhet av det programmet eller något liknande?).

Ett bra sätt att använda sina bilder är att dela med sig av dem - Fotosidan är ju en fantastisk möjlighet! Och det känns bra att kunna göra en snygg kopia och ge till en vän.

En del bilder finner köpare och ses av många.

Jag kom att tänka på en parallell mellan fotografer och målare (tavlor alltså).

Där vissa skapar just för att visa andra eller för att sälja och leva på det.
Så för andra kanske slutresultatet inte är det viktiga över huvud taget? Det kanske är ett nödvändigt ont för att kunna utöva sitt skapande. Sitt bildtänkande och kreativa utlopp. Att få vistas i en trevlig omgivning med en personlig anledning och njutning.

Sen är ju ofta bilderna trevligt att spara för sin egen skull. Förslagsvis kan man gallra hårt och bara spara de bilder man tycker särskilt mycket om, och sätta in dem i ett personligt album att njutas av mörka kvällar. De bilder som har något att berätta om händelser eller personer kan får sitta i familjealbumet, och där behöver det inte vara samma konstnärliga kvalitetskrav förslagsvis.

/Erik

ulricahdesign skrev:
Så... vad gör ni med era underbara bilder??

Ibland så publicerar jag bilderna så snart de är framkallade och scannade, eller nedtankade från CF-kortet. Men det är inte ovanligt att jag håller på bilder i många år för att de ska få "mogna" färdigt.

Jag har några projekt som har legat i lådan i många år men som snart (kan betyda allt från 1 månad - 3 år manjana, manjana) ska visas upp antingen på vägg eller skärm. Problemet är att jag inte riktigt vet vad jag vill ställa ut nästa gång - konst eller foto???

ANNONS