Annons

Vad gör du med dina bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Aldalfo

Aktiv medlem
1980 köpte jag Canon AE1. 1990 blev det en Canon T90. 2004 köpte jag en digital kompakt och sedan dess är det bara den som används.

Bilderna hamnar i datorn, i olika mappar varje gång man tömmer den. Inget speciellt görs tyvärr med bilderna, de bara ligger och tar plats på hårddisken.

Men nu är jag sugen att skaffa en digital systemkamera och börja plåta lite mer som förr. Genomtänkta, konstnärliga, skarpa och förhoppningsvis lite häftigare bilder än vad min kompakt presterar.

Frågan är vad man kan göra med sina bilder? Det finns säkert mycket att göra istället för att bara lägga dem i en mapp på datorn. Vad gör du med dina bilder?
 
En hel del.. Mest förstoringar(utskrifter) och ibland lägger jag ut på nätet för allmän beundran. Egot ska ha sitt med.
Mailar en del gör jag med. Mycket blir dokumentbilder eftersom jag har båt som det är mycket att fixa med. Då är kompaktkameran outstanding.
 
Jag skriver ut en del bilder och hänger dem på väggen antingen hemma eller på mitt kontor. Ibland skickar jag in bilder till tävlingar. Jag har en del av minna bilder till allmänt beskådande här på fotosidan och i min portfolio. Jag har också en del på fotoklubbens galleri (http://www.ffim.se/galleri/default.asp). Drömmer gör jag om en egen utställning någonstans.

För att det skall kännas meningsfullt för mig så måste jag visa mina bilder och få någon form av respons. Att bara ha dem liggande på hårddisken tycker jag känns ganska meningslöst.
 
Inne i huvudet planerar jag att göra massor med bilderna, men förutom ett tiotal på väggen, ligger dom i datorn o väntar på de tider som komma skall. (Visst finns några på fotosidan också) Konstigt nog tycker jag att jag körde runt med bilderna på den analoga tiden, tom sålde en del. Märkligt, då det tog evigheter i ett mörkrum att få fram några enstaka hyfsade kopior....
 
- Bildvisning i datorn (gärna med TV som skärm)
- Automatisk slumpartat byte av bakgrund på datorns skrivbord
- Digital bildram
- Papperskopior
- Fotobok
- Hemsida
- Dela med sig till vänner och bekanta

Jag har nog aldrig sett så mycket av ALLA mina bilder som jag gör nuförtiden...
 
Jag har sedan en tid tillbaka accepterat att jag faktiskt inte gör något med bilderna, och att det är helt okej. Visst, jag efterbehandlar några stycken efter varje fototillfälle, skriver kanske lite i bloggen om dem, eller lägger upp en i ett album om jag är särskilt nöjd med den. En del publicerar jag också på diverse utländska forum, men då mest för att det är kul att diskutera olika objektivs prestanda.

Sen glömmer jag bilderna och ser i stort sett aldrig på dem igen. Jag är helt ointresserad av att titta på gamla bilder. Av samma anledning skriver jag aldrig ut bilder. Varför ska jag ha något "gammalt" på väggen? Jag är inte i närheten av en så bra fotograf att jag kan trivas med att ha mina egna verk på min egen vägg. Det skulle kännas väldigt märkligt.

Nu tycker säkert en och annan att man är dum i huvudet om man har snordyr utrustning (vilket jag har) om man aldrig gör förstoringar. Det tycker inte jag. Jag trivs med att granska resultaten på min skärm för att se hur bra det blev, och sen glömma bilderna för gott. Jag tycker också att det krävs ganska fräsig utrustning för att bilder ska göra sig bra i webformat, om man fotograferar och efterbehandlar på det vis jag gör. Alla som tycker att "det är hur bilderna ser ut i tryck som räknas", kan ta sig i *****.

;-)

Vem vet, kanske kommer jag kolla på dem någon gång i framtiden. Men jag hade inte gråtit om alla mina bilder brann upp eller försvann i en hårddiskkrasch. De har inget värde egentligen. Det är fotografera jag gillar, inte kolla på gamla bilder.
 
Sedan vår dotter föddes blir det en hel del bilder som rullar på TV:n, särskilt när vi har främmande....om de gillar det vet jag inte riktigt, men man måste ju få visa första leendet för kompisarna;)

Papperskopior som skickas till mor och farföräldrarna som bor i Sverige och Australien (Vi bor i Tyskland). Det uppskattas verkligen från deras sida och det är inte bara foton från barnbarnet utan från bilder från omgivningen här och även från våra semestrar.

Bilder på nätet för allmänt beskådande av vänner.

En och annan förstorning har det blivit, framförallt från våra hemtrakter för att kunna tänka tillbaka på trevliga besök.
 
1980 köpte jag Canon AE1. 1990 blev det en Canon T90. 2004 köpte jag en digital kompakt och sedan dess är det bara den som används.

Bilderna hamnar i datorn, i olika mappar varje gång man tömmer den. Inget speciellt görs tyvärr med bilderna, de bara ligger och tar plats på hårddisken.

Men nu är jag sugen att skaffa en digital systemkamera och börja plåta lite mer som förr. Genomtänkta, konstnärliga, skarpa och förhoppningsvis lite häftigare bilder än vad min kompakt presterar.

Frågan är vad man kan göra med sina bilder? Det finns säkert mycket att göra istället för att bara lägga dem i en mapp på datorn. Vad gör du med dina bilder?


Digitala bilder, även skannade naloga, lägger jag i datorn, och det blir en dj-a oreda...
Ordningen,
den är i de kartonger där mina svartvita neg-ark ligger! :)

En del bilder säljer jag, en del kommer på utställningar, några säljs där också, å nå'n har jag på väggen hemma! :)
Och många ligger som Crimsonförstoringar i ett kartskåp! :)
Men det är roligast att fota!
Ps. Det ligger en del oframkallad film i kylskåpet också!
 
Jag samlar!

Nåt annat vet jag inte om jag kan kalla det egentligen. Har tiotusentals bilder på hårddiskar. Backuppade såklart, både på disk och på DVD. Varför? Spara för kommande generationer? Ärligt talat tror jag inte mina barn eller barnbarn kommer att orka sitta och bläddra igenom tiotusentals bilder för att eventuellt hitta några guldkorn de vill ha kvar.

Jodå, några hundra bilder har jag på bildbyrån där jag är medlem, några hundra av familjebildskaraktär är printade och sitter i insticksalbum, eller vad de kan heta, och de kanske kan vara till glädje för barnen osv. Mindre än en promille av mina bilder sitter på nån vägg....
 
- Jag skriver ut bilder och sätter i album
- Jag scrappar favoritbilder
- Gör fotoböcker (typ årsbok)
- Gör collage ibland
- Visar upp enstaka bilder här på Fotosidan
 
- Jag skriver ut bilder och sätter i album
- Jag scrappar favoritbilder
- Gör fotoböcker (typ årsbok)
- Gör collage ibland
- Visar upp enstaka bilder här på Fotosidan

Idag hade Sverker i PLUS ett test av olika fotoböcker man kan beställa. Priser 99kr-250kr. Fina grejer, kul sätt att se sina bilder i tryck.
 
Några bilder hamnar här på Fotosidan, även om det nu är långt mellan gångerna.

Inte sällan tar jag bilder som ska publiceras i någon form, i tryck eller på webb. Till webben hör också den egna hemsidan (om jag nu får tillbaka den av Comhem) där jag visar vilka bilder jag gillar mest av dem jag tagit föregående månad.

Har på hårddisken också ett mindre antal bilder som jag tänkte försöka få en bildbyrå intresserad av. Nappar den så kan det bli flera bilder.

Många av mina digitala bilder tar jag i syfte att skapa ett bildspel kring ett särskilt projekt.
 
Mycket hamnar tyvär mer eller mindre osorterat på datorn, och ofta oredigerat också...

Men om någon dag så kommer en skrivare, då blir det nog att skriva ut, ev sälja osv...

starkt sugen på fotoram också!
 
Vi har alla bilderna på laptopen i Lightroom. Med jämna mellarum så backar vi upp laptopen på en extern disk. Kanske inte den bästa lösningen, men hittils har det fungerat.

Mvh Fredrik
----------------------
Besök gärna vår blogg!
http://www.glawe.se/blogg
 
En server för bilderna

Min lösning, som kräver en del kunskaper om datorer, är Photo Organizer (http://po.shaftnet.org/). Jag kan lägga upp mina bilder från vilken dator som helst, och ge tillgång till dem för vänner och familj via webben. Om man ändå har en server hemma så är det ett alternativ att kika på. Om man inte har en server är det nog bättre att använda sig av någon tjänst på nätet där backup ingår.
 
Min lösning, som kräver en del kunskaper om datorer, är Photo Organizer (http://po.shaftnet.org/). Jag kan lägga upp mina bilder från vilken dator som helst, och ge tillgång till dem för vänner och familj via webben. Om man ändå har en server hemma så är det ett alternativ att kika på. Om man inte har en server är det nog bättre att använda sig av någon tjänst på nätet där backup ingår.
Den servern verkar vara avstängd just nu. Länken fungerar inte i alla fall.
 
spel på bildspel

I en allt ökande omfattning så gör jag bildspel, mest för egen utveckling eftersom det verkar vara svårt att ha en kommersiell aktivitet för bildspel.
 
Historia

Vilken tillgång för framtiden.
Nu fotar jag mina barnbarn så mycket jag någonsin orkar.
Vilken härlig känsla för dom att kunna titta tillbaka på "gamla tider" när de blir äldre.
Har gjort om mina gamla diabilder till digitala (dock med ganska usel kvalite)och oj vad barnbarnen gillar att se hur pappa såg ut när han växte upp
//Håkan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.