Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad gäller i USA?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr.maniac

Ny medlem
Hej.
Vi ska åka över till USA nu i maj och jag undrar bara vad man ska tänka på så man inte gör bort sig när man fotograferar. Typ om det finns generella regler på var/vad man får/inte får fotografera och sånt.

/Samuel

Min gisning r att man ska skilja mellan får och bör i USA. Lagarna kan nig säga en sak och folk en annan. Sedan är det säkert skillnad på att plåta ute på landsbyggden och i ex NY.

Scott Kelby skriver i en av sina böcker: Som generell regel i USA, och även i andra länder, tar du risker varje gång du fotar statliga byggnader, flygbaser, träningsläger för terrorister, kärnvapenmissiler, ryska ubåsbaser osv.

Vad han menar är att man ska vara beredd på att bli uppvaktad (av vakter e motsv) om man tar bilder av sådant som skulle kunna uppfattas som potentiella mål för terrorism mm. Sen har jag en känsla av att "men in uniform" rent generellt är ganska avogt inställda till att förekomma på bild. Mer så över där, än här hemma.

Off topic-trams:
Bara okunniga människor tror att USA är annat än en demokrati.

Tänk på att inte fotografera folks "property" (förlåt, kom precis hem från USA och har svårt med svenskan :p). Själv blev jag illa mottagen när jag fotade en gammal rostig traktor.

Frågar ni först och gör klart att det inte är vinstgivande fotografi så ska det nog funka.

Off topic-trams:
Bara okunniga människor tror att USA är annat än en demokrati.

Det finns tydligen vitt skilda definitioner på "demokrati".
Att kalla den tidigare Bush-regimen för demokratisk vore väl närmast att totalt blunda för den faktiskt avslöjade verkligheten?

Det är problem att fota i New York om du använder stativ. Jag har blivit avvisad från bla Brooklyn bridge nedanför, på gatan utan för rockefeller center, grand central station. Förut kunde du ansöka om att få använda stativ uppe i empire state building. När jag var i New york i september förra året så tog jag 360 bilder vid foten av brooklyn bridge och vart tillsagd av en vakt att jag inte fick använda stativ.
Jag sa ok började packa ihop stativet när han gick satte jag upp det igen. Självfallet kom han tillbaks han var fullkomligt rabiat. Jag ifråga satte var det står att jag inte får använda stativ, han formligen spottade fram orden och skrek (jag säger det!). Jag började säga att ni är världens största demokrati etc elda på hans brasa han skrek det här kommer kosta dig tid o pengar.
Det var hög tid att packa ihop sakerna så jag la ner kameran och mötte upp min flickvän som stod 300 meter bort. Jag höll stativet mellan henne och mig och gick därifrån. Vi mötte en polisbil som sakta åkte och spanade( troligen efter en ensam fotograf med stativ).
Pratade med en taxi chafför om problemen med att använda stativ och han menade på att det är bara att skita i det så vid ett tidigare besök vid rockefeller center på gatan utanför så lydde jag hans råd, satte upp stativet och började ta bilder.Inom 60 sekunder kommer en vakt och säger du får inte använda stativ jag ifråga sätter och frågar varför och var det står någonstans han säger. Jag säger det samt varför det är bla för att om någon skulle snubbla på ditt stativ och slå sig och du inte har råd att betala kan vi få en stämmning på oss. ok men jag lovar att ingen kommer snubbla på mitt stativ så jag fortsätter han säger du kommer få problem. Jag ser hur vakten går därifrån och möter upp 3 kollegor och det är hög tid att gå.
Vad händer om man fortsätter?
Jag läste om en amerikansk fotograf som fortsatte och han kom polisen och hämtade han fick sitta inlåst (tror det var 8 timmar) samt betala böter för att han inte följt vaktens instruktioner. Så det kommer kosta time and money.
Jag har blivit tillsagd på följande platser
brooklyn bridge
frihetsguddinnan
rockefeller center
grand central station
i finans distriktet.
Observera problemen kommer när du använder stativ. svårt att ta 360 bilder och kvällsbilder utan stativ.
Däremot i key west, florida, orlanda, naples har det aldrig varit några problem.

Kelby tipsar ju om att man ska ha enbensstativ, för då kan man alltid säga till vakten "-Detta är inte ett trebensstativ!", och det gör tydligen att vakterna blir alldeles konfysa och låter en vara ifred...

Ja, det verkar vara något där med den där extra stora snubbelrisken som finns i USA som ligger bakom? Det är tydligen en extra stor risk att göra illa sig på allt i USA. I instruktionsboken till min kamera (visserligen svensk instruktionsbok, men en amerikan kan ju får för sig att läsa den) står att jag måste vara försiktig när jag justerar dioptriratten så jag inte petar mig i ögat samtidigt! Jag lovar, hade inte USA funnits så hade den raden aldrig behövt skrivas i instruktionsboken...

Det finns tydligen vitt skilda definitioner på "demokrati".
Att kalla den tidigare Bush-regimen för demokratisk vore väl närmast att totalt blunda för den faktiskt avslöjade verkligheten?

Vad menar du med att en "regim" är demokratisk eller odemokratisk? Hindrade Bush-regeringen några val från att hållas i USA?

Demokratin i USA är dessutom bra mycket mer än presidentvalet. Den allra mesta demokratin utövas lokalt. I USA hålls betydligt fler allmänna val än t.ex. i Sverige.

USA må ha sina fel och brister (och den tidigare federala regeringens inställning till "kriget mot terrorismen" samt dess förhållningssätt till internationella institutioner hör till dessa), men att kalla USA för ett odemokratiskt land avslöjar en bara som mycket okunnig (eller möjligen som demagog).

Tänk på att inte fotografera folks "property" (förlåt, kom precis hem från USA och har svårt med svenskan :p). Själv blev jag illa mottagen när jag fotade en gammal rostig traktor.

Frågar ni först och gör klart att det inte är vinstgivande fotografi så ska det nog funka.

Det är bra att fråga, ja, men det är fullt tillåtet att ta bilder på folks egendom så länge man befinner sig på allmänna platser ("public places"). Se länken i inlägg #9.

Precis som här i Sverige så har folk i USA ibland dålig koll på lagar och regler för fotografering. Det händer ju i Sverige att folk blir sura och skäller på en för att man tar en bild av dem fastän de befinner sig på allmän plats.

I USA verkar dessutom en hel del poliser och liknande fått för sig att deras terroristparanoia ska styra vad som är tillåtet att fotografer eller inte, så var diskret när det finns uniformer i närheten. Även om man har lagen på sin sida så är det lite jobbigt med allt krångel som följer när man blir haffad av polisen.

Militära installationer ska man förstås inte fotografera. Den regeln gäller i stort sett i hela världen.

Som sagt, läs PDFen som är länkad ovan. Den är rätt bra.

Kelby tipsar ju om att man ska ha enbensstativ, för då kan man alltid säga till vakten "-Detta är inte ett trebensstativ!", och det gör tydligen att vakterna blir alldeles konfysa och låter en vara ifred...

Ja, det verkar vara något där med den där extra stora snubbelrisken som finns i USA som ligger bakom? Det är tydligen en extra stor risk att göra illa sig på allt i USA. I instruktionsboken till min kamera (visserligen svensk instruktionsbok, men en amerikan kan ju får för sig att läsa den) står att jag måste vara försiktig när jag justerar dioptriratten så jag inte petar mig i ögat samtidigt! Jag lovar, hade inte USA funnits så hade den raden aldrig behövt skrivas i instruktionsboken...

Det har ingenting med att jänkarna skulle vara mera snubbelbenägna att göra. Det är helt och hållet endast ett resultat av advokatmaffians härjande i USA med stämningar till höger och vänster. Därför måste alla verksamma i producentleden täcka upp alla tänkbara och otänkbara eventualiteter till stämningar gentemot dom själva. Som bekant tenderar beloppen vid stämningar i USA anta rent sjuka proportioner.

Jag noterade oxå med ett leende raderna i manualen om justeringen av dioptrin och risken för ett finger i ögat, men insåg snart varför dessa rader fanns.... Advokatmaffian i USA!!

/Oscar

Det "hjälper" förstås att en hel del politiker (mest demokrater) är advokater ...

Alla försök med "tort reform" brukar stupa i kongressen. (Bush försökte men kom ingen vart.)

Demokratin i USA är dessutom bra mycket mer än presidentvalet. Den allra mesta demokratin utövas lokalt. I USA hålls betydligt fler allmänna val än t.ex. i Sverige.
demokrati på kommunal nivå i all ära, men både sverige och usa är inget annat än skendemokratier styrda av ekonomiska intressen.

Nog om detta, återgå till ämnet.

Det har ingenting med att jänkarna skulle vara mera snubbelbenägna att göra. Det är helt och hållet endast ett resultat av advokatmaffians härjande

Jo, jag vet att det är advokaterna de är rädda för... Ordagrant i instruktionsboken står: "-Var försiktig när du använder sökarens dioptrijustering med ögat mot sökaren, så att du inte sticker fingret i ögat." ...tillsammans med annat smått och gott: "-Sänk inte ned batteriet i vatten." t ex...

Nu gick vi lite offtopic här, men som sagt, trebensstativ i USA är inte att leka med...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar