Annons

Vad fotograferar du mest med?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vad fotograferar du mest med?

  • färgfilm

    Röster: 306 6.5%
  • diafilm

    Röster: 294 6.3%
  • sv/v film

    Röster: 299 6.4%
  • digitalt

    Röster: 3,785 80.7%
  • polaroid

    Röster: 8 0.2%

  • Totala väljare
    4,692
Numera digitalt sedan jag först inköpt en Powershot, som jag inte tyckte levde upp till vad jag ville få ut av fotandet, och därefter köpt en Nikon D 70 som är kanon. Jag märkte att jag inte lämnade in rullarna från det analoga systemet. Måste medge att jag har fått tillbaka lusten från 70 talet att dra igång AE 1:an med lite sv och börja om. Får väl se om jag kan få tag i grejor för att handskas med det. Får väl bli kontaktkartor till en början och en scanner kanske. Vi får se.
 
Svartvitt!

tycker det är synd att det vanliga svartvita mörkrumms mejjandet dör ut.
håller how ever traditionen vid liv så gott jag kan:)
dyrt bara....
 
Re: Svartvitt!

struck skrev:
tycker det är synd att det vanliga svartvita mörkrumms mejjandet dör ut.
håller how ever traditionen vid liv så gott jag kan:)
dyrt bara....

Dyrt? Är det dyrare att göra själv än om du skulle skicka in rullen?
 
Aha.. hehe jag är en av dom som använder fotoskrivare för att göra pappersbilder/förstoringar.. Däremot så kan jag framkalla svartvita rullar manuellt med trumma... /D
 
Re: Svartvitt!

jomen visst blir det dyrare om man ska ha alla vätskor och mörkrumsverktyg. men det blir ju bra mycket roligare. man kan göra mer om man gör det själv;)
 
Jo jag håller med dig! =)

Det är ju "fusk" med dator, fast har an inte utrymme/ tid då är dator smidigt alternativ
 
Digitalt, fast det är mest av ekonomiska orsaker. Men jag gillar att stå i mörkrummet oxå så det blir en del svartvitt, så gillar jag Portra VC så det blir en del sådant med. Jag har iaf inte lyckats härma VC med digitalen så därför tar jag till den. Fast det är oerhört länge sedan jag körde nån vanlig filmrulle typ superia eller supra. Dia blir det inte så mycket heller men det ska jag bli bättre på har jag tänkt mig. Fast det var ju det där med ekonomin...

Mvh
Maverick
 
Gunte, medlem den 14 juni 2001, nummer 23!

Se länkraden - sista sifforna och ta bort den första 1:an.

/ F. (medlem 3029, fast då inne på mitt andra medlemsskap).
 
Precis, man tar numret som syns uppe i adressfältet och drar av 1000. Christer och killarna ville väl inte att det skulle se alldeles tomt ut när de drog igång, så de började på 1000. Du var snabb du, Gunte. Fredrik har följdaktligen nummer 12029.
 
Digitalt bara. Den analoga har jag med och använder som stativ. Det som alltid ligger hemma.
 
Mest svartvitt mellanformat. Skaffat en "bladare" nyligen. Mycket känsla i den. Tar också en del dia ( dock ännu ej med bladaren )men har blivit mindre på bekostnad av svartvitt. Har lånat en digital som jag fotar med i jobbet men det är mycket knapptryckning hit och dit. Meny, brus, vitbalans, parameter m.m., det är mycket innan bilden är tagen. Men det går ju att lära sig det med. Trots allt så trivs ju var och en med sin modell. Vi är 4 analoga ( varav en lite digital ) som åker till Öland i morgon för att plåta allt och mycket. På vägen dit blir det besök i fotoaffärer. Ja så här gör väl alla som åker på fotosafari.
 
Jag har nu läst flera inlägg och själv fotograferar jag analogt med dia-film eftersom det är billigast. Filmerna beställde jag senast från tyskland för ca 30 kr/st och framkallningspåsar från en svensk postorderfirma i fotobranschen. Men ändå skannar jag in mina analoga bilder med en upplösning på 14,6 Mpixel till min dator eftersom det är lättare att titta på bilderna på skärmen .

Jag köpte en helt ny utrustning förra året och valde analogt eftersom den digitala tekniken fortfarande inte är bättre än analogt när det gäller upplösningen. Enligt en representant för Nikon, på en direkt fråga fick jag svaret att analogt har mellan 15-20 miljoner pixlar i upplösning. Vilken digitalkamera har det till kostnad som med normal inkomst har råd att köpa?

Har dock en digital videokamera som är helt suverän eftersom man kan redigera i sin dator. Kommer att köpa en digital systemkamera när tekniken är bättre än det gamla.

Hurra för ny teknik när den är bättre än den gamla.
 
Sedan jag kom igång igen med fotografering för en sisådär två år sedan är det mest dia, men digitalkameran avancerar stadigt...
 
Har just fått en Minolta Dimage A1, men har en analog Minolta 700i, och med den blir det nästan bara svartvitt, den digitala är väldigt praktisk och rolig, men för de bilderna som ska vara lite mörkare och "konstnärliga" är den analoga överlägsen. Men för tillfället är det mest den digitala, den är bara några dagar gammal.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.