Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad för kamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
tele ger ju softare bakgrund, vidvinkel visar mer av bakgrunden och darmed blir den mer storande. Det ar ju bra om man inte har en blandare pa 2,8.
 
Ännu ett tips om bra pris från expert.se:

Konica Minolta Dynax 5D + Sigma 18-50 mm
Digital systemkamera med 6 miljoner pixlar och bildstabilisator.
Kampanjpris: 6.995:- Tidigare pris: 7.995:-
Pris endast kamerahus 6.295:-
 
Kan detta vara nåt...?

Mailade på en annons på ett objektiv på blocket:

http://www.blocket.se/view/6381375.htm?caller=shl_s&fk=0

Kan det 100-300mm objektivet vara nåt? Han har svarat mig så här:

"Ljusstyrka F4,5-6,7, istort sett oanvänt. Sitter ett skylightfilter på. Givetvis främre o bakre lock. Du kan få objektivet för 400:-
Fast du får kameran + 2 objektiv för 800:- (om du vill) Blixten har tyvär sålts."

Vad tror ni?

Nu snackar vi alltså till en KM 5D eller 7D. :)
 
Re: Kan detta vara nåt...?

madelenrisberg skrev:
Mailade på en annons på ett objektiv på blocket:

http://www.blocket.se/view/6381375.htm?caller=shl_s&fk=0

Kan det 100-300mm objektivet vara nåt? Han har svarat mig så här:

"Ljusstyrka F4,5-6,7, istort sett oanvänt. Sitter ett skylightfilter på. Givetvis främre o bakre lock. Du kan få objektivet för 400:-
Fast du får kameran + 2 objektiv för 800:- (om du vill) Blixten har tyvär sålts."

Vad tror ni?

Nu snackar vi alltså till en KM 5D eller 7D. :)
Jag hade inte velat ha det.
Pga att det blir rena natta i sökaren.
 
Normalt brukar det se ut ungefär så här:

Fast optik: 1,8 - 2,8 sällsynta fall kanske ner till 1,2
De bästa zoomarna DYRA: 2,8
En del har 2,8-4

En bra mellanklass finns ibland: 4

konsumentzoomar: (3,5/4 - 5,6/6,7)

Att de är så här mörka beror på att glasytan är mindre och objektivet kompaktare.

Sedan frågar du madelen vad andra tycker och detta är vad jag tycker. Gå till en större fotoaffär och testa. Vad anser DU är bra/dåligt.

Om jag skulle åkt till Afrika så hade jag försökt köpa mig ett beg. 80-200/2,8 och låna/hyra ett 300/4 av ngn.

I värsta fall så kan du faktiskt köpa ett begagnat 80-200/2,8 och sälja det för samma peng när du kommer hem.

Och glöm inte en BRA blixt tyvärr är de DYRA men dina bilder tjänar på det. Tänk vad många bilder jag har som hade blivit bättre om jag hade gjort mig av med den där Sunpacken (tror jag den hette) för länge sedan.

Visst dyrare men JAG anser att det är värt kronorna.
 
Tar gärna emot tips på blixtar. Tror ni att det går att hitta en begagnad till bra pris?

Jag har en gammal Minolta 101B eller vad den heter. Och till den har jag en gammal blixt. Är den värdelös nu för tiden eller?
 
Ja den är värdelös till det digitala så vida du inte använder den i manuellt läge.
Då gäller samma gamla avståndstabeller än idag.

Jag brukar rekommendera folk att köpa gårdagens toppblixt begagnad. Det brukar ge mest för pengarna. Problemet med det digitala är att det inte finns så mycket beg. blixtar. Och det är stort sug efter dem därmed blir även de beg. dyra.
 
Om jag har förstått saken rätt så är Afrikas natt svart när solen gått ner.

Men fotografera djur gör man nog normalt inte på natten. Du får leta upp ngn Afrikatråd och fråga ngn som varit på safari.

Det beror på vad du gör i skymningen.
Om du hänger i baren med vänner kan det vara trevligt att ta med kameran med blixt. Då kasnke det räcker med kamerahusets inbyggda blixt.

Om man är två och hellre kliver upp på rummet så kanske man har annat för sig än att forografera.
 
Jag håller inte med Erik riktigt här; köp du objektivet för 400 pix - när du vill köpa ett nytt och bättre kommer du få betala mer för enbart skylightfilter! Om inte 400 kr är outhärdligt mycket för dig så kan du ju testa, och se hur långt det räcker för dina behov (innan du köper ett som är 20 ggr dyrare.) Se till att testa innan Afrika bara!


/Per
 
Senast ändrad:
Bra att inte alla håller med Per.
För det handlar om mycket pengar.

Men när jag använder svärfars 35-70/3,5-5,6 så tycker jag att det blir mörkt i sökaren.
 
Erik Schalin skrev:
Bra att inte alla håller med Per.
För det handlar om mycket pengar.

Men när jag använder svärfars 35-70/3,5-5,6 så tycker jag att det blir mörkt i sökaren.

..fast jag håller med dig oxå! ;)

-så klart det vore trevligare med ett ljusstarkare tele, men det är inte lätt att hitta sådan begagnade till Minota!

/Per
 
Nej det har du rätt i Per och jag anser att det är Minoltas största akilleshäl.

Tyvärr (för andra märken) så har Minolta då AS i huset som är en ypperlig finess och kanske deras största argument för nyinvesterare.

Ska det bli billigt med bra optik tror jag att Nikon är det bästa valet IDAG. Vem vet hur det ser ut imorgon?
80-200/2,8 skjutzoom runt 4000

Antingen D70ans kitoptik 18-70

Eller
35-70/2,8 runt 2000 + ett fast 20

Men det kan ta lite tid att samla ihop...

Och för Afrika hyra/låna 300/4 alternativt köp det och sälj det när man kommer hem.
 
ÄNTLIGEN!

Hej på er!

Och tack för tipsen! Nu har jag äntligen fått köpt en kamera. Det blev en KM 5D. LOVELY! Köpte den igår så jag har inte hunnit undersöka den så grundligt än, men det är jätte fin! :)

Tips på blixt och objektiv (upp till 300mm) tas gärna emot fortfarande.

Vad skall jag leta efter för objektiv om jag vill kunna ta macrobilder?

/Madde
 
Grattis till köpet!

Om du är ute efter ett riktigt macro är

Tamron SP AF 90mm F/2.8 MACRO (1:1)

ett mycket trevligt alternativ som jag tycker är väl värt pengarna.


En lite billigare kompromiss är annars (som jag tror att någon har nämnt tidigare i tråden)

Sigma 70-300mm f/4-5.6 APO Zoom Macro Super II

Helt ok fuskmacrofunktion och en zoom som är prisvärd. För mig var den ett bra val som första telezoom när jag köpte min kamera. Tyvärr har mina krav blivit högre med tiden och jag blir numera ganska frustrerad av att inte få ut den skärpa jag vill ha, särskilt på brännvidder runt 200mm och uppåt.

mvh
Marianne
 
Oj oj vilken tråd undrar om man själv hade fått lika mycket svar och goda råd om man ställt frågan själv som kille ;)
Men matnyttig info var det då jag sitter i samma "båt" är i valet kvalet mellan KM 5D och 350D såg att Elgiganten säljer 350D för 7.495:- Inkl.Moms på nätet och är ju lite lockande.

Men innerst inne så tror jag att jag blir nöjd vilken av dom jag än väljer eller ? ;)
 
Niklas>> Tror du att det är för att jag är tjej som jag fått så många svar?! Vissa trådar jag startar får jag knappt några svar på så jag vet inte. Vilket som så är jag iaf väldigt tacksam! :)
Tror inte heller du blir besviken vilken du än väljer. Men ett STORT plus och det avgörande för egen del var att KM har inbyggt bildstabilisator i huset.

Ps. Kameran är grym! :) Iaf för en amatör som mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.