Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad för kamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
madelenrisberg skrev:
Kanske iofs är för att jag letar fel...

Det finns hur många Minolta 300/500/505 som helst på Blocket, som säljs med normalzoom (typ 28-80) och en 70-200 eller 70-300. En enkel 70-300 bör kunna håva in för några hundralappar, sen kan du ju alltid testa själv och se vad det duger till.

/Per

madelenrisberg skrev:
Tack Jan!

En sak bara. För att få kort skärpdjup, krävs det att objektivet går ner till 2,8 på vad det nu heter. Bländaren.?? De flesta i rimlig prisnivå ligger ju på 4,5 typ.

Och jag har sökt här på fotosidan, på blocket, ebay och tradera men hittar inga objektiv. Kanske iofs är för att jag letar fel...
Desto lägre tal =
desto större öppning,
kortare skärpedjup
DYRARE,
mer sällsynt begagnad,
Oftast en högre kvalité på själva objektivet,
TYNGRE & större,
mer stöldbegärligt,
OCH LJUSARE sökare.

Och förresten du bör skaffa en blixt också, de är dyra men otroligt mycket bättre än inbyggda i kameran. I Afrika är natten svart.

Per>> Och det enda jag behöver tänka på är att det står att det är AF eller AS...?? Har jag fattat rätt då?

Det här med att köpa begagnat tycker jag är lite svårt när man inte har 100% koll på vad man är ute efter. :)

Nar jag sager valdigt sa ar det FORVANANDE valdigt....! Man kan sta langt ifran, anda hor de.

utlandsk dator... ser du att jag redigerade mitt forra inlagg

madelenrisberg skrev:
Dan>> *gulp* Lite mer än jag hade tänkt mig. Alternativet är iofs att jag inte behöver ha så kort skärpedjup på det "långa" objektivet utan bara på det "vanliga"... Vet inte hur det verkar med det på kitobjektivet. Nån som vet?

Med kitobjektivet så blir det svårt att fixa till kort skärpedjup, t.o.m. med ett kort tele med ljusstyrka 2.8 så blir det inte så där häftigt "blurrigt" som man gärna vill ha det vid porträttfoto.

Ett billigt alternativ är att satsa på en 50 1,7 som porträttobjektiv, nytt går det på ca 1200 kr & beg. ned mot hälften...

//Larsa

Här har jag kopierat från en annons på blocket:

---------------------------

Pris: 2 500 kr

Minolta Dynax 500 si, 2objektiv, Ett Zigma zoom 1:3,5-5,6, 28-80mm. Ett Zigma autofocus 1:4-5,6 70-300 mm. UV-filter, motljusskydd, väska till zoomobjektivet och större väska till rubbet. Toppenkamera med både helautomatik via elektronik, t.ex autom. avståndsinställning, olika val, porträtt, landskap,närbild,sport och action och nattporträtt

Hur vet jag om detta funkar? eller detta:

Pris: 2 300 kr

1 st hus, Dynax 7000i
1 st hus, Dynax 700si
1 st obejktiv, 35-105 mm, 3.5-4.5, Minolta original
1 st objektiv, 70-300 mm, 4-5.6, Sigma, med Macro
1 st blixt, 3200i
1 st väska till hus
1 st fjärrutlösare
diverse filter och försättslinser.
diverse moduler till 7000i -huset.

Bara Sigmaobjektivet kostar 2600:- nytt (ett motsvarande)

madelenrisberg skrev:
Per>> Och det enda jag behöver tänka på är att det står att det är AF eller AS...?? Har jag fattat rätt då?

AF står för Autofokus, det ska du mycket riktigt ha. AS står för AntiShake (bildstabilisering), och det får du på köpet, inbygt i huset om du köper en Minolta, det är det som är det fina i kråksången!

Första bästa exempel från Göteborg:
http://www.blocket.se/view/6385034.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

[ps tack för komplimangen!]

Per>> TACK! Ser ju jätte fint ut. En fråga bara, jag ser inte att det står något om bländartal?!? Eller??

(Jag kommer antagligen anlita dig den dagen det blir dags att shoppa loss) ;-)

Ett alternativ till låga bländarvärden är att använda manipulationsverktyget, PS. ;)

Det är ju i och för sig inte så billigt heller, om man inte redan har det.

Den här bilden är tagen med Minoltas 100-300 Af.
http://www.megapixeln.net/4images/details.php?image_id=38
Inscannad från Dia.

Med brännvidsförlängningsfaktorn (långt ord) så blir det 150 - 450 mm. Den har jag själv köpt för 1000-lapp för 7 år sedan.

Per>> Det objektivet har ju inte 2,8... men man får helt enkelt leta tills man hittar nåt då och höra med försäljaren exakt vad det heter.

Hittade detta på blocket:

Pris: 4 500 kr 5 500 kr

Minlota Dynax 700si system kamera i fin skick.Ett professionelt fotoverktyg för den kräsne.Det stora fokuseringsområdet gör det mycket enkelt att fånga snabba och röliga motiv med knivskärpa.Den grafiska displayen i sökaren gör att du lättöverskådligt ser din aktuella inställningar.Med vertikalgreppet VC700 ger dig extra kontroll vid fotograferingav stående motiv,greppet ger dig även möjlighet att använda vanliga pennlight batterier.
Paketet ingår:
1)Minolta 24-50mm 4.
2)-"- 50 1.7
3)-"- 70-210 4.5-5.6
4)-"- 135mm 2.8
5)blixt 5400xi
6)-"-dynox 700si hus
7)Grepp VC-700
Ny pris för hela:nästan 16000kr Mitt pris:4500kr
Eller högst erbjudande

Kanske kan vara nåt?

Erik>> Thanx! Läste igenom det som hastigast nån gång i somras men har liksom glömt av att det fanns där. Ska läsa igenom det igen!

Hej Magdalena :)
Jag håller med om att Minolta D5D verkar vara bästa köpet för tillfället enligt dina behov. Gärna med 18-70 + Sigma DG 70-300 APO zoom Macro för ca 2500kr nytt. Dessutom är minne viktigt på resa. Minst 1GB.

Angående skärpedjup
Läs detta mycket noga först
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn/photography/basics/3659.htm

Tycker att du har fastnat mycket i resonemang kring bländartal (2,8). Detta är högst olyckligt. Ska man resa är det värdelöst att hela tiden bära runt på 1,4kg 70-200/2,8 zoom !!! Dessutom är 200mm aningen kort på safari.

Skärpedjupet är även beroende av brännvidd och avståndet till det man fotograferar. Titta på blombilderna i länken ovan som är fotograferade med 55mm samt 180mm vid samma avbildningsskala. Trots att det teoretiska skärpedjupet är det samma, tycker jag att 180mm ger en mer avgränsad bakgrund som ser mycket bättre ut (om man är ute efter kort skärpedjup). Därför är det min högst bestämda uppfattning att sigmaobjektivet räcker utmärkt för "kort skärpedjup" vid långa brännvidder. Skillnaden i skärpedjup mellan 2,8 och 4,5 (som sigmaobjektivet har vid 200mm) är dessutom relativt liten. Vill du ha kort skärpedjup med kortare brännvidder för dokumentärt foto och porträtt ska du titta på 50/1,7 eller 50/1,4. Det är enligt mig en perfekt porträttbrännvidd och egentligen enda sättet att få riktigt kort skärpedjup. Här räcker inte 2,8 alls. Så varför denna närmast maniska fokusering på 2,8???? dessutom är en 50/1,4 med AS i kamerahuset en absolut dröm för de som gillar att fotografera sent på kvällen... eller natten för den delen :)
Så.... svårare än så är det inte ;-)
MVH, Niclas Vestman

Tack Niclas!! Låter som att jag kan slappna av lite grann när det gäller bländaren. Jag tror jag får satsa på ett sigma upp till 300 och istället köpa något typ det du nämner 50/1,7 eller vad det var.

Hej Magdalena :)
Läste mitt inlägg igen och upptäckte att det lät lite konstigt. När jag skrev "manisk" så syftade jag på alla andra som högst välvilligt givit goda råd.

Om du köper något i stil med det som har diskuterats kommer du att ha en grymt bra utrustning. Inget snack om saken. Det är just som någon smart person skrev tidigare, många på fotosidan som har lite väl extrema referensramar på vad som behövs och inte hebövs för utrustning.

Snygg bild Per!

Lycka till Magdalena
MVH, Niclas Vestman

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar