Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad för kamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Att missa ett tillfälle löper du nog större risk för med en digitalkompakt pga segare AF, uppstart och fördröjning i när bilden tas efter avtryck. Systemkameran tar bilden nästan direkt när du trycker ner knappen. Autofokus är i en annan klass också jämfört med kompakter. För kort skärpedjup behöver du också systemkamerans större format.
 
Köp en systemare. Att fota djur med en kompaktare är otroligt frustrerande. De är helt enkelt för slöa för det ändamålet. Har själv en Olympus 765 som jag trivs med. Fotar för det mesta landskap. Till djurfoto är den värdelös.

Jag skulle nog satsa på en konica/minolta 5d eller 7d.
Inbyggd stabilisator är något som du kommer att ha nytta av vid telefotografering.
 
Ett annat alternativ kan ju vara att köpa ett begagnat hus och satsa pengarna på optik istället. Det är ju faktiskt så att sensorn i huset bara sparar ner bilden så som objektivet levererar den, om objektivet är dåligt kan inte ens ett hus för 50.000:- göra bilden bra.
 
minolta

Blev lite intresserad av att köpa isf en miolta 5D (7D blir nog lite för dyr). Vad säger ni om 5D? Något att ha?

Vad ska man isf köpa för optik till?

Madelen (som är väldigt tacksam för hjälpen!)
 
KM D5D har fått bra kritik med bra sökare och hyffsad ergonomi. Själv så tyckte jag att huset var lite för litet, men det beror helt på hur ens händer är skapta. Men sökaren slår alla Nikkon/Cannon i samma prisklass.

Till objektiv så kanske kitgluggen 18-70 + Sigmas 75-300 med "Semi Makro" kan vara ett bra budget alternativ.

Att jag skiver semi makro beror på att det inte är ett riktigt makro med avbildnings skalan på 1:1, utan det är snarare 1:5, men det brukar fungera för de flesta i början. Om det här med makro verkar kul så kan man köpa ett dedikerat makroobjektiv lite senare.
 
Det finns ju erbjudande på bla cyberphoto med ett ett objektiv på 18-70 och ett 75-300/4,5-5,6D. Detta är inte det du menar eller? Vad heter isf det du menar?

Tack för tipset förövrigt!

Jag är intresserad av att kunna ta macrobilder så ett objektiv med den möjligheten är absolut ett stort plus!
 
Jag skrev en del om vad jag tycker att man skall väga in när man köper en systemkamera.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=27056&highlight=begagnat

Ditt problem är definitivt din kravlista.
Korta skärpedjup, bra kvalité osv

Din lista är långt ifrån billig...

Du kan nog hitta ett 300/4 beg. men det hamnar för Nikon ngnstans mellan 5-7 tusen kr.
Kom ihåg att det faktiskt går att köpa ett objektiv beg. för att använda på en resa och sedan sälja det igen när man kommer hem.

Det som krävs då är att man köper ett eftertraktat objekt som är lättsålt senare.
 
Vilken kamera du än väljer av dessa du nämnt så får du bra grejer. För din budget skull hade jag köpt begagnade objektiv med högre ljusstyrka for i stort sätt samma pris som nya ljussvagare. Begagnat i vilket fall som helst kommer att ge dig lika bra bilder och mer för pengarna.
 
Har nån lust att nämna några begagnade objektiv som passar antingen KM 5D eller Canon 350D. Så kan jag leta och se vad jag hittar.

Tusen tack än en gång!!
 
Du kan titta här på Fotosidan under Köp o Sälj.
De flesta äldre objektiven brukar passa även nyare kameror av samma märke. I vissa fall kan någon funktion falla bort. Kontakta säljaren så får du svar på dina frågor. Jag själv använder Nikon så jag kan inte hjälpa dig med dessa objektien från Canon och Konica -Minolta.
 
madelenrisberg skrev:
Har nån lust att nämna några begagnade objektiv som passar antingen KM 5D eller Canon 350D. Så kan jag leta och se vad jag hittar.

Tusen tack än en gång!!
Canon: EF och EFS
EFS kan du inte använda till en kamera med film/FullFrame sensor, 24*36mm

Nikon alla AF

KM fråga ngn annan
 
Alla som har KM AF fattning. Vanliga tillverkare brukar vra Minolta, Sigma, Tamron, Tokina.

Det finns ganska gott om budgetoptik, men om man vill hitta lite bättre optik med stora bländare så får man leta lite.
 
Varför har alla så brått med att välja kamera?
Man skall dra ut på det roliga här i livet.

Du skall inte resa förrän februari...

Valet är inte direkt livsavgörande heller.

Skaffa barn kan gå på 4 sekunder utan garantier, ångerrätt och möjlighet till byte.
Tja man kan ju välja begagnade mha "omgifte".
:)
 
madelenrisberg skrev:
Det finns ju erbjudande på bla cyberphoto med ett ett objektiv på 18-70 och ett 75-300/4,5-5,6D. Detta är inte det du menar eller? Vad heter isf det du menar?

Tack för tipset förövrigt!

Jag är intresserad av att kunna ta macrobilder så ett objektiv med den möjligheten är absolut ett stort plus!

Jag vill också rösta! ;-)

I dagsläget skulle jag lätt välja KM 5D om jag skulle köpa en kamera i den här prisklassen. Gedigen, stor bra lcd, finfin sökare, bildstabilisering i huset (ärligt talat tycker jag att enbart detta är nog för att döda av både 350d och d50 om man inte redan har bra optik), bäst ISO-spann (100-3200), trevligt 18-70-kitobjektiv, 3 fps i continous och framförallt väldigt bra ergonomi. Höll i den häromdagen och tycker personligen att alla knappar sitter där man förväntar sig, trots att jag är "van" vid Nikonhus.

(Ett alternativ som inte nämnts här är Pentax *istDL, kanske också värd en titt - om inte annat för jämförelses skull.)
 
Jovisst; begagnatmarknaden är betydligt mindre för Minolta, åtminstone vad gäller lite mer 'högklassiga' prylar. Men det kanske inte är fullt så negativt som det verkar; färre objekt förvisso, men också färre spekulanter ju!

Jag har köpt det mesta av mina Minoltaprylar beg. t.ex.

15 000 kr för:
- KM D7D, Vertikalgrepp, extra ackar, 5600HS(D)-blixt, Tamron SP90Di, Cosina 19-35, Sigma 28-105, Tamron 28-300, trådutlösare, reflexskärm mm..

600 kr för ett Minolta 50/1,4

osv

/Per
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.