Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad för kamera ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det här med bildstabilisator i huset på KM's kameror gör att det lutar åt deras håll.

Känns som att jag närmar mig ett beslut i alla fall! Alla verkar eniga om att jag borde satsa på en systemkamera.

Fler tips tas gärna emot!

En fråga till. Det finns ett paket med ett 18-70 och ett XX-210mm. Hur långt klarar man sig på 210 mm. Skall man hellre köpa en kamera med kitobjektivet 18-70 och sen köpa till ett på typ 70-300 eller klarar man sig med upp till 210.

/Madelen
 
Vad man 'klarar' sig på beror nog helt på vad du vill fotografera. Jag tror att de flesta pressfotografer t.ex. nöjer sig med 200mm, medans du överhuvudtaget ALDRIG blir nöjd om du vill fota fåglar..

Men med tanke på hur många 70-300objektiv det finns på beg-marknaden så skulle jag nog råda dig att hellre köpa ett sådant än ett 55-200. Sen ska man förstås vara medveten om att ju större zoom-omfång ett objektiv har, desto större optiska kompromisser är det i ändlägena.

/Per
 
Senast ändrad:
madelenrisberg skrev:
Det här med bildstabilisator i huset på KM's kameror gör att det lutar åt deras håll.

Känns som att jag närmar mig ett beslut i alla fall! Alla verkar eniga om att jag borde satsa på en systemkamera.

Fler tips tas gärna emot!

En fråga till. Det finns ett paket med ett 18-70 och ett XX-210mm. Hur långt klarar man sig på 210 mm. Skall man hellre köpa en kamera med kitobjektivet 18-70 och sen köpa till ett på typ 70-300 eller klarar man sig med upp till 210.

/Madelen
Bildstabilisatorn är en fin finess.

Vet inte hur du ställer dig till dina tidigare krav men jag har enligt mina krav inte sett ett enda förslag på objektiv som ger kort skärpedjup i denna tråden.
Möjligtvis 90mm Tamronen den är väl 2,8.

Om bildkvalitén är sämre på 70-300 så hade jag valt 70-210.

Men nytt är dyrare än beg.
 
På onoff har de ett erbjudande som verkar rätt okej med kamera + 18-70 + 70-210, för 9990 kr.

Det jag är ute efter är i första hand nu inom en snar framtid att kunna ta bilder på djuren på safari i afrika.
 
Det beror lite på hur mycket pengar du kan plöja ned nu...

Den bättre varianten skulle vara ett 70-200/2.8 + 1,4 extender eller ett fast 300/4 med 1,4 extender för långa avstånd. Med det kostar runt 10-15' och uppåt beroende på märke

Ett 70-300 är lite ljussvagare (stativ är ofta ett måste) men betydligt billigare, 2-3' för nytt och runt hälften för beg. Du får inte heller samma korta skärpedjup med denna glugg.
 
Hej,
antar att du syftar på onoffs paket, de har d5+18-70+70-210 +512 MB för 8400 vilket nog är bäst pris idag (7500 utan telezoomen). Vill du ha längre tele är det inget problem att hitta på blocket eller ebay. Men 210 motsvarar ju drygt 300, så visst räcker det långt.

Det kan kanske vara bra att veta att Sony snart släpper dSLR med minoltafattning och AS i huset, men de kommer nog inte förrän till våren.

Titta på dpreview.com på minoltaforumet, där finns en hel del info om olika objektiv med mycket bilder.
 
Guud va kul att få så mycket tips och råd!!!

Vad ska jag satsa på för glugg om jag vill kunna få kort skärpedjup, helst inte kosta mer än 2-3000kr och uppåt 2-300mm.
 
Såg att ovanstående paket med dynax 5D var bortplockade från onoffs hemsida, men de fanns i affären igår.
 
Ola>> Nja det var nog inte det onoff paketet jag syftade på. Men någon liknande fast med 7D och utan minneskort för 9990kr.

Det du skrev om lät iofs inte heller så dumt.

Vad menar du med "210 motsvarar ju drygt 300"?? (med risk att låta korkad) :)

Tack föresten!
 
Per>> Den skärpan räcker gott för mig! :) Fin fin bild!! Kanske ska satsa på ett upp till 300 och så får man utnyttja så långt det går med bra skärpa. Typ till 200 mm då som du skrev.
 
madelenrisberg skrev:
Känns som att jag närmar mig ett beslut i alla fall! Alla verkar eniga om att jag borde satsa på en systemkamera.
Självklart madelen, som man frågar får man svar.

ledtråd: I detta fallet så frågar du på en site med inbitna fotografer.

Ganska ofta pratar jag med en fotosäljare och i princip så återkommer han till att han är förvånad över hur mycket pengar vi har till dagens digitala hysteri. För det är en hysteri vi talar om.

Hur många hade innan den digitala eran kommit på idén att lägga 10 000 kr utan att blinka på en kamera? Inte många.
Men idag är det ngt slags startvärde.
Det kanske är det som är revolutionen?
Och faktum är att den är värdelös utan en dator...

Förlåt om jag gled ifrån ämnet en del.
 
Senast ändrad:
Digitalkamerorna har en omräkningsfaktor på ca: 1,5 pga dess mindre sensor jämfört med analogkamerans. Därför får man räkna 210 X 1,5 som då blir ca: 300mm.

Att fota med 300mm kräver en riktigt stadig hand eller ett stativ. Vill man komma riktigt nära djuren, krävs det dock minst 300mm. Skall du fota fåglar upptäcker du fort, att 300mm inte på långa vägar räcker till.

Problemet med att läsa råd på forumen är att många "proffsfotografer" ser kvalitetsfel där en "vanlig" inte finner dem med lupp. Ungefär som sterofilerna som investerar 10.000 tals kronor på ett par högtalarkablar.

Om du inte själv är "proffsfotograf" hittar du nog ganska lätt lämpliga objektiv till 5d:n eller 7d:n.
 
Tack Jan!

En sak bara. För att få kort skärpdjup, krävs det att objektivet går ner till 2,8 på vad det nu heter. Bländaren.?? De flesta i rimlig prisnivå ligger ju på 4,5 typ.

Och jag har sökt här på fotosidan, på blocket, ebay och tradera men hittar inga objektiv. Kanske iofs är för att jag letar fel...
 
madelenrisberg skrev:
Guud va kul att få så mycket tips och råd!!!

Vad ska jag satsa på för glugg om jag vill kunna få kort skärpedjup, helst inte kosta mer än 2-3000kr och uppåt 2-300mm.

Lite beroende på hur du definierar kort skärpedjup är det väldigt svårt att hitta något sånt, ens begagnat. För bländarvärden under fyra och brännvidd över 200 får man punga ut lite, så är det. ;-(

Sigma 70-200/2.8 är ett exempel på ett poppis objektiv som motsvarar vad du söker, det kostar sisådär 7000-8000kr nytt.
 
Jag tycker om att fota djur och ar det en sak som jag har fattat sa ar det att de har VALDIGT bra horsel. Med en systemkamera kan man zooma snabbt ut och in utan att det hors.

Jag har sjalv en Minolta dynax 5, den analoga varianten, ar det nagot jag saknar sa ar det en bildstabilator. 300mm zoom mitt pa dagen gar bra men om det morknar lite eller om det blir valdigt molnigt sa gor nog en bildstabilator underverk.
 
Senast ändrad:
Dan>> *gulp* Lite mer än jag hade tänkt mig. Alternativet är iofs att jag inte behöver ha så kort skärpedjup på det "långa" objektivet utan bara på det "vanliga"... Vet inte hur det verkar med det på kitobjektivet. Nån som vet?
 
Pamela>> Tack, kan vara bra att tänka på. På savannen i afrika hoppas jag dock inte det är något problem... så nära lejonen vill jag inte vara. ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.