Annons

Vad för kamera? (DSLR)

Produkter
(logga in för att koppla)
Riktigt, den linsen är inte för fullformat, noterade inte det. Men om man skall försöka nå målet är att komma under 12.000:- i kameraköpsbudget, får man offra något, så kan den linsen kanske vara lämplig. Om det inte finns en motsvarande ungefär med samma pris och funktioner för full-format.

Tyvärr gör det väl inte det. Problemet är ju att man behöver kortare brännvidder för APS-C-formatet jämfört med för småbildsformatet. Eller, ja, ungefär motsvarande för full-format finns ju, men ett sådant objektiv får ju lite andra egenskaper på APS-C. EF 24-70/2.8L USM motsvarar på småbild ungefär vad EF-S 17-55/2.8 IS USM ger för utsnitt på APS-C (småbildsobjektivet är lite vidvinkligare i båda ändlägena).

På APS-C blir det dock ganska stor skillnad mellan de båda objektiven.

Jag tycker nog att rådet om att bara köpa småbildsobjektiv är lite tveeggat. Visst är det bra att kunna använda objektiv man redan har om/när man skaffar en småbildskamera, men å andra sidan är det viktigt att ha de objektiv man behöver och vill använda nu och inte bara i framtiden.
 
Hittade flera råd från Philip Bloom:

Which… “Video DSLR” to buy?
http://philipbloom.net/2011/03/17/whichdslr/
I denna artikel har han även med en illustration som visar vilket bildutsnitt man får med olika typer av sensorer, sådana som är full-format eller mindre (APS-C/APC-H) osv. En annan illustration än i artikeln om vilka objektiv man skall köpa.

Här kan man läsa mera om den lins jag tror man skulle kunna starta med om pengarna är viktigt och väljer bort att vara framtidssäker inför ett eventuellt framtida köp av en fullformats-kamera:
Canon Objektiv EF-S 17-55/2,8 IS USM
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4667580

Huruvida man, om man har problem med pengar, skall satsa på fullformat-objektiv, istället för APS-H/APS-C, är ju upp till var och en. Vill man komma igång och filma och vill spendera X kronor och här och nu är viktigt, så är det ju inte speciellt många kronor man förlorar på att köpa kamera och objektiv som man inte planerar behålla. Man kan ju sälja dem för att finansiera delar av nästa kameraköp tex. Så har man gjort i alla tider. :)
 
Den är inte bara snygg (skrev han blygsamt), utan helt omöjlig att filma för inte så många år sedan. Att filma under vatten i befintligt ljus är visserligen långt mer extremt än vad de flesta någonsin kommer filma, men som exempel i tråden är det rätt bra..

Hej Henrik,

jag blev mycket imponerad av din film vid vraket. Ögonen har verkligen öppnats för mig när det gäller vilket resultat man kan få med DSLR vid filmning, tack!

Jag har tittat på länkarna här i tråden men jag förstår nog inte hur man kan få en så bra skärpa som du har. Jag tänker på när dykare kommer emot dig eller när du närmar dig ett objekt som du filmar. Ställer du skärpan manuellt då eller sköts detta med AF? Själv har jag en Nikon D7000 men rör sig objekten eller för den delen subjekten mot eller ifrån mig så blir inte resultatet så bra vid AF påslagen.

mvh Gordon
 
Canon 550D EOS, Sigma 50 mm 1:1,4 DG EX nåt

Vilken kamera talar du om? Intressant att veta.

Vad gäller sport så verkar GoPro Hero fantastiskt, men då sätter man kameran på huvudet, axeln, skidan, brädan osv. Den är vattentät, stötskyddad osv.

Vimeo - grupper som har GoPro Hero i namnet:
http://vimeo.com/search/groups/search:GoPro Hero/st/b4c8b70e
YouTube - videos med GoPro i namnet
http://www.youtube.com/results?search_query=GoPro+Hero&aq=f

Att söka på kameramodellens namn på dessa två siter brukar visa upp en massa roliga filmer så man kan se vad man kan göra med dem. Något man borde göra med varje kamera man funderar på att köpa.

Det är onekligen 2 olika svar. Canon 550D EOS filmar lika bra som Canon 7 D men klarar inte av så snabb serietagning som 7D men jag konstaterar igen att jag behöver inte bättre filmkvalitet. Då filmar jag en sport där man kan rotera 50 varv på 18 sek. Mvh PerL
 
Jag är också lite ny här, men köpte en DSLR (Canon EOS 7D) för att kunna göra två saker - ta bra bilder och att videofilma.

För den som missat VARFÖR man vill köpa en DSLR istället för en videokamera, så är det för att kunna få utbytbara objektiv och därmed större kontroll över skärpedjup, exponering. Man kan med en ganska så billig kamera och ganska så billiga objektiv få en känsla i filmen som är mycket närmare film (inspelad med betydligt dyrare kameror), än med videokameror. Sådana har man i regel ingen kontroll över skärpedjupet med och det syns så tydligt att det är just video. Den där snygga oskärpan "bokeh" är det man är på jakt efter. Men man skall vara medveten om att "billig" i det här sammanhanget är ganska så dyrt och utanför den budget som trådstartaren satt upp. Men för ca 25000 kan man komma igång med exempelvis en ny Canon EOS 7D och en L-lins, tex 24-70.

De tre filmer som länkats till av trådstartaren verkar vara inspelade med just DSLR-kameror (det står inte, men jag skulle tro det). För actionvideos (som extremsport: skateboard, snowboard, vattenskidor, fallskärmshoppning, skidor, surfning mm), så brukar man köra med en oerhört populära GoPro Hero-kameran.

Du bör kolla på exempel på siten http://vimeo.com/ (istället för YouTube), där finns grupper för varje kameramärke du kan tänka dig. Där kan du se vad folk gör med respektive kamera.

Förresten, denna video är inspelad med min kamera:
http://vimeo.com/22040344 (claim to fame: Den var veckans video på TV i Gambia... Yeah).

Hur den här "revolutionen" inom videofilming uppstått, att filma med DSLR-kameror, har jag skrivit ett inlägg om i min blogg, med länkar till exempel på videos, inklusive de som startade denna rörelse, och även till några intressanta tester. Visste du tex att LucasFilm bad en filmare att spela in ett test att köra på världens mest avancerade biograf, den på Skywalker Ranch? I publiken - fotografer som gjort många storfilmer - de var imponerade! Ett annat test jämförde man dessa kameror med vanliga filmkameror i flera olika situationer, tex greenscreen, hårt ljus i ett badrum, ljus från ett enda levande ljus osv. Canon EOS 7D vann green screen-testet.

Mitt blogginlägg finns här: Canon EOS 7D — några coola filmer jag klickat hem.

Jag tycker att trådstartaren är inne på rätt spår, DSLR-kameror kan göra de där filmerna som länkats till, men budgeten är lite för låg.




Och för att lägga till en grej

Biofilmen Black Swan filmades delvis in med en 7D :)
Så DSLR kameror kan ju inte vara så dåliga på film ;)
 
Panasonic Gh3 har fått många omdömen för att just vara en bra filmkamera, det du får med den som du inte får med Canon, är autofokus i filmningen... Men det är en mycket mer begränsad objektivmarknad.

Panasonics senaste kameror heter GH2, GF3 och G3. GH3 finns inte (än). Fördelen med G3 och GH2 är att det finns inbyggd sökare, jag har sett att en del använder en stor lupp som sökare mot Canon-kamerornas display (http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11209920).
Många som filmar köper gamla manuella objektiv och använder dessa på Panasonics kameror via adapter. Så objektivutbudet är helt OK tycker jag.
 
Hej Henrik,

jag blev mycket imponerad av din film vid vraket. Ögonen har verkligen öppnats för mig när det gäller vilket resultat man kan få med DSLR vid filmning, tack!

Jag har tittat på länkarna här i tråden men jag förstår nog inte hur man kan få en så bra skärpa som du har. Jag tänker på när dykare kommer emot dig eller när du närmar dig ett objekt som du filmar. Ställer du skärpan manuellt då eller sköts detta med AF? Själv har jag en Nikon D7000 men rör sig objekten eller för den delen subjekten mot eller ifrån mig så blir inte resultatet så bra vid AF påslagen.

mvh Gordon

Tackar. Skärpa är lite lurigt när man filmar. AF är inte användbart på den kameran jag använder (5DII), så jag kör helt manuellt. På land går det att fokusera drägligt, men under vatten är det för stökigt. Så jag får helt enkelt ställa fokus innan varje klipp och försöka hålla motivet där. I vrakfilmen är det mesta filmat med en fisheye (Canon EF 15mm) och då är skärpedjupet helt ok. Sedan är det bra att kunna backa med fenor också, så att man kan hålla motivet i skärpeplanet trots att det rör sig.

Värre är det att filma fisk då skärpedjupet är gräsligt litet. Allra värst är det att filma småfisk med makroobjektiv. Då gäller det att ta många klipp och hoppas att de håller. Du kan titta runt 7:30 in i den här filmen:
http://www.youtube.com/watch?v=d3UYc9cbvl4
Det är mina enda försök med ren makro på film. Skärpedjup på någon mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.