Jag är också lite ny här, men köpte en DSLR (Canon EOS 7D) för att kunna göra två saker - ta bra bilder och att videofilma.
För den som missat VARFÖR man vill köpa en DSLR istället för en videokamera, så är det för att kunna få utbytbara objektiv och därmed större kontroll över skärpedjup, exponering. Man kan med en ganska så billig kamera och ganska så billiga objektiv få en känsla i filmen som är mycket närmare film (inspelad med betydligt dyrare kameror), än med videokameror. Sådana har man i regel ingen kontroll över skärpedjupet med och det syns så tydligt att det är just video. Den där snygga oskärpan "bokeh" är det man är på jakt efter. Men man skall vara medveten om att "billig" i det här sammanhanget är ganska så dyrt och utanför den budget som trådstartaren satt upp. Men för ca 25000 kan man komma igång med exempelvis en ny Canon EOS 7D och en L-lins, tex 24-70.
De tre filmer som länkats till av trådstartaren verkar vara inspelade med just DSLR-kameror (det står inte, men jag skulle tro det). För actionvideos (som extremsport: skateboard, snowboard, vattenskidor, fallskärmshoppning, skidor, surfning mm), så brukar man köra med en oerhört populära GoPro Hero-kameran.
Du bör kolla på exempel på siten
http://vimeo.com/ (istället för YouTube), där finns grupper för varje kameramärke du kan tänka dig. Där kan du se vad folk gör med respektive kamera.
Förresten, denna video är inspelad med min kamera:
http://vimeo.com/22040344 (claim to fame: Den var veckans video på TV i Gambia... Yeah).
Hur den här "revolutionen" inom videofilming uppstått, att filma med DSLR-kameror, har jag skrivit ett inlägg om i min blogg, med länkar till exempel på videos, inklusive de som startade denna rörelse, och även till några intressanta tester. Visste du tex att LucasFilm bad en filmare att spela in ett test att köra på världens mest avancerade biograf, den på Skywalker Ranch? I publiken - fotografer som gjort många storfilmer - de var imponerade! Ett annat test jämförde man dessa kameror med vanliga filmkameror i flera olika situationer, tex greenscreen, hårt ljus i ett badrum, ljus från ett enda levande ljus osv. Canon EOS 7D vann green screen-testet.
Mitt blogginlägg finns här:
Canon EOS 7D — några coola filmer jag klickat hem.
Jag tycker att trådstartaren är inne på rätt spår, DSLR-kameror kan göra de där filmerna som länkats till, men budgeten är lite för låg.