Annons

Vad för kamera? (DSLR)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur ändrar man slutartiden på en videokamera?
Iallafall så funkar den kanonbra tycker jag, den kostar ju bara runt 5000:-.
 
Attans! Jag hoppades att gucko skulle berätta hur jag kan filma med min D3, men Kim förstörde allt ;)


Förlåt om jag av ren okunnighet men välvilja svarat i en filmtråd jag inte har kunskap inom. Det var inte min mening att irritera och skapa otrevlig stämning.

Jag syftade på Nikon D3s, visst har den filmfunktion? Priset är ett annat javisst, slarvigt av mig att påtala en sådan kamera.
 
Hej!

Kan nog som någon innan lyfta Sony nex5 lite. Är på väg att beställa en själv från kamera-express.nl där du får den med normalzoomen och pankaksobjektivet för ca 5300kr.
Har testfilmat lite med en kompis kamera och den levererar riktigt bra kvalitet.
Den har lite begränsningar (saknar uttag för vanlig mic tex , endast sonys externa mic kan användas) Men med tanke på priset så har du råd med en bra separat mic och dessutom ett till objektiv eller stativ eller något annat roligt tillbehör.

Sen kan du väl kolla lite på Sony nex vg10 som just nu ligger lite över din budget (14600kr från samma sida) men inte mycket.
Det är en "riktig" videokamera men ger filmer som har den "rätta" looken med rätt objektiv. Det känns som den har mer gemensamt med dslr än med videokameror i samma prisklass.
Den har samma objektivfattning som Nex 3/5 kamerorna, alltså E-bajonett

Hoppas du får tag i en kamera som är rätt för dig!

Edit: Såg nu att den blivit "sågad" högre upp, ja ett annat minus är att du bara har kontroll över bländaren. Här får man väl göra en avvägning vilka krav man har och hur mycket slantar man är beredd att hosta upp.
 
Jag är också lite ny här, men köpte en DSLR (Canon EOS 7D) för att kunna göra två saker - ta bra bilder och att videofilma.

För den som missat VARFÖR man vill köpa en DSLR istället för en videokamera, så är det för att kunna få utbytbara objektiv och därmed större kontroll över skärpedjup, exponering. Man kan med en ganska så billig kamera och ganska så billiga objektiv få en känsla i filmen som är mycket närmare film (inspelad med betydligt dyrare kameror), än med videokameror. Sådana har man i regel ingen kontroll över skärpedjupet med och det syns så tydligt att det är just video. Den där snygga oskärpan "bokeh" är det man är på jakt efter. Men man skall vara medveten om att "billig" i det här sammanhanget är ganska så dyrt och utanför den budget som trådstartaren satt upp. Men för ca 25000 kan man komma igång med exempelvis en ny Canon EOS 7D och en L-lins, tex 24-70.

De tre filmer som länkats till av trådstartaren verkar vara inspelade med just DSLR-kameror (det står inte, men jag skulle tro det). För actionvideos (som extremsport: skateboard, snowboard, vattenskidor, fallskärmshoppning, skidor, surfning mm), så brukar man köra med en oerhört populära GoPro Hero-kameran.

Du bör kolla på exempel på siten http://vimeo.com/ (istället för YouTube), där finns grupper för varje kameramärke du kan tänka dig. Där kan du se vad folk gör med respektive kamera.

Förresten, denna video är inspelad med min kamera:
http://vimeo.com/22040344 (claim to fame: Den var veckans video på TV i Gambia... Yeah).

Hur den här "revolutionen" inom videofilming uppstått, att filma med DSLR-kameror, har jag skrivit ett inlägg om i min blogg, med länkar till exempel på videos, inklusive de som startade denna rörelse, och även till några intressanta tester. Visste du tex att LucasFilm bad en filmare att spela in ett test att köra på världens mest avancerade biograf, den på Skywalker Ranch? I publiken - fotografer som gjort många storfilmer - de var imponerade! Ett annat test jämförde man dessa kameror med vanliga filmkameror i flera olika situationer, tex greenscreen, hårt ljus i ett badrum, ljus från ett enda levande ljus osv. Canon EOS 7D vann green screen-testet.

Mitt blogginlägg finns här: Canon EOS 7D — några coola filmer jag klickat hem.

Jag tycker att trådstartaren är inne på rätt spår, DSLR-kameror kan göra de där filmerna som länkats till, men budgeten är lite för låg.
 
Tack Ola

Tack Ola
För att du i en trevligt ton, och på ett informativt sätt lärt mig varför man filmar med DSLR.
Varje dag innebär nya insikter som berikar.
 
Bra skrivet Ola!

Ja. Med budgeten du har är det nog svårt att göra "profesionell"film och framför allt blir det meckigare.
Men visst går det att göra vackra filmer med en billigare dslr. Det är bara det att man får anpassa sig efter vilka förutsättningar kameran ger en.
Tex så har nex5 begränsade inställningar men det betyder inte att du inte kan göra en snygg film. Man får bara lära sig vilka förutsättningar (ljus, långsamma rörelser mm) som kameran måste ha för att trivas.
Allt handlar ju om pengar kontra kvalitet/hantering. Har man som trådskaparen (och de flesta av oss) en fast budget så får man ta det bästa man kan hitta i den prisklassen och jobba med det man får.
Med en billigare/sämre kamera får man helt enkelt hitta på lösningar som gör att kameran presterar det man vill att den ska prestera eller i a f så nära det som möjligt.

Lite inspiration filmat med nex 5. (förlåt allt tjat om nex5an, finns såklart andra kameror under 12000kr som är superbra/bättre, bara det att jag själv gillar den väldigt mycket och tycker man får mycket för pengarna)
http://www.youtube.com/watch?v=qTpwlzvufs8
 
600d

Om du nu vill filma med DSLR och har insett dess begränsningar (Ingen fungerande AF mm) så skulle jag rekomendera EOS 600D och ett bra objektiv (ryms inom budget). Denn vridbara skärmen är kanon. Dessutom kan du köra digital zoom ( där kameran använder bara mittdelen av sensorn) upp till 3 ggr utan att få sk interpolering. Har själv filmat med 400/5,6 och 3 x digital zoom och fått makalöst bra resultat. Om du köper till en normalzoom så har du med denna kamera också ett bra tele om du använder funktionen. Vet inte om det finns någon annan kamera med denna funktion?
 
Hur ändrar man slutartiden på en videokamera?
Iallafall så funkar den kanonbra tycker jag, den kostar ju bara runt 5000:-.
Avsikten var inte att såga kameran, man kan säkert få ett helt ok eller bra resultatet med fullautomatik. Jag har inte varit helt nöjd med resultatet, det beror väl dels på om man har tur och förutsättningarna är rätt för automatiken.

Slutartidens roll vad gäller film är ganska nytt för mig, något längre slutartider ger mer flyt medan en kort slutartid kan ge stroboskopkänsla. Optimal slutartid för film ligger runt 2*bildfrekvensen, 1/48s för 24 fps.
Även om man inte kan kontrollera slutartiden så kan man ju få ner den genom att blända ner eller med ND filter om man samtidigt vill ha ett kort kärpedjup.

Här är ett inlägg om det från någon som är betydligt mer insatt och filmar med NEX-5,

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1042&message=37425052
 
Jag skulle då säga dessa tre!
Canon 60D
Canon 600D
Panasonic Gh3

Varför?
Jo dessa är de tre modeller som är mest lämpade att filma med! De båda Canonkamerorna har Vinklingsbar skärm, samt manuell ljudinställning! En funktion som ingen annan DSLR Har.
600D har en funktion som inte 60D har, det är den om digitalzoom som nämnts tidigare! annars är de likadana inom filmdelen. Men jag skulle nog trots detta rekommendera 60D detta då det är ett lite större hus, lättare att göra inställningar då den har 2 inmatningshjul för tid och bländare, samt att om du skulle få för dig att fotografera så är det en roligare kamera till det.

En annan tanke kan dock vara att köpa 600D och få pengar över till ett bra normalzoom, med säg fast bländare 2.8!

Panasonic Gh3 har fått många omdömen för att just vara en bra filmkamera, det du får med den som du inte får med Canon, är autofokus i filmningen... Men det är en mycket mer begränsad objektivmarknad.
 
Lite kuriosa:

Filmen Fantastic Mr Fox är helt gjort med Nikon D3 (utan S), fast där handlar det om stop motion - filmen körs inte i 24 fps som är det vanliga för film, utan 12 fps för att stop motion-effekten ska bli tydligare.

Sista avsnittet av House säsong 6 filmades med en Canon Eos 5D MkII.
 
Mera kuriosa! Filmer inspelade med Canon EOS 7D:

  • Black Swan
  • Stanley Ka Dabba
  • Chaappa Kurish
  • Marianne

http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS_7D#Notable_feature_films_shot_using_the_Canon_EOS_7D

Hittade ingen lista på TV-serier, men letade inte på google speciellt länge.

Filmer och tv-serier inspelade med Canon EOS 5 D Mark II
  • Saturday Night Live (inledningssekvensen)
  • House säsongsavslutning säs 6 (ett avsnitt) och sedan hela säsong 7.
  • Shelfstackers (BBC)
  • Road to coronation street (BBC)
  • Behzat Ç. Bir Ankara Polisiyesi (turkisk tv-serie)
http://en.wikipedia.org/wiki/Canon_EOS_5D_Mark_II#Independent_film_and_television

Googlar man på detta hittar man flera, tex denna:
http://blog.planet5d.com/2010/05/mo...lm-going-to-shoot-with-canon-eos-5d-mark-iis/
 
Att filma med Full-HD.

Hej!

Jag har filmat trampolintävlingar i många, många år. Utvecklingen går enormt snabbt framåt. Det går nästan inte att få bättre filmkanera än jag har. Den kostar 7000 kr och har fullHD. Vid vanliga foton klarar den 18 MPixel,

Alla stora leverantörer släpper kameror i 3000 kr klassen som har full HD, Om man vill ta sillbilder skulle jag ge drygt det dubbla. För att filma sport inomhus har jag köpt ett fast ljuskänsligt objektiv, 50 mm 1:1,4 Ett underbart objektiv 5000 kr, och ett Zoom 70-200 med 1:2,8 hela vägen. Stora zoomen kostar 8000.

Jag filmar trampolin. Ställer skärpan först. Upp på stativ nödvändigt. Sen startar jag kameran och jag har skärpa hela tiden. Autofokus fungerar endast med kontrastavkännande autofokus och fokuserar gör man numera med avtryckaren! Du kan även ändra fokus manuellt under filmning.

Om Du har krav på att kameran kan ändra fokus under filmning på bästa möjliga sätt ska du nog titta närmare på de kameror som har halvgenomskinliga speglar, de kan skifta fokus under körning, Det kan mycket väl vara detta Du behöver. Det finns kameror för under 7000 kr som hanterar autofocus bra, Samtidigt gör samma bolag kameror för 10 000 kr som inte har någon autofokus under filmning, Det där får Du läsa på någon fotoförsäljares hemsida. Kvaliteten Du efterfrågade är inte svår att nå, Lycka till!
 
Är benägen att hålla med Gucco och förstår inte varför du blir sur för att han ger dig ett bra svar. Om det enbart är filma du ska göra låter det ju vettigare att köpa en bra videokamera istället.

Komiskt inlägg med tanke på infon senare i tråden att t ex Black Swan är filmad med en 7D ;)
 
Komiskt inlägg med tanke på infon senare i tråden att t ex Black Swan är filmad med en 7D ;)

Jag tror, jag är orsaken till en följetong i denna tråd...
Visst kan man se det så... idioten Gucco, men jag har lärt mig mycket genom att följa denna tråd. Innan jag av misstag hamnade i en filmtråd, där jag inte hade kunskap eller insikt om DSLR förträfflighet för film... var det helt naturligt att jag ifrågasatte valet av kamera (okunnig, men inte illa ment... jag ber om ursäkt för mitt uppenbara övertramp). Nu när jag vet mer, jag inser att DSLR har betydligt större potential än jag var medveten om. Det berikar mig att delta i dessa diskussioner på FS, men det är tråkigt att människor blir irriterade pga "blåbär" som mig. Om jag uppenbarligen är okunnig, upplys mig och sänk mig inte.... det främjar ingen.
 
Hej!

Jag har filmat trampolintävlingar i många, många år. Utvecklingen går enormt snabbt framåt. Det går nästan inte att få bättre filmkanera än jag har. Den kostar 7000 kr och har fullHD. Vid vanliga foton klarar den 18 MPixel,

Vilken kamera talar du om? Intressant att veta.

Vad gäller sport så verkar GoPro Hero fantastiskt, men då sätter man kameran på huvudet, axeln, skidan, brädan osv. Den är vattentät, stötskyddad osv.

Vimeo - grupper som har GoPro Hero i namnet:
http://vimeo.com/search/groups/search:GoPro Hero/st/b4c8b70e
YouTube - videos med GoPro i namnet
http://www.youtube.com/results?search_query=GoPro+Hero&aq=f

Att söka på kameramodellens namn på dessa två siter brukar visa upp en massa roliga filmer så man kan se vad man kan göra med dem. Något man borde göra med varje kamera man funderar på att köpa.
 
Om man funderar på att köpa en DSRL-kamera för att filma så bör man vara medveten om deras begränsningar men även deras möjligheter.

I mitt blogginlägg om Canon EOS 7D som jag länkade till ovan, så har jag med två länkar som alla som funderar på att investera i en DSLR-bör ha sett, i mitt tycke:

The tale of Lucasfilm, Skywalker Ranch, Star Wars and Canon DSLRs on a 40 foot screen! - Philip Blooms Blogg
http://philipbloom.net/2009/12/12/skywalker/
Han berättar om när Lucas Film bad honom komma till Skywalker ranch och spela in något som kunde imponera på dem när det visades på biografen där (som sägs vara världens bästa). :)

Zacuto (som får sägas vara part i målet), har vunnit en Emmy för sin webbserie där de jämför olika DSLR-kameror med filmkameror:
The great camera shoot-out 2010:
http://www.zacuto.com/shootout
(Nedanför den filmen som syns på den sidan finns de tre delarna i serien strax under filmen på sidan, man får scrolla lite i den rutan för att komma ner till den första delen i serien).
Det var i detta test som Canon EOS 7D lämnade ifrån sig bäst film för green screen-ändamål. Coolt.

Lär dig filma med DSRL
Philip Bloom är även killen som visar hur man filmar med DSRL-kameror i Vimeos serie:
http://vimeo.com/videoschool/lesson/11/introduction-to-dslr-cameras

Mina köpråd
Vad gäller köpråd så ligger priserna på några av de kameror som Canon har på dessa priser (hos tex Scandinavian Photo som vanligen inte är billigast, begagnat är en annan möjlighet och att köpa från tex andra länder som Tyskland kan vara ett tredje sätt att få ner priset):

Canon EOS 5D Mark II, 19.990:-
Canon EOS 7D, 13.990:-
Canon EOS 550D, 5990:-
Canon EOS 60D, 9490:-

Canon EOS 550D med kit-lins 18-55, 6990:- (har samma sensor som 7D, men kit-lins är inge bra, för den har olika bländartal på olika brännvidder, vilket är mycket dåligt vid filmande, men ok för foto)

Denna lins är bättre för filmande:
Canon Objektiv EF-S 17-55/2,8 IS USM, kostar 8990:- (notera fast bländartal och IS).

Så ett bra paket med betoning på billigt i första hand skulle vara:

Canon EOS 550D + Canon EF-S 17-55, 2,8 IS USM, dvs ca 15.000:-.

Det ligger lite över budgeten på 12000:-, men bara 25% över. Där har du ett utmärkt startpaket.

Canon före Nikon
Jag rekommenderar Canon före Nikon för att Nikon har släpat efter lite vad gäller DSRL och har inte förräns nyligen erbjudit full-hd. Canon har även helt underbara linser och nästan allt "prat" om DSLR är just om Canon. Det finns massor med tillbehör specifik för Canon.

Köpa lins-guider (de två bästa)
Vill du läsa vilka linser som de två personer som betytt mest (skulle jag tro) för att DSLR-filmande har blivit så stort så läs deras köpguider här:

Philip Bloom - Which lenses to buy
http://philipbloom.net/2010/08/20/which-lenses-to-buy/

Vincent Laforet - My Gear:
http://blog.vincentlaforet.com/mygear/lenses/

Tänk på att de två har massor med pengar (speciellt Vincents lista), men några råd är bra:
  • Köp linser som funkar på kommande kamera-hus, det är linserna som är investeringen, inte huset, för linserna räcker längre och satsa mera pengar på dessa än på huset.
  • Köp tex INTE linser speciellt gjorda för den mindre sensorn som sitter i 7D, 550, 60D osv. Om du köper en fullformat senare vill du ju att dina linser skall fungera på den med.
  • Tänk på att en lins som inte är gjord speciellt för den mindre sensorn har en faktor på 1.6. Det betyder att om du köper tex Sigmas 30/1.4 lins, så motsvarar den på en 7D 48 mm, alltså nästan en 50mm lins. Så är det även med andra linser. 24-70 är egentligen 38-112.
  • Båda rekommenderar tex den populära Canon Objektiv EF 24-70/2,8L USM (11.495:)
  • Båda rekommenderar Canon Objektiv EF 70-200/2,8L IS II USM (21.990:) (vansinnigt dyrt)
  • Philip har med Tokinas 11-16 för vidvinkel.
  • Köp inte linser med variabel brännvidd om du köper zoom-linser och lägg pengarna på att få L-serien, att på att få så låga bländartal som möjligt och på att få IS på de linser som finns att få med IS (Image Stabilizer), vilket är mycket bra om man filmar).
  • Philip Bloom säger tex att man kan bygga en hel foto-karriär på en bra lins med 50mm brännvidd, ett bra råd tycker jag.

(Kollar du min utrustningslista i min profil ser du vad jag satsat på).

Oavsett detta så kan man alltså börja med EN bra lins helst med zoom och IS och ETT bra kamera-hus (nästan) inom budgeten på 12.000:-. Tex 550 D och en annan lins än kit-linsen som är dålig för filmande pga dess olika bländartal för olika brännvidder.

Se upp för Lins-lust!
Har du din start kan du sedan försöka tjäna pengar på dessa, för att köpa mera linser senare. När du väl börjat köpa kameror och linser så upptäcker du fenomenet "lins-lust" (att lusta efter linser och köpa onödigt dyra sådana med finesser man inte behöver eller kan finansiera), precis som andra material-sporter som tex musik, gör-det-själv eller samla på skor och handväskor. Lycka till med det. :)
 
Senast ändrad:
Så ett bra paket med betoning på billigt i första hand skulle vara:

Canon EOS 550D + Canon EF-S 17-55, 2,8 IS USM, dvs ca 15.000:-.

Det ligger lite över budgeten på 12000:-, men bara 25% över. Där har du ett utmärkt startpaket.

EOS 600D är ganska lik EOS 550D men har utfällbar vridbar skärm (precis som EOS 60D). EOS 600D är en tusenlapp dyrare än 550D men 2500:- billigare än 60D.

Visst kryper priset uppåt, men det kanske går att justera budgeten genom att omprioritera annat?
 
[*]Köp tex INTE linser speciellt gjorda för den mindre sensorn som sitter i 7D, 550, 60D osv. Om du köper en fullformat senare vill du ju att dina linser skall fungera på den med.
Det där går emot din rekommendation tidigare att köpa EF-S 17-55/2.8 IS USM

[*]Köp inte linser med variabel brännvidd om du köper zoom-linser
Hela poängen med ett zoom-objektiv är att brännvidden är variabel. Har objektivet inte variabel brännvidd så är det inte ett zoom-objektiv.

Det blev mycket "lins" där för vad som vanligen kallas "objektiv" på svenska. Det stör min läsrytm när objektiv kallas lins. Linser är vad objektiven är uppbyggda av.

(Annars var det bra tips du gav, tycker jag.)
 
Det där går emot din rekommendation tidigare att köpa EF-S 17-55/2.8 IS USM

Riktigt, den linsen är inte för fullformat, noterade inte det. Men om man skall försöka nå målet är att komma under 12.000:- i kameraköpsbudget, får man offra något, så kan den linsen kanske vara lämplig. Om det inte finns en motsvarande ungefär med samma pris och funktioner för full-format. Ledsen om jag var otydlig.

Egentligen referade jag även någon annans råd, dvs de jag länkade till.

Taz_1999 sa:
  • Köp inte linser med variabel brännvidd om du köper zoom-linser

Hela poängen med ett zoom-objektiv är att brännvidden är variabel. Har objektivet inte variabel brännvidd så är det inte ett zoom-objektiv.

Det blev mycket "lins" där för vad som vanligen kallas "objektiv" på svenska. Det stör min läsrytm när objektiv kallas lins. Linser är vad objektiven är uppbyggda av.

(Annars var det bra tips du gav, tycker jag.)

Ok, jag skrev fel och angav ordet brännvidd, där det skulle stått bländare ovan. Tack för att du hittade felet och var villig att påpeka det. Fort gick det också. ;)

Skall tänka på ditt andra påpekande och använda ordet objektiv istället för lins, det låter som du säger bättre. Tack för berömmet. :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.