Mankan G
Aktiv medlem
Det är här jag inte riktigt förstår dig. Sigma 20/1,8 är helt sjukt skarpt vid f/4 (fast jag har inte testat på DX förstås). 17-55 är nog ungefär lika bra, men det är ju ännu tyngre. Mer mångsidigt, ja, men det är en annan femma..
Det handlar helt enkelt om den mångsidighet du nämner. Sigmat kanske är skarpare än 17-55 på f4, vem vet, men då Nikkorn är tillräckligt skarp för mina behov (mycket skarp) och bra mycket mer mångsidig så tar jag den alla gånger före en fast Sigma/Nikkor..... till vardags alltså. Självklart fyller en fast ljusstark glugg sin funktion men för att jag skall plocka med den så skall jag veta med bestämdhet att jag kommer att behöva den
Även detta har dock förändrats: Nu har jag kommit dit att jag allt som oftast även lämnar 17-55 hemma för 16-85. Än mer mångsidig (när ljuset räcker till) och dessutom mindre och framför allt lättare. Helt enkelt ofta en bättre kompormiss än en fast Sigma eller 17-55. Jag kanske har blivit en vikttaliban .
Funderar även på om jag skall köpa en ny 18-200 för att ersätta min som blev stulen förra sommaren. Mångsidig till max om bara ljuset finns.
Orkar inte släpa på en STOR väska längre. D300 och 16-85 räcker mycket långt till vardags. Jag har hittat en kompromiss som jag ofta tar med mig och det är just 16-85 samt 35mm f2. Skall testa den nya 35:an för att se om den är bättre fullt öppen än 35mm f2. Alternativet är ju annars ingen bild alls när ljuset inte räcker till för 16-85.
Förmodligen kommer mina val att förändras igen. Tidigare kunde jag inte tänka mig att åka iväg utan hela kitet av 2,8 zoomar och ett antal fasta gluggar som komplement. Vägde väl en så där 758.6 kg. Det var nästan komiskt när säkerhetspersonalen skulle röntga väskan på flygplatserna. Jag blev alltid ombedd att öppna väskan för manuell kontroll och du skulle se deras miner när de försökte lyfta den .
Senast ändrad: