ANNONS
Annons

Vad för fast vidvinkelobjektiv till min Nikon?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ville140

Ny medlem
Hej!

Då var man på jakt efter ett fast vidvinkelobjektiv till min D80.
Med vidvinkel menar jag från 15-30, inte fisheye. Prisgräns, ca 5000, ju billigare desto bättre! Ljusstyrka, från 1.0-3.0!

Men när jag letar hittar jag inget som passar! Antingen kostar dem 7-8 tusen, eller så är det fisheye!

Har du något bra förslag?

Mvh

Ville
 
Mitt Sigma 24/1.8 är ett kanon objektiv, snabbt och säkert på focus (tillskillnad mot mitt Sigma 28/1.8 som "alltid" jagar och aldrig gett en "användbar" bild :) ) Här finns lite bilder med 24'an
http://home.livingat.org/index.aspx?nav=Search&subNav=lens&navPath=/Sigma+24+f1.8

Sigma 24 var min solklara favorit vidvinkel tills jag skaffade ett Nikon 20/2.8D ((jag köpte mitt för ~3000SEK begagnat)) nu är det tuffare att välja när man skall ut :). På sidan ovan finns även en länk till bilder tagna med detta...

// Magnus;
 
Tyvärr blir det dyrare när man kryper närmare bildsensorn i brännvidder med APSC-kameror än tvärtom, då den mindre bildsensorn "förlänger" objektiv som normalt är anpassat till småbild...

För att få något som när vidvinkel måste man komma under 24mm, och det är där objektiven börjar kosta mer.

Leta ibland begagnade objektiv med brännvidd 18-24mm.
Du kan ha tur.
 
Trådstartaren efterfrågade dock ett fast vidvinkelobjektiv, inte en zoom.

Vad sägs om Nikon AF DX 10,5/2,8 G ED fisheye? Man kan väl räta ut bilderna i efterhand med programvara.

Visst går det men inte med bibehållen kvalitet. Det är således inte ett alternativ om du vill ha riktigt hög bildkvalitet. Massor med konstiga färger runt konturer och en hel del kvarvarande distortion blir resultatet.

Annars har ni just stött på APS-systemets akilleshäl. Vidvinkelsidan och speciellt då ljusstarka sådana. Det finns faktiskt inte några riktigt bra fasta OCH ljusstarka alternativ förutom några Sigma objektiv som ger lite blandad kvalitet, speciellt fullt öppna. Jag skulle faktiskt vilja påstå att du har avsevärt bättre alternativ bland zoomarna än bland de fasta. Spannet för största bländaröppning som du nämnde lämnar rätt stora öppningar för en hel del zoomar. Den bästa är 14-24 f2,8 men den kostar skjortan och är STOOOOR. En beggad 12-24? Visserligen med 4 som största bländaröppning men den är bra. Avsevärt bättre än Nikons egna 14mm f2,8 för att ta ett exempel.
 
Senast ändrad:
Håller med om att sigmas fast vidvinklar är något du ska titta på. Har själv 20 1,8 vilket jag älskar.
 
Annars så kan Tokina 11-16 F2,8 vara ett alternativ, det är ljustarkt och verkar även vara det skarpaste vidvinkelalternativet till aps-c-kameror. 11-16 är ju näst intill fast;)
 
Håller med om att sigmas fast vidvinklar är något du ska titta på. Har själv 20 1,8 vilket jag älskar.

Är den verkligen så bra? Den jag testade var inte speciellt kul på de största bländaröppningarna. Riktigt mjuk över hela bilden och än värre i kanterna. Bra mycket sämre än tex 12-24. Först vid drygt 2,8 var den i kapp men då kan jag ju lika gärna använda mina vanliga DX zoomar som presterar lika bra eller bättre på samma bländaröppningar. De ljusstarka alternativ jag har investerat i måste vara riktigt bra på bländaröppningar som vida överstiger vad mina vardagsobjektiv klarar av annars blir det ju bara ytterligare en pryl att släpa runt på. Att Sigman är bra nerbländad tvekar jag inte ett dugg på men då har hela grejen med ett ljusstart komplement till mina vardagsobjektiv försvunnit. Observera att detta gäller för mig, kanske inte för dig. Vill du bara ha ett ljusstarkt vidvinkelobjektiv och inte använda det som komplement till något annat så är den säkert ett bra val.

Ingen blir gladare om Sigman verkligen är bättre än det ex jag testade. Kommer att köpa ett direkt om det visar sig stämma, Tyvärr har jag en känsla av att min erfarenhet stämmer. Jag tittade runt igen på de testsiter jag brukar använda och de är samstämmiga. Sigma 20mm f1,8 är rätt medioker på 1,8-2,8.....
 
Är den verkligen så bra? Den jag testade var inte speciellt kul på de största bländaröppningarna. Riktigt mjuk över hela bilden och än värre i kanterna. Bra mycket sämre än tex 12-24. Först vid drygt 2,8 var den i kapp men då kan jag ju lika gärna använda mina vanliga DX zoomar som presterar lika bra eller bättre på samma bländaröppningar. De ljusstarka alternativ jag har investerat i måste vara riktigt bra på bländaröppningar som vida överstiger vad mina vardagsobjektiv klarar av annars blir det ju bara ytterligare en pryl att släpa runt på.
Då får du nog leta i all evighet, i alla fall på vidvinkelsidan. Jag vet inga objektiv över huvud taget som är lika skarpa vid full bländaröppning som nedbländat. Särskilt inte de allra ljusstarkaste.

Att Sigman är bra nerbländad tvekar jag inte ett dugg på men då har hela grejen med ett ljusstart komplement till mina vardagsobjektiv försvunnit.
Har du ingen nytta av kortare slutartider i dåligt ljus eller kortare skärpedjup, trots lite sämre skärpa?

Observera att detta gäller för mig, kanske inte för dig. Vill du bara ha ett ljusstarkt vidvinkelobjektiv och inte använda det som komplement till något annat så är den säkert ett bra val.

Ingen blir gladare om Sigman verkligen är bättre än det ex jag testade. Kommer att köpa ett direkt om det visar sig stämma, Tyvärr har jag en känsla av att min erfarenhet stämmer. Jag tittade runt igen på de testsiter jag brukar använda och de är samstämmiga. Sigma 20mm f1,8 är rätt medioker på 1,8-2,8.....
Det är antagligen mediokert på DX, ja. Det är alldeles för oskarpt vid f/1,8 redan på FX för att jag ska kunna tänka mig något annat. Å andra sidan är det fullt användbart, och det finns inget annat objektiv med samma höga ljusstyrka i förhållande till brännvidden, om vi bortser från kufiska makroobjektiv och andra extrema konstruktioner.

Det här är ett "fel" som många gör, och väldigt ofta. Gluggar som är dåliga på DX behöver inte alls vara det på FX, eftersom man då inte förstorar alla aberrationer lika mycket vid en viss bildvissningsstorlek. Att man kommer undan skapligt med exempelvis 50-millimetersobjektiv är för att de brukar vara rätt skarpa redan vidöppet. Det gäller sällan ljusstarka vidvinklar.
Jag tyckte att mitt Sigma 20/1,8 var en jäkligt ball glugg, och dess enda egentliga nackdel var den svårkorrigerade distorsionen. Vid f/4 var det mycket skarpt och kontrastrikt, samt gav otroligt fin bokeh. Vidöppet gav det möjlighet att ta bilder som annars varit omöjliga med "vanliga" vidvinklar.
 
Vet inte riktigt vad som är rätt och vad som är fel. Att tro att skärpan ska vara perfekt på de största bländarna är väl att tro för mycket på sigmas 20 1,8 men jag måste säga att jag aldrig reagerat på att de skulle vara oskarpa. Har du fullformat eller? Cropen kan ju göra endel. O det kanske också har att göra med vad man jämför med. Sålde min gamla av ren ilska för det va så oskarpt (cosina 19-35).
 
Många alternativ som inte följer kraven från trådstartaren. Jag själv har kollat på Sigmas 24/1.8 som vars enda nackdel (som jag läst från användare) verkar vara att det är lite större och tyngre, men med det kommer ju lite mer stabilitet. Jag har iaf det på min "spara till objektiv att köpa"-lista. Kostar 3700kr inkl frakt från fotovideo
 
Då får du nog leta i all evighet, i alla fall på vidvinkelsidan. Jag vet inga objektiv över huvud taget som är lika skarpa vid full bländaröppning som nedbländat. Särskilt inte de allra ljusstarkaste.

Jo de finns. Inte så många vidvinklar kanske men de finns. En del är så pass bra redan full öppna eller nerbländade något för att det skall vara värt att släpa runt på ett som komplement till tex en kitzoom. Jo jag har sådana oxå. Tex 16-85. Min fasta 35mm f2 är en perfekt kompis till 16-85 för MINA behov. Funkar tillräckligt bra fullt öppen i sämre ljus. Tex så åker jag till Paris på torsdag och kommer att packa ner 16-85, 35:an och kanske 80-400. Resten lämnas hemma och det känns jätteskönt att kunna lämna alla tunga prylar hemma.

Problemet är då större när jag tar med mina 2,8 zoomar. Tex så är 17-55 f2,8 bättre än ovan nämnda 35:a på samtliga bländare så varför då över huvudtaget packa ner 35:an? Ett bländarsteg är inte värt det extra släpet...Annars så finns det andra riktigt roliga ljusstarka gluggar, tex 85mm f1,4. Skitkul och med massor av möjligheter men för mig så är den en specialistglugg för utvalda tillfällen. Kostar alldeles för mycket axelvärk att släpa runt på till vardags. 17-55, 70-200 med alla tillbehör väger tillräckligt mycklet utan dessa...



Har du ingen nytta av kortare slutartider i dåligt ljus eller kortare skärpedjup, trots lite sämre skärpa?

samma svar som ovan


Det är antagligen mediokert på DX, ja. Det är alldeles för oskarpt vid f/1,8 redan på FX för att jag ska kunna tänka mig något annat. Å andra sidan är det fullt användbart, och det finns inget annat objektiv med samma höga ljusstyrka i förhållande till brännvidden, om vi bortser från kufiska makroobjektiv och andra extrema konstruktioner.

Säkert men oftast är jag ute efter ett "bra" objektiv. Då och då vill jag emellertid ha något annat och då kan ett "mjukt" alternativ vara kul. Men inte till vardags som sagt.


Det här är ett "fel" som många gör, och väldigt ofta. Gluggar som är dåliga på DX behöver inte alls vara det på FX, eftersom man då inte förstorar alla aberrationer lika mycket vid en viss bildvissningsstorlek. Att man kommer undan skapligt med exempelvis 50-millimetersobjektiv är för att de brukar vara rätt skarpa redan vidöppet. Det gäller sällan ljusstarka vidvinklar.
Jag tyckte att mitt Sigma 20/1,8 var en jäkligt ball glugg, och dess enda egentliga nackdel var den svårkorrigerade distorsionen. Vid f/4 var det mycket skarpt och kontrastrikt, samt gav otroligt fin bokeh. Vidöppet gav det möjlighet att ta bilder som annars varit omöjliga med "vanliga" vidvinklar

Säkert igen men nu var det just DX som frågeställaren tog upp. Inte FX men problemet kvarstår oavsett format: Till vardags vill jag inte ha en enda onödig extra pryl att släpa runt på. Väskan är tung nog som den är. En glugg som inte presterar minst lika bra som mina vardagsobjektiv på motsvarande inställningar får inte följa med. Punkt! Oavsett dess övriga egenskaper.
 
Senast ändrad:
En glugg som inte presterar minst lika bra som mina vardagsobjektiv på motsvarande inställningar får inte följa med. Punkt! Oavsett dess övriga egenskaper.
Det är här jag inte riktigt förstår dig. Sigma 20/1,8 är helt sjukt skarpt vid f/4 (fast jag har inte testat på DX förstås). 17-55 är nog ungefär lika bra, men det är ju ännu tyngre. Mer mångsidigt, ja, men det är en annan femma.

Tillägg: Ett litet exempel som jag postat förut, vid ovan nämnda bländare:

Hel bild: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Sigma_20/DSC_0187.jpg

100% förstoring: http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Sigma_20/DSC_0187_crop.jpg

Det borde räcka väldigt långt även på DX, men man vet aldrig förstås. Observera att utsnittet är i motsvarande bildkanten på DX.
 
jag ser sigmat (20/1.8) som ett objektiv som gör att jag kan ta bilder jag annars inte kunde tagit. men jag tror inte jag tycker det är så skarpt, men många bilder hade blivit betydligt oskarpare med t.ex mitt 17-50/2.8 eftersom slutartiderna hade blivit för långa.

har ett sigma 24/2.8 som jag blev lite besviken på, trodde det skulle vara lite skarpare än det är. jag kan ha fått ett dåligt ex, å jag har lite felfokus på kameran har jag märkt oxå, men ändå.
nikons 28/2.8 har jag med. det är oxå sådär skarpt, och har 30 cm närgräns som jag stör mig på lite granna. skulle gärna byta till 28/2.8D som ska vara lite bättre optiskt, samt har 25cm närgräns, men jag använder inte objektivet så ofta.
sigmas 30/1.4 däremot använder jag ofta. finns inte många tillfällen när inte ljuset räcker till för den när den sitter på D300. är väl helt ok skarpt, förutom i kanter å hörn.

min filosofi med fasta objektiv är först och främst att få ljusstyrkan. 1.8 klarar mer än 2.8 på konserter. sen har jag 24/2.8 + 28/2.8 för att få kameran så smidig som möjligt, dock är tyvärr inte smidig nyckelordet för d300...

har inte gjort allt för många tester av skärpan på mina olika objektiv, eftersom de oftast har lite olika användningsområden.


sen är jag nyfiken på varför trådskaparen vill ha ett fast vidvinkelobjektiv!? är det ljusstyrka, storlek, skärpa, eller vad är det du är ute efter? tycker att mitt tamron 17-50/2.8 är bra grejer om man inte jagar storlek eller ljusstyrka specifikt.
 
Sigma 14mm/2,8 tillverkas nog inte längre men den finns att hitta som begagnad till bra pris. Jag gav 3000:- för mitt för två tre år sedan. Lika bra som Nikon Original fast bättre pris. Här hittar du en session med bildexempel.
 
jag ser sigmat (20/1.8) som ett objektiv som gör att jag kan ta bilder jag annars inte kunde tagit. men jag tror inte jag tycker det är så skarpt, men många bilder hade blivit betydligt oskarpare med t.ex mitt 17-50/2.8 eftersom slutartiderna hade blivit för långa.

har ett sigma 24/2.8 som jag blev lite besviken på, trodde det skulle vara lite skarpare än det är. jag kan ha fått ett dåligt ex, å jag har lite felfokus på kameran har jag märkt oxå, men ändå.
nikons 28/2.8 har jag med. det är oxå sådär skarpt, och har 30 cm närgräns som jag stör mig på lite granna. skulle gärna byta till 28/2.8D som ska vara lite bättre optiskt, samt har 25cm närgräns, men jag använder inte objektivet så ofta.
sigmas 30/1.4 däremot använder jag ofta. finns inte många tillfällen när inte ljuset räcker till för den när den sitter på D300. är väl helt ok skarpt, förutom i kanter å hörn.

min filosofi med fasta objektiv är först och främst att få ljusstyrkan. 1.8 klarar mer än 2.8 på konserter. sen har jag 24/2.8 + 28/2.8 för att få kameran så smidig som möjligt, dock är tyvärr inte smidig nyckelordet för d300...

har inte gjort allt för många tester av skärpan på mina olika objektiv, eftersom de oftast har lite olika användningsområden.


sen är jag nyfiken på varför trådskaparen vill ha ett fast vidvinkelobjektiv!? är det ljusstyrka, storlek, skärpa, eller vad är det du är ute efter? tycker att mitt tamron 17-50/2.8 är bra grejer om man inte jagar storlek eller ljusstyrka specifikt.

Fasta objektiv är i regel skarpast. (över hela sitt område) Zoom är en kompromiss! I bästa fall skarpt i något läge men ytterst sällan i alla brännvidder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.