Annons

Vad får DU betalt för en bostadsfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag arbetar själv för Diakrit. Det är ett helt okej jobb i sig, men det är för dåligt betalt tycker jag.

Det här får jag:

440 kr exklusive moms per fotografering. Detta gäller för alla fotograferingar, varesig det är en lägenhet med 12 bilder, eller en villa med 20 bilder. Vill mäklaren ha fler än 20 så får jag dock 50 kr extra per bild. Det verkar hända väldigt sällan dock.

30 kr/mil i milersättning.

Det här gör jag:

Jag behöver inte photoshopa bilderna, däremot framkallar jag dem i lightroom. Där måste jag sätta vitbalansen och ljusheten i bilden.

För varje fotografering har jag två timmar på mig att fota och ta mig till nästa fotografering. Vid lunch har jag en halvtimme extra. Det är oftast inte stressigt. Vanligt är att man får tid över innan nästa fotografering, om det inte är långt att köra eller rusningstrafik, då kan det vara stressigt.

Det är Diakrit som sen äger rättigheterna till bilderna. Jag får t.ex. inte lägga upp dem på min blogg, och det är Diakrits lilla logga som syns på den färdiga bilden. Mitt namn syns inte någonstanns.

Man kan ha max fem fotograferingar på en dag. Jag tycker dock att det är lite mycket med fem, så när jag har fyra inbokade på en dag så brukar jag avboka den sista tiden som finns kvar.

Ni behöver INTE kommentera hur dåligt nu tycker detta är, eller hur korkad jag är som jobbar för dem. Det vet jag redan.

Jag vill istället att ni som jobbar för liknande företag (SE360, Esoft, Husfoto etc) ska svara på de här frågorna, så att man kan jämföra:

-Vad får du betalt per uppdrag?
-Vad får du i milersättning?
-Hur lång tid har du på dig för varje fotografering?
-Vad för slags bildbehandling måste du göra?
-Får du använda bilderna som du vill sen?

Är det någon som undrar något mer så svarar jag gärna.

1000-1300 per objekt plus milersättning för 12 bilder. 75kr per bild utöver de första 12.
Egen firma och efterarbetar bilderna själv. Började genom en av "drakarna" precis som du men hoppade av för att köra på egen hand när de försämrade villkoren.

Tror inte att Diakrit kan hindra dig från att publicera bilderna på din blogg. Upphovsmannen har rätt att visa sina bilder som referenser även i de fall man sålt exklusiva rättigheter (de bör dock endast undantagsvis publiceras före köparen visat/använt/publicerat dem). Detta enligt Rätt & Pris: Foto av Bildleverantörernas förening.

Eftersom jag är min egen får jag välja själv hur lång tid jag lägger mellan uppdragen. Om det är lägenheter i stan hinner jag göra uppdraget och åka till nästa inom en timme. Villor brukar (när de är 12-bilders) av någon anledning oftast ta lite längre tid även om det är samma mängd bilder som i en lägenhet. Vill inte boka in fler än fyra fotograferingar på en dag men fem går i nödfall. Gör drygt 300 uppdrag om året men det är inte så jämnt fördelat över månaderna som man hade önskat. Vid lågsäsong kan man ju ta lite mer tid på sig och dricka kaffe hos gamla tanter om man får lust.

Bildbehandlingen jag gör handlar om att fixa färg och ljus, beskära, räta upp samt fixa blå himmel. Ett 12-bildseruppdrag går på 40-60 minuter att efterbehandla. Även om det blir lite kvällsjobb nu på våren när det är väldigt mycket fotograferande dagtid är det roligare att göra hela jobbet själv tycker jag. Vid lågsäsong

Jag får självfallet använda bilderna som jag vill men tar hänsyn till att mäklarna kanske inte vill att de ska synas i vilka sammanhang som helst.

Sköter alla tidsbokningar själv och det varierar mellan olika mäklare om de vill att jag ska kontakta kunden för att komma överens om tid eller om jag får ange en tid som de meddelar säljaren. Innan jag började köra på egen hand trodde jag att detta skulle ta mer tid i anspråk än det gör. Med en smartphone och Google Calendar är man enkelt sin egen sekreterare när det gäller sådant.

Det företag jag jobbade genom tidigare krävde inte att man gjorde något alls med bilderna, bara att ladda upp på deras server. Petig som jag är satt jag ändå och beskar och rätade upp en del bilder :) Då fick jag 700kr per uppdrag (sänktes sedan till ungefär häften, plus att de skrev in en usel konkurrensklausul i kontraktet). Är tacksam för den erfarenhet jag fick genom dem men skulle aldrig återgå till en sådan "fotografförmedling", inte med de villkor de har idag.

Tyvärr så har sådana företag som diakrit kört ner priserna för mäklarfotografer.Jag har betydligt mer än dina nämnda summor samtidigt så lägger jag ner en hel del tid på efter arbetet med bilderna, ställer varje bild manuellt. Jag försöker inte slå mig in med priset utav kvalitet, service, kunskap, erfarenhet, smidighet o tackar aldrig nej till jobb oavsett hur mycket jag har att göra.
Frågan borde väl vara vad du kan ta betalt?
Det är lite svårt att säga eftersom du valt att vara anonym på sidan med ingen länk till blog eller hemsida. Hade jag sett bilder på vad du gjort så hade det varit lättare att bedöma i vilken (klass) du ligger i. Tiden jag lägger ner på fotot på objekten är oftast 45-60 min men om du är i branschen så vet du hur mycket som kan påverka hur lång tid det tar. Visst jag skulle säkerligen kunna bränna av en ordningställt objekt på 20 min men vill inte stressa igenom fotograferingen utan justera detaljer som tex puffa kuddar, plocka bort saker, mattor, tända ljus, plåta detaljer, kort skärpedjup osv
Det verkar vara som att det är fler som hoppar av dessa oseriösa mäklarfoto företag som mer eller mindre utnyttjar folk. Om man är duktig varför ska man då dela med sig av sina kunskaper o erfarenhet o låta dom tjäna stora pengar på vad du gör?
Det finns ett skäl till att blf har ett riktpris på 800+ moms per timme. Egentligen så ska man ligga på det minst o då ska tiden även vara inräknad för efter arbetet med bilderna. Ersättningen man får ska räcka för mycket pension,försäkringar, bil, värdeminskning, kameror, datorer, telefon osv. Ska man kunna ta ut en vettig lön så bör man ligga på minst 600000 per år.

Konstigt att heta Bostads i förnamn och Fotografen i efternamn.

Regler för detta forum:

Observera att du måste ange ditt korrekta för- och efternamn! Vi accepterar inga pseudonymer och anonyma medlemmar på Fotosidan, här står man för sina egna åsikter och bilder.

Konstigt att heta Bostads i förnamn och Fotografen i efternamn.

Regler för detta forum:
Kan ju vara lite besvärligt att ange sitt namn om man ska ifrågasätta sin viktigaste uppdragsgivare. Skulle gissa att trådskaparen har ett vanligt medlemskap också men behövde en anonym inloggning för just detta känsliga ämne. Håller med om att man ska stå för sina åsikter och det brukar ju funka bra här i de allra flesta fall. Helt klart knepigt hur man ska föra upp problem kring arbetsgivare/uppdragsgivare på ett sätt som inte riskerar inkomsten.

Hej!

Jag skulle rekommendera att du läser kommentarerna till en nyhet som publicerades här på Fotosidan om Husfot för någon månad sedan. Där hittar du en hel del matnyttigt.

Jag är också min egen, dock rätt så ny, jag fotar just nu 3-5 objekt om dagen det är stressigt tycker jag men ibland självförvållat eftersom jag bokar själv.

Jag får mellan 700 -1000 för jobb, (borde nog höja), och jag har ingen bildgräns det är svårt för en del vill ha en del detaljbilder och vissa vill ha det simpelt så jag har ingen bildgräns men det blir ju runt 12-18 bilder max.

Jag tycker ändå dock att det de här företagen gör fine det är inte jättebra betalt MEN när du kommer hem så har du jobbat klart, du behöver inte sätta dig till 20 tiden och hålla på med bilder som man gör som egen, dock föredrar jag detta då jag vill styra min egen tid.

som mäklarfotograf förväntas man vända och vrida på sig själv hela tiden för mäklarnas bästa känns de som.

VA? Jag tar självklart inte betalt alls. Jag är bara en glad amatör med svindyr kamerautrustning som jobbar gratis för det är så kul. :) Varför ta betalt för nåt helt i onödan?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar