Annons

Vad behövs egentligen

Produkter
(logga in för att koppla)

goldwingbiker

Avslutat medlemskap
Kan inte låta bli att fundera....det kommer hela tiden nya kameror...allt mer sofistikerade.
Jag har idag en Nikon D80 som jag mest använder till att plåta brudpar. Då med ett fast 50 mm 1,8D.
Har funderat på D300 MEN(som tony irwing brukar säga) ser man ngn skillnad egentligen?????????
De 2 miljoner extra pixlarna i d300 lär inte göra ngn större skillnad i ett porträtt av ett brudpar. Så skulle man ta en bild på brudparet med min D80 ooch en bild med en D300 under lika omständigheter.....med samma objektiv.....skulle man egentligen se ngn skillnad????????????????

I normalsituationer med bra ljus tror jag inte det, men om du behöver dra upp ISO en bit så tror jag att skilnaderna börjar märkas i bruset.

Jag fotade med Canon 40D (10Mp) och Canon 20D (8Mp) och ser ingen skillnad i bra ljusförhållanden förutom att jag kan se vilket objektiv jag hade på kameran. När jag drog upp ISO till 800 ser jag att 40D är bättre.

goldwingbiker skrev:
Så skulle man ta en bild på brudparet med min D80 ooch en bild med en D300 under lika omständigheter.....med samma objektiv.....skulle man egentligen se ngn skillnad????????????????

Kanske, kanske inte. Oftast är det inte bara slutresultatet som avgör ett kameraval - då skulle det noga bara behövas ett kameramärke - utan också finesser och reglage. I det fallet tror jag att D300 har mer av allt, jämfört med D80. Samt lägre brusnivå, som nämnts.

Skulle vi bara jämföra färdiga bilder skulle det bli bra tyst här på FS...

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar