Annons

Vad "Backupar" ni på?

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Sitter och funderar lite över den absolut bästa backupen för digitalfoton.
Hårddisk är ju inte något tryggt förvar för sina älskade bilder.
Och även om nu CD-skiva skall vara en av dom säkraste lagringsmedierna så har då i alla fall jag haft lite problem med vissa av mina brända skivor (svårighet att läsa).
Vilka medier använder ni till era favoritbilder, är det kanske värt att skaffa ett bankfack för att förvara sina minneskort i eller hur gör ni?
//
AnteV
 
Gör backuper på DVD skivor.. Dom rymmer ju mycket mer än en vanlig cd-r gör.
På så sätt behöver man inte ha så många skivor heller.
 
Det enda rätta...

.... är att göra back-up på en extern hårddisk (det gör jag). Idag finns det mycket fina hårddiskar med USB anslutning. Tar sedan bort hårddisken och förvarar den i ett kassaskåp.
 
Gör backupen på cdr. Skulle du få problem med skivan så förlorar du alldeles för mycket om det är en dvd-skiva.
 
Jag gör backups på dvd-rw, har 2 skivor som jag uppdaterar då och då med exakt samma innehåll, och har allt på hdn också. Dvd har funkat perfekt hittills. Risken att allt skulle gå sönder samtidigt känns rätt minimal.


Niklas, disketter är mycket mindre än cds, om en sån går sönder förlorar du inte alls lika mycket som om en cd går sönder... ;)
 
Just nu använder jag en sekundär maskin som backuplösning för min huvudmaskin, kör backup när jag tycker det behövs, samt har allting liggande kvar.

Tills nästa burk kommer jag bygga om hela systemet och fördela om alla maskiner och diskar så då kommer jag ha en stor filserver där jag har all data. En lokal kopia av alla bilder, samt även en permanent backup på DVD liggande på annan ort.

CDR är inget alternativ då en vanlig 2800dpi scan i 16bit blir ca 60MB/bild, eller 2GB per rulle.
 
sunderlux skrev:
Nu hängde jag inte med, vad menar du?
Jonas (Biber) ville i lite skämtsam stil påpeka att ditt argument till att rata DVD-skivor inte var relevant förhållande till att det är mer praktiskt med större lagringskapacitet.
 
kaw skrev:
Jonas (Biber) ville i lite skämtsam stil påpeka att ditt argument till att rata DVD-skivor inte var relevant förhållande till att det är mer praktiskt med större lagringskapacitet.

Det beror väl på hur värdefull ens data är? :)
Men om en DVD-skiva inte är betydligt mer opålitlig än en CD-R-skiva så tror jag att DVD är ett smidigare alternativ. Om inte annat så är det ju färre skivor att hålla reda på och därför inte lika jobbigt att göra dubbletkopior (eller ännu hellre trippletkopior:).

Jag postade ett par diagram över hur sannolikheten för dataförlust varierar med lagringsalternativ förra (eller förrförra?) gången det här diskuterades. De går att hitta här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=18055&perpage=15&pagenumber=6
 
Tänk om...

...man kunde överföra sina digitala bilder till film!

Att man helt enkelt sammanställde sina bästa och mest värdefulla bilder och sedan skickade dem till ett företag som projicerade dem på film som man sedan framkallade på vanligt sätt. Och så kunde man fått tillbaka en rulle med sina bilder förpackade i en snygg och arkivbeständig dosa.

Hade inte det varit bra? :)

/Joakim
 
Använder en Plextor(200 GB)fristående hårddisk via USB. Fördelen är att man med en knapptryckning även kan kopiera hela fasta hårddisken inklusive drivrutier, Denna hårddisk stänger jag av helt när jag inte gör backup. Fast inbrottsäkert/brandsäkert är det ju inte om man inte förvarar den någon annanstans när den inte används.
 
kaw skrev:
Jonas (Biber) ville i lite skämtsam stil påpeka att ditt argument till att rata DVD-skivor inte var relevant förhållande till att det är mer praktiskt med större lagringskapacitet.
Märkligt, tänkte inte alls på det. Men det beror nog på att jag inte tar så fruktansvärt mycket bilder (som jag sparar) så att cdr-skivorna inte räcker till.
Hur mycket rymmer en dvd-skiva nu. Läste för ett bra tag sen att någon hade lagrat 50 cd-skivor på en "tejprulle". Men dit har vi väl inte nåt riktigt än, eller?
niklas
 
Hmm.. intressant diskussion men vad har ni för tidshorisont för ert backuppande? Handlar det om något år eller några tiotals år? Om det är det senare så kanske det inte finns några cd- eller dvd-spelare som kan läsa era skivor. Kanske inte så dumt ändå att överföra till film;-).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.