Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad bör jag inte missa på Öland?

Produkter
(logga in för att koppla)

wangblad

Aktiv medlem
Tre dagars fotosemester på Öland i början på juni! Tänker mig mest landskapbilder men kanske lite gatufoto. Tips om platser vore mycket välkommet! Tar med en DSLR och en mätsökarkamera.

Kustvägen från Äleklinta till Byrum. Grussväg som är dålig på vissa sträckor typ Grytehamn till Kristinelund.
Även Neptuni åkrar och Trollskogen på norra udden.

Allvarligt (kunde inte låta bli) talat så får du inte missa växt- och djur livet med många fina blommor och orchideer. Halltorps hage med fina gamla ekar. Det var ett tag sedan jag var där men förhoppninsvis kan man fortfarande hitta många roliga insekter som t.ex. bålgeting

Jag tyckte att södra Öland var intressantare än norra när vi var där för några år sedan. Mindre turister också.
Jag tror det finns vandrarhem i Grönhögen (det finns en golfbana där också). Eketorps borg är värt ett besök och naturligtvis Ottenby med fågelstationen och Långe Jan längst i söder. På ostkusten finns en del små fiskelägen och Stora Alvaret har en säregen natur med rara växter. Det finns en del gamla möllor i söder liksom stensättningar också som kan vara sevärda och ge inspiration till bra bilder.

En dag skulle du vara uppe vid Trollskogen när solen går upp. Det finns ett gammalt vrak där på stranden och skruvade tallar. Sen tar du Fyren Långe Erik. Nepuni åkrar, Raukarna i Byrum och grusvägen mellan Byrum och Äleklinta är jättevacker när solen är på väg ner.

Kastlösa Alvarsgata är också ett trevligt ställe. Radbyarna på sydöstra sidan. Och Långe Jan på Södra sidan. Borgarna…

Det beror lite på vart du skall sova.

Jag har en liten google map med trevliga ställen.

http://goo.gl/maps/8yyj0

Lite OT.
Jag frågade samma sak på ett annat forum, om stockholm, och ett svar blev "tåget till göteborg"

En dag skulle du vara uppe vid Trollskogen när solen går upp. Det finns ett gammalt vrak där på stranden och skruvade tallar. Sen tar du Fyren Långe Erik. Nepuni åkrar, Raukarna i Byrum och grusvägen mellan Byrum och Äleklinta är jättevacker när solen är på väg ner.

Kastlösa Alvarsgata är också ett trevligt ställe. Radbyarna på sydöstra sidan. Och Långe Jan på Södra sidan. Borgarna…

Det beror lite på vart du skall sova.

Jag har en liten google map med trevliga ställen.

http://goo.gl/maps/8yyj0

Intressant. Kanon med kartan tusen tack!

Hinner du med ska du absolut göra ett besök i Nunnedalen. Djungelkänslan infinner sig bland all murgröna som slingrar sig uppför trädstammarna.

/Torbjörn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar