ANNONS
Annons

Vad bör en bra kameraväska innehålla?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror det kan vara bra att istället för att fråga sig "vilka prylar behöver jag i väskan?" först fundera på "vad vill jag kunna fota riktigt bra?". Om man kan svara på det så blir prylfrågan enklare att besvara. Kan man inte svara så är det bäst att fortsätta med dom prylar man har tills dess man har ett svar.

Inte för att jag gjorde så, det är enklare att vara förståndig å andras vägnar. :)

Jag har genom åren köpt och sålt en del grejor.
Jag plåtar mycket porträtt- konsert- och reportage/situationsbilder.

För porträttjobb blir det ofta "APS-c"-hus, fast 20 och fast 50. Brukar ha med mig en 85 också, men den brukar bli liggande. Det jag kan sakna är lite kraftigare vidvinkel.
För konsert brukar jag köra 85 eller 105 och 20, lite beroende på scen förstås. Har skaffat en gammal 80-200 för nödfall.

Som reportageglugg är 20 använd till 90%, Eller 28 på filmhus.

Vad man behöver går bara att komma fram till själv, och ofta behöver man mindre än man tror. Enligt mitt sätt att plåta är en schysst vidvinkel viktigast.

Re: Re: Förstår...

Makten skrev:
Varför är det garanterat? Jag har aldrig använt blixt.

Anade mig till att det skulle bli ett sådant svar :)

Min garanti bygger på helt ovetenskaplig statistik om att en normal amatörfotograf som ställer denna fråga i forumet kommer att ställas inför en situation då en upplättningsblixt skulle vara behövligt...

Jag garanterar inte att du Martin behöver en blixt :)

Re: Re: Re: Förstår...

MrTeletubby skrev:
Anade mig till att det skulle bli ett sådant svar :)

Min garanti bygger på helt ovetenskaplig statistik om att en normal amatörfotograf som ställer denna fråga i forumet kommer att ställas inför en situation då en upplättningsblixt skulle vara behövligt...

Jag garanterar inte att du Martin behöver en blixt :)
Det är ju av denna anledning det är helt meningslöst att rekommendera specifika produkter. Alla finner olika behov. Jag väljer 99 gånger av 100 hellre stativ än blixt, även om stativ är tungt och bökigt. För mig är blixtljus fult.
Samma sak gäller med teleobjektiv. Jag har ingen som helst nytta av dyra fina telen.

Ska man rekommendera någon särskilt produkt så bör man nog också tala om vad den kan vara bra till. För den behövs garanterat inte för nån, på samma sätt som den garanterat behövs för nån annan.

Man lägger inte gärna 50000:- på fyrhjulsdrift om man bor i ett land med bra vägnät och varmt klimat, eller hur? ;-)

Förresten behöver man inte nödvändigtvis extern blixt för upplättning.

Putsduk - jag har en Hama som kom i en liten plasttub.

Liten blåspensel - För att ta bort damm om man absolut måste. Annars skall man nog undvika rengöra sensorn i fält.

Sämskskinn - Om man skulle hamna på en båt eller om det regnar lite.

En sådan där pappersbit som det är en gråkil på - Så man iallafall någon gång kan färgbalansera.

Litet ministativ - Jag har ett som är ca 5 cm högt. Duger inte till mycket, men har räddat ett par två tre bilder.

Platspåse - Att bygga ett kameraskydd av om det skulle regna mer än lite grann.

Och snart, om jag får som jag vill, en Sony Tracker!

Har man en bagagelucka att tillgå kan följande vara bra: Stor Maglite, gummistövlar, engångsgrill.

F@lken skrev:
Vad bör den innehålla?

Vilka objektiv behöver man för att ha en så bred och komplett väska som möjligt... och varför?

Jag pratar mer om konsumentprodukter och efter som det är jag som frågar så kan man som referens ha en Canon 400 D då det är en sådan jag beställt, jag har beställt ett kit som heter "Canon EOS 400D Digital Rebel XTi Black + 18-55mm Lens Kit" men vad mer kan jag tänkas behöva som sagt? Ni vet säkert vad man inte behöver och vad man behöver när man ska ut och fotografera.

Vad fotar jag då? Ja det är väl människor, djur, natur osv. eller det är nog lättare att säga vad man INTE fotar ;-)

Någon som känner sig manad med tips?

-KAFFETERMOS!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar