ANNONS
Annons

Vad bör en bra kameraväska innehålla?

Produkter
(logga in för att koppla)

F_lken

Aktiv medlem
Vad bör den innehålla?

Vilka objektiv behöver man för att ha en så bred och komplett väska som möjligt... och varför?

Jag pratar mer om konsumentprodukter och efter som det är jag som frågar så kan man som referens ha en Canon 400 D då det är en sådan jag beställt, jag har beställt ett kit som heter "Canon EOS 400D Digital Rebel XTi Black + 18-55mm Lens Kit" men vad mer kan jag tänkas behöva som sagt? Ni vet säkert vad man inte behöver och vad man behöver när man ska ut och fotografera.

Vad fotar jag då? Ja det är väl människor, djur, natur osv. eller det är nog lättare att säga vad man INTE fotar ;-)

Någon som känner sig manad med tips?

Meningslöstatt säga vad som fattas... du kommer märka det själv, gör du itne det så fattas inte det.

Känner du att du vill ha bättre kvalitet så fattas kvalitets objektiv. Känenr du att fåglarna blir för små när du fotograferar 500 meter ifrån dom så fattas superteleobjektiv, Kännder du att alla bergen försvinener ur sökaren hur mycket du än springer bak så fattas vidvinkel osv osv osv.

Allt hänger på hur och vad du fotograferar och hur mycket pengar du har.

Strunta i vad som "bör" ingå i en kameraväska, bättre att prova dig fram och köpa det som du känner att du behöver.

Tack tack... just det svaret jag hoppades på! Ja ja jag testar mig fram... det är ju bara att handla lite nya saker så man kan testa att just detta passar mig osv.

Om jag formuleraom frågan lite kalle och säger som så här, vad har DU i din kameraväska och VARFÖR!

Jag var ute efter lite grundläggande och det är klart att jag fattar vissa saker... men för det tycker jag att det borde finnas någon som kan svara på frågan.

Jag ställde frågan som en grund så jag INTE ska behöva köpa fel saker då möjligheten att testa inte är övergripande.

Jag känner egentligen att frågan var dum eller så var det inte rätt forum.. jag får nog vända mig till en sida där man kan få hjälp med objektivfrågor samt vad sin kameraväska ska innehålla...

Tack i alla fall Kalle!

*Om jag vart sur? Ja det vart jag....*

Om du har beställt ett 400D+kit så skulle jag kanske köpa till ett bra telezoom-objektiv typ 70-200mm. Finns många andra olika varianter och tillverkare så du får läsa och titta själv vad som passar just dig bäst.
Linsrengöringdukar,stativ,remotekontroll.en näsduk att snyta sig i,konverter till zoomen,mm
Bara du själv kan avgöra vad du vill ha. Titta in i fotosidans medlemmars kameraväskor och du får massor av alternativ. Lycka till.
Mvh Thomas

förstår inte vad du har att bli sur över... svaret jag gav dig tycker jag var ett bra och ärligt svar. Ingen kan säga vad du ska köpa. Likväl som du säger:

"Jag ställde frågan som en grund så jag INTE ska behöva köpa fel saker då möjligheten att testa inte är övergripande."

Ja men vad är fel saker då?

Du frågar vidare vad jag har i min väska, på vilket sätt kan det gagna dig? men visst.

jag har:
EF-S 60mm Macro
EF 17-40 4L
EF 28-70 2.8L
EF 70-200 4L
EF 400 5.6L

Macro objektiv kanske är idiotiskt för dig om du inte vill ligga på en äng och fotografera små små blommor.

400mm är ett supertele objektiv som är idiotisktattköpa pm man inte fotografera på stora avstånd. Men det är inte fel köp för mig, men fel köp för en studiofotgraf som fotograferar människor i en liten studio.

Så fortfarande står jag fast vid att prova dig fram, du kommer märka fort vad som saknas.

Lite mer ödmjukhet tack eftersom du frågar i ett forum och jag svarar gratis på min fritid.

Om du inte var sur utan bara sarkastisk innan så bortse från detta, men undvik den typen av snack

Min väska innehåller
Canon:
EOS 350D med batterigrepp
EF-S 18-55
EF 70-300
Sigma:
10-20
EF-500 DG super
TC 1.4 EX

Sen tillkommer diverse putsdukar, batterier och annat smått och gott.

För att gå in på mer handfasta råd så rekomenderar jag väl i första hand en riktig blixt och någon enklare telezoom (exv Sigmas 70-300) om du inte har en aning om vad du vill ha. Rekomendationen kommer helt utan någon garanti för att det kommer passa dig, dock blir utrustningen väldigt mångsidig med en normalzoom, en telezoom och en riktig blixt.

Fan Kalle jag viste att du hade det i dig ;-)... varför skrev du inte detta i ditt första tilsammans med det du skrev då? Det var ungefär det jag var ute efter så sakerna klarnar lite nu *tro det eller ej*

Klart jag kan vara ödmjuk då du gör detta på din fritid, självklart! Fast jag kände det som att min fråga var urbota dum (vilket den kanske är) men ändå så ville jag ha ett ärligt svar... tänk om alla som vill lära sig nya saker hela tiden ska lista ut det själva... Ja var för finns då skolan?

Ja du hajjar nog vad jag menar/syftar på... men tack i alla fall!

Förutom själva kameran och objektiv så kan det vara bra att ha med sig stativ, extra batterier, minneskort, polfilter och nd-filter.

En extern blixt kan vara smart att ha med sig också.

Jag har alltid med mig plastpåsar, är väldigt smart att ha ifall det skulle börja regna, har haft nytta av det flera gånger.

Mellanringar väger lite och är billigare än ett makroobjektiv.

Ska du ut på lite längre tur eller måste skicka bilder snabbt är det smart att ha med sig en laptop.

Många har med sig multifunktionskniv, typ sånn här: http://www.great-lakes.org/graphics-2/Gerber/Review10-10-05/1470_Diesel_Open.jpg
Själv har jag inte riktigt insett nyttan av det, men det finns säkert nån som kan förklara vad man har för nytta av en sånn.

Sen är ju ett tips att ha med sig så lite som möjligt. Ju mindre man har med sig desto mindre att hålla reda på. Man tröttnar mycket fortare om man släpar med sig mer än man orkar bära.

Ska du fota länge med tele så är ett enbensstativ smart att ha med. Då blir det enklare att hålla stilla länge.

F@lken skrev:
Vad bör den innehålla?

Vilka objektiv behöver man för att ha en så bred och komplett väska som möjligt... och varför?

Jag pratar mer om konsumentprodukter och efter som det är jag som frågar så kan man som referens ha en Canon 400 D då det är en sådan jag beställt, jag har beställt ett kit som heter "Canon EOS 400D Digital Rebel XTi Black + 18-55mm Lens Kit" men vad mer kan jag tänkas behöva som sagt? Ni vet säkert vad man inte behöver och vad man behöver när man ska ut och fotografera.

Vad fotar jag då? Ja det är väl människor, djur, natur osv. eller det är nog lättare att säga vad man INTE fotar ;-)

Någon som känner sig manad med tips?
Min väska innehåller förutom kamerahus. 17-55 2,8 70-200 2,8 samt en macro 105 2,8. Självklart en blixt också. Det som jag saknar är nog en ljusstark porträttglugg typ 85 1,4-1,8 och en lite vidvinkligare glugg ex 12-24. Stativ o kulled har jag också fast det får inte plats i väskan.

Kalle har ju i mångt och mycket rätt. Jag tycker inte att man kan säga att en kameraväska bör innehålla något alls. Det beror ju helt på vilka krav man har, hur stor plånboken är, vilka prioriteringar man gör, samt vad man gillar att fota. Det finns mäkta duktiga fotografer som bara har en liten enkel kompaktkamera och klarar sig med det.

Själv försöker jag vara minimalistisk, och jag är dessutom student, så jag har inget val.

Kamera: Nikon D50
Normalzoom: Tamron 17-50/2,8
Stativ: Manfrotto 190
Filter: IR- och polfilter

That's it. Jag känner ytterst sällan att jag skulle behöva nåt mer. Bildkvaliteten är bättre än jag nånsin kommer behöva, men är det något jag kan tänka mig att byta så är det till ett kamerahus med större sökare och lite lättåtkomligare funktioner.

Att rekommendera specifika produkter till just dig är rätt omöjligt tror jag. Det bästa är att vänta med att börja bygga ut sitt system tills man har fotat ett tag, och insett vad det är man saknar. Dessutom tror jag att det är mycket roligare än att köpa "allt man behöver" på en gång.

Makten skrev:
Kalle har ju i mångt och mycket rätt. Jag tycker inte att man kan säga att en kameraväska bör innehålla något alls.

Förutom en kamera då. Och minst ett objektiv om det är fråga om en systemkamera, vilket jag antar att det är. Vilket detta objektiv är, det går däremot att tvista om och beror på många olika faktorer. Möjligen räcker inte ett objektiv till alla olika situationer.

Men om vi leker med tanken att man bara kunde ha ett enda objektiv, vilket objektiv skulle man välja då? Ja, jag skulle nog välja ett fast 50 mm, gärna då det nya Ef 50/1.2L. Men Ef 50/1.8 för tusen kronor är inte heller helt fel, tvärtom det är mycket bra och passar de allra flesta fotografer och det rekommenderar jag alltid till nybörjare att skaffa till sin kameraväska.

Det första du behöver köpa är en handbok i fotografi. Om du inte har den minsta aning om vad du ska köpa för prylar så behöver du en teoretisk uppdatering först. Sen får du göra som alla andra fotografer i historien gjort: Köp en kamera med lämpligt objektiv, i ditt fall ett kit-objektiv. Sedan lär du dig hur kameran fungerar och de olika fotografiska lagarna fungerar, samspelet mellan slutartid och bländare tex. När du lärt dig detta så kommer du att veta vad du behöver köpa mer för saker.

Eeros skrev:
Men om vi leker med tanken att man bara kunde ha ett enda objektiv, vilket objektiv skulle man välja då? Ja, jag skulle nog välja ett fast 50 mm, gärna då det nya Ef 50/1.2L. Men Ef 50/1.8 för tusen kronor är inte heller helt fel, tvärtom det är mycket bra och passar de allra flesta fotografer och det rekommenderar jag alltid till nybörjare att skaffa till sin kameraväska.
Se, jag är av en helt annan uppfattning. 50 är en helt meningslös brännvidd vid 90% av mitt fotograferande (med 1,5x skenbar brännviddsförlängning), och jag hade valt något mellan 20-35mm om jag bara skulle ha en brännvidd.

Jag måste bara kommentera här.

Visst e de kul att jämföra kameraväskor, men för dej Jonas tror jag att du kommer till bästa och det mest prisvärda resultat, utan att under din närmaste framtid samla på dej en massa "fel" och irrelevanta prylar, genom att nu ta dit kit inkl. minneskort och bara går ut o bränner av en sjujävla massa bilder.

Du kommer att bli förvånad hur fort du blir halvexpert på vad du själv behöver, Believe me.

Du kommer faktiskt rätt långt med det du har, mer behövs inte för att ta den "perfekta bilden". Vi lägger lätt focusen på prylar och glömmer att fotografera. fotosituationerna kommer nog tidsom att tvinga fram till objektiv o tillbehör om dom behövs.

lycka till med bilderna Jonas ;)

h, Niklas

Själv har jag oftast med mig en flaska vatten och ett äpple eller chokladkaka så jag orkar hålla på en stund. Kanske inte vad du tänkte dig men jag tycker det gör nytta för bildkvalitén. :)

Börja fotografera med de prylarna du har så kommer du inom kort känna vad som saknas. (förhoppnigsvis känner du att du redan har det du behöver, men det händer nog tyvärr aldrig)

Kanske märker du att Teleobjektiv är din grej eller så fastnar du för porträtt eller gatufoto osv. Jag kan tänka mig att du kommer att sakna förmågan att fotografera i dåligt ljus med ditt kitobjektiv. Botemedlet mot det är ett ljusstarkare/snabbare objektiv eller en extern blixt. Fördelen med Canon är ju att det går att "skruva upp" iso-värdet en hel del utan att få fult brus (har iofs. ingen aning om hur 400d fungerar)

Summa summarum: kör hårt och köp inte på dig mer prylar förrän du verkligen känner att du saknar något.

Förstår...

Jag förstår din fråga och ditt dilemma... Jag förstår även hur de flesta svarat :) Då det finns mängder av liknande frågor i fourmet.

Om du fotat lite, men inte riktigt känner åt vilket håll du är på väg och vill handla lite... ja, följande prylar kommer inte att göra bort sig.

Canon 50/1.8
Skarpt som tusan, relativt billigt! (ca 1000 kr) Helt plötsligt förstår man vad folk menar med att Kit-linsen inte är skarp osv... o du kan självbedöma hur skarpa bilder du behöver i framtiden = hur dyra gluggar...
Dessutom inser man fördel/nackdel med fasta brännvidder.

Extern blixt
Det kommer garanterat att finnas tillfällen då du behöver en extern blixt. Skillnaden mot den inbyggda blixten är enorm.

Sedan finns det mängder av sidor för recensioner av gluggar o prylar. Och som Niklas R skrev... du kommer fortare än du tror att bli expert på vad du behöver...

Svårt det där. Själv har jag mer eller mindre skippat fotoväskan. Det är bara om jag reser bort som prylarna hamnar i en fotoväska.

Använder mest ett 70-200/2,8VR och har ett TC1,7 samt 18-70 i bältet. Minneskort och extra batteri kan man ha i fickan.

Har däremot en praktisk dagrygga (Haglöfs/Tight) till allt annat man kan behöva för att utflyckten skall bli trevlig. (Självuppblåsbart sittunderlag, regnjacka, liten plastsäck för kameran, thermos och mackor)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar