Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad använder ni till raw bilder till er 40d

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, konverterade glatt en hel mapp bilder till DNG eftersom det stod att Photoshop kunde läsa den typen av fil. Men icke, mitt CS har inget stöd för DNG. Det gick däremot smidigt att konvertera till DNG med deras konverterare. Det är en acceptabel lösning om man kan få sin version av Photoshop att läsa den filtypen eftersom det går såpass fort (allt är relativt, här sett mot att inte ha några filer alls att jobba med...) och konverterar hela mappar.

/Sam

Tänkte införskaffa en Canon 40d i dagarna. Men blir lite fundersam när jag läser kommentarerna i denna tråd.

Min frågan är vilka program som stöder canon 40d. För tillfället använder jag C1 verision 3.7 och CS3.

Har även laddat hem beta 2 av C1.

När jag tittar på specifikationerna av C1 3.7 och 4 stödjer ingen av dem 40d. Funkar det nu?

Använder Bibble Raw Pro 4.9 för de fina färgerna. Kanske inte världens snyggaste gränssnit men allt man behöver och mycke mer finns med. Fullt konfigurerbart efter eget arbetssätt men samtidigt är detta en aning trixigt innan man kommit på hur allt fungerar...

Två andra alternativ är Lightroom, som jag tycker ger lite konstiga färger men är lättarbetat, och DXO 5.0 som i senaste versionen 5.02 verkar ha fått ordning på prestandan och stabiliteten.

C1 är jag lite nyfiken på men har inte provat senaste betan. Tycker proversionen verkar bli lite för dyr.

/Leif

Använder också Bibble Raw Pro 4.9 och tycker det funkar alldeles utmärkt. Använde något annat program innan jag införskaffade mig 40D:n men jag har helt glömt vilket det var nu, då jag helt kommit in i Bibble. Nu skulle jag aldrig vilja byta till något annat då det känns som att jag har kontroll på det jag behöver. Kanske är aningens segt emellanåt, men det känns som att det emr är min dators fel än programmets.

norfolk skrev:
Använder också Bibble Raw Pro 4.9 och tycker det funkar alldeles utmärkt. Använde något annat program innan jag införskaffade mig 40D:n men jag har helt glömt vilket det var nu, då jag helt kommit in i Bibble. Nu skulle jag aldrig vilja byta till något annat då det känns som att jag har kontroll på det jag behöver. Kanske är aningens segt emellanåt, men det känns som att det emr är min dators fel än programmets.

Prova med att ta bort "Fully process images in background windows" och bocka för "Partially process forground inages" under Preferences - General.

Dessa två bör snabba upp programmet speciellt om det är många bilder i samma mapp.

Prova oxå med att bocka för "Disable monitor-proofing for tumbnails" under Preferences - Browser.

Om du nu inte gjort de här redan?..

/Leif

Tack så mycket för tipsen Leif.
Ska genast testa detta. Blir skummt ifall det börjar gå snabbare, har nästan vant mig vid att ta det lite lugnt emellanåt när jag arbetar emd det programett. Speciellt när jag ska spara den färdiga filen.

elbe skrev:

Två andra alternativ är Lightroom, som jag tycker ger lite konstiga färger men är lättarbetat, och DXO 5.0 som i senaste versionen 5.02 verkar ha fått ordning på prestandan och stabiliteten.

/Leif

Funkar Lightroom 1,3 för att öppna raw bilderna? Gårdet inte att göra om filerna i canons program så man kan öppna dom i photoshop cs3?

Santa771 skrev:
Funkar Lightroom 1,3 för att öppna raw bilderna? Gårdet inte att göra om filerna i canons program så man kan öppna dom i photoshop cs3?

Ja visst! Och i Lightroom kan du skicka dom som 16 bitars tiff, före eller efter ev justeringar, till viket bildbehandlingsprogramsom helst. Om du inte vill göra allt i CS3 via senaste Camera Raw plugin.

/Leif

Efter en liten snabbtitt på C1 4 beta 2 så verkar programmet mycket lovande. Riktigt bra och snabbt dessutom. Kul att det finns några program att välja på! Bibble Pro, C1 4 och DXO 5 verkar alla vara mycket kompetenta även om C1 4 beta 2 och DXO 5 inte är riktigt stabila än.

/Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar