Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad anväder ni för väska?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jennoo

Medlem
Jag är lite nyfiken på hur andra personer gör när ni är ute och fota.
Vad tar ni med er i?
Vad har ni för väska?
Vad lämnar ni absolut inte hemma, då menar jag självklart inte kameran utan kring utrustning eller typ en macka å termos med kaffe?

Få höra nu hur spenderar ni era fotodagar/tillfällen?

Väska: Lowepro Minitrekker, Kata 3N1-20 eller Kata DT-211 beroende på hur mycket utrustning jag vill/behöver ha med mig.

Saker jag inte lämnar hemma (utom när jag packar lätt och bara har med kamera och ett objektiv typ): Stativ, normalzoom, vidvinkelzoom, trådutlösare.

Matsäck: Varierar lite, men oftast ganska spartanskt. Lite saft (socker ger energi) i en flaska och kanske ett par kexchoklad (små till formatet och kladdar vanligen inte ner, samt innehåller rett hyfsat med energi). Ska jag vara ute en hel dag eller så kanske det åker med en drickyoughurt (beror ju lite på temperatur såklart) och en banan och kanske nån macka åxå. Är jag ute ensam blir det allt för ofta att jag "glömmer av" maten dock och har med den hem igen...

Vanlig ryggsäck här också, den funkar tillsvidare men jag funderar på att investera i en riktig kameraryggsäck senare eftersom jag börjar ha mycket skrot att bära runt på nu.
Kameran ligger inlindad i en riktigt billig IKEA handduk som kostade hela fem kronor. :)

/ Magnus

Jag tar med mig mycket :) Själklart termos, mat och fika. Och varma kläder, och vattentåliga kläder. Det är naturfoto jag packar för, inte för en dag i staden. Jag använder oftast någon klätterryggsäck på 35 el 40 liter, stativet fäster jag på utsidan (isyxfästen går ofta att använda). Till kameran har jag en liten kameraväska (+ plastpåse om det skulle börja regna). Objektiven förvarar jag inlindad i en handduk i vattentät packpåse och packar med lite förstånd. På så sätt är jag packad för en heldag ute och får med mig alla kameragrejor jag vill ha, samtidigt som jag har god bärkomfort.

Jag är ute och fotar allmänt naturfoto och oftast växter och ibland landskap. Började med en LowePro Slingshot AW 200 heter den väl. Sedan när jag växte ur den, och dragkedjan sprack lite för att jag packat för mycket i den så köpte jag utan att tveka den större Slingshot 300 AW och den är jag mycket nöjd med, men större än så vill jag nog inte ha det bärjar bli för tungt om man ska släpa med sig ytterligare prylar. Vad jag har med är min D90 med batterigrepp, 12-24, 85, 135 och 300 mm samt 55 mm micro + mellanringar, telekonverter och ett polfilter. Då är jag rustad för det mesta känner jag

Det jag lämnar hemma är normalzoom, 35 mm (har nu skaffat ett 50 mm som jag gillar), blixten följer inte heller med så ofta och stativet ligger i bilen utifall.

Nyligen var jag utomlands och plockade bara med det viktigaste och då tog jag med 12-24, 85 mm och 135 mm samt konverter och mellanringar i en axelväska. Funkade bra, men jag hade kunnat lämna 135 mm hemma och använt konvertern istället till 85 mm, då det blev tungt. Självfallet skippade jag batterigreppet då när det ska vara extra lätt.

Oftast lägger jag med nägra frukter bara, ska jag vara ute riktigt länge utan att kunna handla så blir det en liten termos och några mackor, som får plats i toppfacket i 300 AW tillsammans med en extra tröja.

Väska beror på tillfället. En aluminiumväska (Clas Olsson) med olika inredningar av skumplast passar för cykling på pakethållaren eller att spänna fast på ramen till en Fjällrävens ryggsäck. Kameran i ryggsäck plus fika eller runt halsen eller på ramen på fjällsäcken. Inga specialsäckar, dom passar inte utan vanliga fjäll eller mindre säckar. Liten väska till min gamla Fuji rymmer två objektiv. Specialväskar ger bara tillverkarna en slant. Som Kajsa Varg sa i sina recept "man tager vad man haver". En bekants kompis hade på 70-talet satt objektivfodral i läder på ett skärp. Lättåtkomligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar