Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad är största skillnaden mellan en k10d och en k-m?
- Trådstartare sussieohl
- Start datum
Bofoto2
Aktiv medlem
Användarmässigt finns det fler knappar på
K10, på K-m måste du in i menyn oftare.
På K10 har du multiexponering,
dessutom har K10 pentaprisma jämfört med
K-ms spegelkonstruktion.
Sen tror jag K-m liksom K100 är lite
enklare i materialet, tex så måste jag
dra fast min K100 hårdare på stativet
för att den ska sitta fast lika bra.
En fördel med K-m kan vara att den precis
som K100 exponerar bättre med gamla objektiv.
K10, på K-m måste du in i menyn oftare.
K-ms spegelkonstruktion.
Sen tror jag K-m liksom K100 är lite
enklare i materialet, tex så måste jag
dra fast min K100 hårdare på stativet
för att den ska sitta fast lika bra.
En fördel med K-m kan vara att den precis
som K100 exponerar bättre med gamla objektiv.
sussieohl
Aktiv medlem
K-ms spegelkonstruktion.
väldigt tacksam för ditt svar. men lite följdfrågor.
multiexponering? vad är det? tar flera bilder fort efter varann?
och vad är skillnad mellan pentaxprisma och spegel då? =)
FlyerOne
Aktiv medlem
Nej, det kallas för serieexponering. Multiexponering är när man gör flera exponeringar på samma bildruta. Klassiska sådana är ju t.ex. när man gör spökbilder med halvt genomskinliga figurer, eller att man spelar schack med sig själv (då maskar man av ena halvan av bilden vid den första tagningen och den andra halvan vid den andra tagningen). De flesta har väl aldrig någonsin använt sig av denna funktion, och numera kan man ju klara detta ganska bra i Photoshop.väldigt tacksam för ditt svar. men lite följdfrågor.
multiexponering? vad är det? tar flera bilder fort efter varann?
...
Ett prisma är en noggrant slipad glasbit som vänder bilden rätt när du tittar i sökaren. Det går förstås att ersätta detta prisma med en uppsättning speglar istället. Blir MYCKET billigare, och kameran blir förstås lättare. Pentaprismor används normalt på semi-prokameror och uppåt, medan pentamirror-sökare används på instegskameror....
och vad är skillnad mellan pentaxprisma och spegel då? =)
Speglar ger större reflexionsförluster, så sökaren blir mörkare än med prisma (förutsatt att alla övriga faktorer är lika). Hur mattskivan är slipad har dock MYCKET större betydelse för hur ljus eller mörk sökarbilden blir,. Sedan kan speglar mörkna med åren - de måste vara ytförspeglade, vilket utsätter beläggningen för damm och kemisk påverkan. I ett pentaprisma så transporteras ljuset hela tiden inuti det homogena glaset, så där kan det förstås aldrig komma in något damm.
quarc
Aktiv medlem
Jo kanske en dum fråga, men för en oerfaren människa som mig är det en stor fråga!
jag vill veta skillnaden förutom vädertätningen, vikten OCH priset.
sen vet jag även att det skiljer sig i af-punkterna.
MER?
K10d är en avancerad kamera för avancerade användare som vill ha full kontroll över hur bilden tas. Därför finns det knappar för att snabbt byta mätmetod, AF metod, bracketing etc. Den erbjuder även fullautomatik, men detta är inte det den byggts för. Ett exempel är att K10 fick mycket kritik från testare för att den hade oskarpa JPG. Detta beror på att kameran från fabriken är inställd på att inte skärpa bilderna så mycket eftersom mer avancerade användare föredrar att göra detta i datorn. Det går dock alldeles utmärkt att ställa upp skärpning och andra parametrar i kameran.
K-m är en fullautomatikkamera som även erbjuder mer manuell kontroll, men då på ett mer omständligt sätt via menyer. Dessutom har K-M inte alla de avancerade funktioner som K10 har, men där är nog skillnaderna relativt små eftersom K-m är en nyare kamera, och funktionerna brukar spridas neråt för varje generation. K-ms inställningar från fabrik är mer riktade till miondra avancerade användare och skärper därför bilderna mer.
Jag tolkade det som att du redan hade en K10, och i så fall ser jag väldigt liten anledning till att byta. Jag har både K10 och K20, men så sent som idag använda jag K10 för bilder till en tidning istället för K20. I dagsljus är K10 fortfarande en fantastiskt bra kamera. I dåligt belysning är K20 betydligt bättre, men jag vet inte om det är någon egentlig skillnad mellan K10 och K-m vad gäller det.