Annons

Vad är skillnaden rent praktiskt

Produkter
(logga in för att koppla)

mangew

Aktiv medlem
Har nu länge funderat på en ny digitalkamera. Hade tänkt köpa en bra kompakt, typ Olympus c5060wz. Men igår kollade jag och höll i en Canon 300D. Den kändes bra. priset är ju lite dryga 4000:- mer för den än Olympusen.

Frågan är, vad går jag miste om i Olympusen, förutom att objektiven är utbytbara?

Stora skillnader i bildkvalite? Användningsområden och sådant?
Jag vet att Canonen rimligtvis är mer flexibel, men vad är skillnaderna i slutresultatet?

Jag är egentligen ingen avancerad användare, vill ta bra bilder då det är läge men springer inte runt dagligen och letar objekt.
 
300D ger avsevärt mycket mindre brus, fullt godkänd brusnivå ända upp till ISO 1600 (!)
Den har långt snabbare AF och möjlighet till riktigt kort skärpedjup (vid porträtt exempelvis) vilket inte Olympuskameran har.

Utbyggnadsmöjligheterna med 300D är närmast oändliga till skillnad mot Olympuskameran.

Bildkvaliten är avsevärt högre på 300D, förutsatt att du använder bra objektiv.

Det är ganska stora skillnader m.a.o
 
Olympus vs Canon

Jag har en Olympus 5050zoom och är jättnöjd med den. Kameraval är alltid en kompromiss och mitt val var just ett sådant. Jag hade vissa krav.

1. Bildkvalitét, läs tester.

2. Portabilitet, om man inte lätt kan ta med sig kameran blir det inga bilder alls. Mindre risk att stöta i kameran när man flänger omkring.

3. Möjlighet till att styra alla funtioner. Manuell fokus är inte bra på Olympusen, tyvärr.

4. Skönt grepp och bra reglage. Naturligt handhavande.

5. Diskret men snygg.

Tänker inte sälja Olympusen men känner att jag behöver en "riktig" kamera m manuell fokus så att jag kan få snabbare avtryck. Kanske blir just en Canon d300!! Men olympusen är grym när det kommer till att smyga omkring och ta bilder diskret.

Möt behovet.

mvh Patrik Åhlin
 
Köp en 300D eller en D70 - du får avsevärt mer för pengarna även om priset är högre, det är en kamera du kan växa med. Köpte själv en Canon G5 som första digitalare - kompakt o fin, lätt att ta med sig.
Upptäckte dock efter ett tag - runt en 6 månader sådär - att jag kände att jag ville ha möjligheten att byta objektiv med mera. Skaffade mig då en DSLR i form av en Canon 10D. Trots fett banklån har jag inte ångrat mig att jag böt upp mig, snarare ångrar jag att jag inte gick på en 10D direkt...
Med andra ord köp en DSLR på en gång är mitt tips :)
 
ANNONS