Jag ser inget specifikt "Jättebra" eller "exceptionellt" i bilden, men vad jag ser är en man med morgonstånd. I min mening en av dom mest naturliga sakerna som finns, och sen ser jag att han lyckas med det han vill, att skapa en debatt. Han upprör, vilket är bra!
Så fort vi fastnar i förutseende mönster om att en bild ska vara si och så, så fastnar allt i en slags tomgång. Han visar sig själv, en fullt normal kille, med fullt normal kropp, men fullt normalt morgonstånd.
PÅ samma sätt upprör han, eftersom han skildrar SIN nakenhet på precis samma sätt som han skildrar sina modeller. Han har blivit sin egen modell. Han bryter upp och omplacerar en norm. Jag ser inget som helst fel med det, tvärtom.
När vi ifrågasätter får vi en debatt om varför och vad som är bra eller dåligt.
Redan nu har vi:
Moralpredikanterna: HJÄLP! En naken PENIS! Skydda våra barn!
Reaktion från min sida. Är ditt barn gammat nog att använda internet och se på fotosidan, då är det gammal nog att logga in på free6.com också. Jag föredrar dock att dom ser den omtalade bilden, och andra bilder från fine art, där dom lär sig att nakenhet är något vackert, och att dom inte behöver DP:a en kuk för att vara vackra.
Vi-som-inte-bryr-oss: Inget försvar men ingen attack heller.
Min reaktion. Har ni inget vettigt att tillföra, håll käften i stället, plocka med er kameran, och gör nåt kul ute eller inne.
Vi-som-försvarar-bilden: ALLA FÅR FOTA ALLT! Foto är om att tänja gränser.
Min reaktion. Jupp. helt klart är det så, men fortfarande måste man ifrågasätta hela tiden. Alltid och ofta. Då utvecklas fotografin.