Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är PPI (DPI)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker det är rätt smidigt att välja storlek (i cm) och PPI när jag ska skicka bilder till labb (Crimson i mitt fall) för print. Men då vet jag också vilken maskin bilden kommer köras ut på, och vilken upplösning maskinen jobbar i. Ska jag köra ut en bild som körs i Noritsun ställer jag in storlek och 300 PPI, körs den på Lambdan ställer jag in 200 eller 400 PPI beroende på tillgänglig datamängd i förhållande till storleken. Det har jag fått lära mig ska vara det bästa, att leverera bilden i exakt rätt pixeldimensioner så ingen interpolering måste göras av maskinen.
 
Svenska Wikipedia diskuterar bara hur begreppet bildupplösning används och inte vad som är korrekt standard. Engelska Wikipedia stödjer däremot Fröderbergs utsago. Enligt engelska versionen så används upplösning när man syfter på antalet pixel/pixlar i bredd x höjd eller t.ex. PPI, men"... None of these pixel resolutions are true resolutions, but they are widely referred to as such; they serve as upper bounds on image resolution...".

Engelska Wikipedia har källhänvisning till giltig standard.
 
Tricket är att DPI & PPI inte har ngn betydelse förrän det kopplas till en fysisk yta.
En sensor, skärm, TV, ett papper har fysiska mått.
En fil har ingen fysisk storlek.
 
Det kan omöjligt stämma eftersom upplösningen helt upphör om du vrider objektivet ur fokus.

Upplösning är förmågan att återge små detaljer i motivet och det påverkas av objektiv och sensorns pixeltäthet.

Detta vill jag inte alls hålla med om. Även oskärpa har upplösning även om det inte direkt är verkligheten som återspeglas. Hade du haft rätt tror jag ingen hade diskuterat bokeh. Skriver du ut oskärpa i tillräckligt låg DPI tror jag ingen kommer se skillnad mellan objektivens bokeh (om inget av dom är ett spegelreflexobjektiv).

En perfekt slät enfärgad yta skulle man kunna säga saknar upplösning, men är det sådant man fotograferar så bryr man sig nog väldigt lite om DPI.

/Karl
 
1, Froderbergs definition av upplösning är ju den klassiska och den mest spännande för oss som fotograferar. Eller mikroskoperar. Eller provar glasögon hos optikern.

2, I den digitala eran är det dock vedertaget att beskriva antalet pixlar i skärmar och sensorer o dyl med ordet upplösning. Eftersom det är så vedertaget så tycker jag det är svårt att säga att det är "fel" även om det inte syftar på ordets ursprungliga betydelse.

Det är väl lite trist att det inte blev två olika ord för dessa saker. Men i många fall hänger de ju ihop. En högupplöst skärm har potentialen att ge en högupplöst bild (alla kameror ger väl fler pixlar än de allra flest skärmar) hög upplösningen enligt definition 1.

Om man tar valfri bild från fotosidan på 1024 punkter som visar på två 24 tums skärmar en 1920x1080, och en 19x10 pixlar så kommer bilden man ser ha högre upplösning (enl def 1) på den högupplösta skärmen.
 
Om man tar valfri bild från fotosidan på 1024 punkter som visar på två 24 tums skärmar en 1920x1080, och en 19x10 pixlar så kommer bilden man ser ha högre upplösning (enl def 1) på den högupplösta skärmen.

(I mitt exempel antog jag att hela bilden visas upp i den lågupplösta skärmen)
 
Men är det inte så att slutskärpningen i LRs exportfunktion blir lite olika beroende på vilket värde man skriver in som önskad upplösning? (Eller har jag möjligen fel, vilket i och för sig är rätt ovanligt :)
Anders W

Det har jag aldrig hört tidigare men det låter intressant. Det hade ju tagit en minut att testa om jag satt vid min egen dator men nu gör jag inte det så jag googlade och PPI-.inställningen påverkar inte skärpningsalgoritmen i LR.

"I just exported the same image using these settings:

1000x1000@72
1000x1000@300

Subtracted the two in Photoshop: result is they are identical."

http://www.luminous-landscape.com/forum/index.php?topic=79041.0
 
Det har jag aldrig hört tidigare men det låter intressant. Det hade ju tagit en minut att testa om jag satt vid min egen dator men nu gör jag inte det så jag googlade och PPI-.inställningen påverkar inte skärpningsalgoritmen i LR.

"I just exported the same image using these settings:

1000x1000@72
1000x1000@300

Subtracted the two in Photoshop: result is they are identical."

http://www.luminous-landscape.com/forum/index.php?topic=79041.0

Vi hade en tråd om detta för en tid sedan, de flesta av oss trodde nog att så var fallet, att PPI inställningen inte påverkar resultatet, men någon klarsynt person hävdade motsatsen. Om jag inte minns helt fel så kom vi fram till följande:

- Vid export till "screen" så spelar PPI värdet ingen roll för slutresultaten, de exporterade JPG-bilderna blir lika.

- Vid export för "print", ja då spelar PPI värdet roll, Lightroom använder olika slutskärpa beroende på vad du anger för värden och JPG-filerna blir olika vid olika PPI värden.

Detta är nog faktiskt ganska logiskt om man tänker på hur saker och ting hänger ihop.

Med reservation för att minne är kort och selektivt. :)
 
Angående betydelsen av ordet "upplösning" så kan man väl helt enkelt göra så att man skiljer på bildens upplösning och mediets upplösning?

Med andra ord, en bild printad med laserprinter i 300 PPI så har mediet upplösningen 300 PPI, men bilden kan ha betydligt lägre upplösning beroende på med vilken utrustning den är tagen, hur den är tagen, o.s.v.
 
Verkar finnas två läger, precis som i tidigare diskussioner.
Jag själv tillhör dom som menar att en modern mobiltelefonsensor på 8 megapixel har högre upplösning än en d800.
Sen har vi froderbergs läger, som envist hävdar motsatsen.
 
Verkar finnas två läger, precis som i tidigare diskussioner.
Jag själv tillhör dom som menar att en modern mobiltelefonsensor på 8 megapixel har högre upplösning än en d800.
Sen har vi froderbergs läger, som envist hävdar motsatsen.

Och jag tycker inte att någon av dem har någon egen upplösning. Det krävs ett objektiv. Kombinationen av sensor och objektiv avgör bildupplösningen. För att undvika missförstånd brukar jag skriva verklig upplösning

Vill vi sedan ha en bild som tål att granskas på nära håll krävs en skrivare med hög skrivaruppösning. Om vi skriver ut bilden enorm storlek så har den fortfarande samma upplösning (förmåga att återge detaljer i motivet), men vi kan använda en skrivare med låg skrivaruppösning eftersom bilden ska betraktas på långt håll.

Det är först om vi plockar bort en större mängd pixlar som bildfilens upplösning minskar.
 
Om en skrivare har upplösning borde väl detsamma gälla för bildskärmar (oavsett vilken manick de är monterade i)? Länge var 72 dpi ett mycket vanligt värde för upplösningen i bildskärmar, men det kanske också var fel?
 
dpi = punkter per tum.
ppi = punkter per tum.
ska det va så jävla svårt?
Är det någon kanske som glömt vad tråden handlar om?
 
dpi = punkter per tum.
ppi = punkter per tum.
ska det va så jävla svårt?
Är det någon kanske som glömt vad tråden handlar om?

Ska det va så jävla svårt att skriva med hyfs?

Tråden handlar om att TS vill veta vad det har för betydelse det värdet har när man exporterar från LR, och det är inte helt enkelt att besvara (uppenbarligen).
 
Om en skrivare har upplösning borde väl detsamma gälla för bildskärmar (oavsett vilken manick de är monterade i)? Länge var 72 dpi ett mycket vanligt värde för upplösningen i bildskärmar, men det kanske också var fel?

Visst, men då pratar du inte längre om bildens upplösning utan om skärmens. Du ser ju inte mer detaljer i en blu-ray-film bara för att du använder en mindre skärm.

För mig är pixeltäthet främst en anpassning efter betraktningsavståndet, som 27-tums mot 50-tums tv-skärm. Med en 4K-kedja (kamera, signalkälla, skärm) kan man njutbart ha större skärmstorlek på samma betraktningsavstånd tack vare kombinationen av högre bildupplösning (4K) och hög skärmupplösning (ppi).
 
dpi = punkter per tum.
ppi = punkter per tum.
ska det va så jävla svårt?
Är det någon kanske som glömt vad tråden handlar om?

Rubriken är "Vad är PPI (DPI)?"

Till skillnad mot vad du skriver så är inte dpi och ppi samma sak. Dpi (dots per inch) är hur tätt färgpluttarna som ritar upp bilden kan skrivas. Det används flera bläckpluttar för att skriva en pixel.

PPI betyder pixlar per tum, eller pixeltäthet. Men bara för att man anger ett ppi-värde i bildfilen innebär inte det att verkligt ppi är samma i slutändan. InDesign visar både filens inställda ppi-värde och hur det verkliga ppi-värdet blir beroende på hur man drar i bilden.

PPI betyder inte bildupplösning i min värd. Men möjligen skärmupplösning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.