Annons

Vad är PPI (DPI)?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, men då menar vi ju samma sak - bilder ser bättre ut på t.ex. en iPad med Retina än en som med standardskärmen (förutsatt att bilden var sparad i 2048 pixlars bredd). Upplösning används med många felaktiga betydelser, men det kan inte vara fel att säga att en skärm har en upplösning på 300 ppi (eller vad det nu är på en Retina). Ju högre upplösning (på en skärm) desto mindre pixlar och bilden ger ett skarpare intryck (oavsett betraktningsavstånd) - förutsatt att originalbildens pixlar inte behöver förstoras :)
 
Såhär tänker jag: En (fiktiv) bildskärm som är 16 tum bred och 9 tum hög (notera att man normalt anger bildskärmars diagonala mått) och som är på 1920x1080 pixlar har således 120 PPI upplösning både på höjden och bredden. Den klarar alltså (teoretiskt iaf) av att tecka 60 linjer (där mellanrummen mellan linjerna är lika breda som linjerna) per tum. Så bildskärmens upplösning är alltså 120 PPI.

Datat i bilden som visas på bildskärmen kan ha lägre, eller högre, upplösning. Vilken upplösning bilden har beror dels på sensorns fysiska upplösning (d.v.s. hur många pixlar den registrerar på höjden och bredden), men även på optikens förmåga att teckna detaljer. Om vi för resonemangets skull tänker oss en gigantisk sensor som är exakt lika stor som skärmen, d.v.s. 16 tum bred och 9 tum hög, och som har lika många pixlar som bildskärmen, d.v.s. 1920x1080, och vi fotograferar av ett linjemönster som vid den aktuella avbildningsskalan ska teckna 60 linjer per tum, så ska varannan pixelrad (eller kolumn) vara en linje, och varannan mellanrummet mellan två linjer. Men om optiken är för oskarp för att teckna 60 linjer per tum, så kommer bildens data ha en faktisk upplösning som är lägre än bildskärmens.

Eller som en gammal lärare i ellära sa, när han jämförde analoga (med visare) och digitala multimetrar: Den digitala multimetern visar bara fel med högre precision.

Vi pratar alltså egentligen om tre olika upplösningar: Bildens upplösning, bildfilens upplösning (eller pixeldimensioner om man så vill) samt bildskärmens upplösning.
 
Tack Walle - det var ungefär vad jag försökte komma fram till (fast bildskärmens upplösning kan förstås också ersättas av skrivarens upplösning),

1920x1080 kan aldrig vara en upplösning utan att veta hur stor skärmen är, medans 300 ppi är en upplösning som inte säger ett skvatt om hur stor bilden är om man inte vet pixelmåtten. Nån borde komma på ett smartare och enklare sätt att beskriva det i bildbehandlingsprogrammen :)
 
1920x1080 kan aldrig vara en upplösning utan att veta hur stor skärmen är,

Jag brukar säga pixeldimensioner eller full-HD-storlek. Vet vi storleken kan vi räkna ut pixeltätheten. det kan vi kalla skärmupplösning. Men bildens verkliga upplösning beror på kedjan från motiv till skärm.
 
Jag brukar säga pixeldimensioner eller full-HD-storlek. Vet vi storleken kan vi räkna ut pixeltätheten. det kan vi kalla skärmupplösning. Men bildens verkliga upplösning beror på kedjan från motiv till skärm.

Hmm... om man nu ser upplösning som det snäva måttet på hur många linjepar som kan upplösas av sensorn/objektiv så är väl ingen skärm inblandad (om man ska vara kinkig)? ;)

Hur som helst är väl det viktigaste för trådskaparen att veta att en bild som är 6000 pixlar bred och 4000 pixlar hög (som med de kameror som har 24 MP) blir 50 cm bred och 33 cm hög när den skrivs ut på en skrivare med 300 ppi, och att man bör välja ppi efter den skrivare som ska användas för bästa resultat.
 
Hej!

Jag undrar vad jag skall välja för PPI då jag "exporterar" en bild från Lightroom. Förinställningen är på 240ppi. Vad betyder detta? Jag skulle vilja skriva ut en bild i storleken storleken 100 x 70. Bilden är 5616 × 3744 pixlar stor.

Så vad betyder PPI?

För egen del har jag har sparat dessa två länkar att referera till när jag exporterar för att skicka till print.

http://www.montclairphoto.com/resolution.html
http://www.urban75.org/photos/print.html

Första länken har nog iof mer fokus på scanning men den andra har en (i min mening iaf) enkel tabell.
 
Rubriken är "Vad är PPI (DPI)?"

Till skillnad mot vad du skriver så är inte dpi och ppi samma sak. Dpi (dots per inch) är hur tätt färgpluttarna som ritar upp bilden kan skrivas. Det används flera bläckpluttar för att skriva en pixel.

PPI betyder pixlar per tum, eller pixeltäthet. Men bara för att man anger ett ppi-värde i bildfilen innebär inte det att verkligt ppi är samma i slutändan. InDesign visar både filens inställda ppi-värde och hur det verkliga ppi-värdet blir beroende på hur man drar i bilden.

PPI betyder inte bildupplösning i min värd. Men möjligen skärmupplösning.

För stt visa en bild på en skärm måste man ha PPI, bilden måste ju visas i någon storlek.

Jag ser PPI som länken mellan bildens (upplösning) pixelstorlek, och den presenterade bildens fysiska storlek. En bild på en skärm är inte fix utan kan visas så den fyller skärmen, fyller skärmen i x-led, y-led eller t ex 100% crop.

Utan PPI har en bild ingen utsträckning på en skärm.

Vi kan slåss om vad ordet upplösning betyder men eftersom det är anarki på området får vi helt enkelt leva med att ibland gäller det gamla utrycket med pixlar/punker per längdenhet (Resolution enligt Adobe, pixeltäthet är väl ett bra ord f ö?) och ibland betyder det antal pixlar i x- och y-led (Dimension enligt Adobe, pixeldimension skulle man väl kunna säga?).
 
För egen del har jag har sparat dessa två länkar att referera till när jag exporterar för att skicka till print.

http://www.montclairphoto.com/resolution.html
http://www.urban75.org/photos/print.html

Första länken har nog iof mer fokus på scanning men den andra har en (i min mening iaf) enkel tabell.

Jag tycker att de två sidorna ger en förenklad bild av verkligheten. En förenkling som absolut fungerar bra som riktmärken, men som i grunden blandar ihop pixeldimension och bildupplösning.

Den som hållit på med skannrar vet att skannerns upplösningsförmåga inte ligger i hur stora filer den prestera utan i kombinationen av sensor och objektiv. De kritiska användarna menar att flatbäddsskanner inte räcker för att få ut filmens fulla upplösningsförmåga trots att den kan skapa lika stora bildfiler. För småbild och mindre format innebär det att man kanske inte blir helt nöjd med resultatet. Filmkornen blir inte så distinkt återgivna. Men för större filmformat räcker skannerns upplösningsförmåga oftast till eftersom bildfilens upplösning räcker för de flesta användningsområden.

Ett exempel som fler kan relatera till är skillnaden mellan en mobilkamerasensor på 10 megapixel och en systemkamera på 10 megapixel. En större sensor och ett bättre objektiv ger bättre förutsättningar för att ge en bildfil med högre upplösning, trots identiska pixeldimensioner. Observera att upplösning och skärpa inte är riktigt samma sak, men ofta går hand i hand. Ett objektiv kan ha hög upplösningsförmåga, men ändå vara lite luddig i skärpan.

Det är faktiskt så att man kan dra bort hälften av pixlarna i en bildfil och ändå ha kvar nästan samma upplösning. Prova att skala ner en 24 megapixelsbild till 12 och sedan skala upp den igen. Olika algoritmer ger lite olika resultat, men poängen är att upplösningen (informationsmängen) inte har ett linjärt förhållande med mängden pixlar. Vill man ha en optimal 12 megapixelfil ska man alltså helst utgå från en sensor med ännu fler pixlar.
 
Jag tycker att de två sidorna ger en förenklad bild av verkligheten. En förenkling som absolut fungerar bra som riktmärken, men som i grunden blandar ihop pixeldimension och bildupplösning.

Jag postade med avsikten att det skulle ge en förenklad bild av verkligheten och jag citerade TS (och inte något annan inlägg) därför att jag tror att länkarna besvarar den ursprungliga frågan - åtminstone tillräckligt för att kunna leverera bra underlag för att beställa print.

Själv känner jag mig tillräckligt bekväm med begreppen och använder de där länkarna som snabb kom-i-håg/lathund, jag är däremot långt ifrån tillräckligt pedagogisk för att kunna reda ut begreppen utan att röra till det ännu mer än de 3 sidor som redan finns i tråden ... ;)

Jag tycker det här är en klockren idé till en artikel på fotosidan, någon med förmågan att förklara så att alla kan förstå borde skriva en grundlig text som börjar med det mest grundläggande teknikerna inom datorgrafik och tryck för att sedan gå vidare till specifika tillämpningsexempel inom foto och program som PS och LR.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.