Annons

Vad är manipulation?

Produkter
(logga in för att koppla)

wintermute

Ny medlem
Vad "får man" och inte göra efter exponeringen för att en bild ska betraktas som omanipulerad?
Jag som inte framkallar själv har endast Photoshop att tillgå och då är det ju enkelt att pilla på ljus och kontrast. Jag vet ingenting om mörkrumsarbete men tror att det är enkelt att åtgärda dessa parametrar och det känns ok att dona med det i Photoshop
Vad gäller då t ex för färgmättnad? Skärpa? Kornighet?
Fick bra betyg för en bild och dåligt samvete för att den var (eller kanske inte) manipulerad i Photoshop.
Vad är den allmänna åsikten? Är allt man kkan göra i mörkrummet ok?

Manipulation är det min sambo pysslar med när jag måste städa...

Skämt åsido. Det är ju rent objektiv grej. I princip är ju bilden manipulerad på ett sätt i och med att den fastnat på emaljen som fotgrafen valt. Grovkornigt, finkornigt, eller svart.vitt m.m.

Manipulation har fått en negativ klang, men hur skulle vi få ut bilderna på internet utan någon form av manipulation?

Problemet, om man får kalla det problem, är när man ändrar karaktären och atmosfären på en bild vare sig det är digitalt eller manuellt(ex. Filter, sandwiching vad det nu är på svenska eller beskärning).

Det viktiga är att fotografen deklarerar vad som gjorts och hur.

Jag håller med Mats om att det viktigaste är att man talar om vad det är man har gjort. Om det så bara är att man har beskurit den.
Fast jag har en liten dubbelmoral. Jag anser nog att om man gör grejer digitalt som är lätt att göra i ett "vanligt" mörkrum för S/V så är det fusk. Fast det är nog OK om man bara säger vad man har gjort.

MVH
Greve Nickon:cool:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar