Annons

Vad är gatufoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Artificiell

Aktiv medlem
Känns som att frågan går isär och att det finns många synpunkter. Alla tolkningar är dock välkomna i den här tråden!
U
 
individens val

Tja, det käns ju rätt färskt att snacka lite om detta. Själv upplever jag att, hur mycket jag än läser om regler och officiella tolkningar, så är gatufoto synonymt med snapshots/snabba observationer i alla fall för min egen del. Dvs för mig så är faktiskt Tunbjörk en gatufotograf, lika mycket som William Klein. Strömholm till stor del likaså.
 

Bilagor

  • öldrickande barn liten.jpg
    öldrickande barn liten.jpg
    29.3 KB · Visningar: 747
Jag tycker att bra gatufoto karakteriseras av att innehålla något extra förutom att bara vara rent dokumentär. Arkitekturfoto ser jag t ex inte som gatufoto. Ett bra gatufotografi ska helst berätta en historia. Elliot Erwitt är fantastiskt bra på det tycker jag.
 
Helt enig. En historia är nästa nödvändig. För övrigt vinner nästan alla bilder (oavsett genre) på att kunna berätta en historia :)

Funderar dock på det här med urbana miljöer som vi skrev om i ingressen. Vad är det egentligen?
 
Artificiell skrev:
Helt enig. En historia är nästa nödvändig. För övrigt vinner nästan alla bilder (oavsett genre) på att kunna berätta en historia :)

Funderar dock på det här med urbana miljöer som vi skrev om i ingressen. Vad är det egentligen?

Som jag ser det så är det "offentliga rum". Det kan vara gator och torg men också inomhus i gallerior, restauranger, museer, tågstationer etc.

Det är nog svårt att skapa en enhetlig definition av vad gatufoto är och även mästarna har ju uttolkat genren på olika sätt. Det är nog heller inte önskvärt med en strikt definition, dock så är ju diskussionen runt "gatufotografins demarkationskriterier" nyttig eftersom man genom samtalet uppnår en "känsla" av gatufotografins olika komponenter.
 
Enligt dessa kriterier så är väl tex ett tandläkarväntrum en urban miljö? Så summering är då: Gatufoto kan ej äga rum i naturen. Ej heller hemma hos någon. Kan man fotografera i en bil?
Gäller det bara när bilen befinner sig i stan? Eller kan bilen vara utanför bebyggelse? Äsch, jag tror på den individuella bedömningen..
 
Det kanske är namnet "gatufoto" det är fel på? Poolen kanske skulle heta situationsbild eller nått liknande. Bara en ide...
 
Här är en förklaring...
http://en.wikipedia.org/wiki/Street_photography

'Offentliga rum' är för övrigt en bra beskrivning. Där samlas människor. Oftast i tätort, oftast bland - eller i - byggnader och oftast i närheten av gatan...;)

Ögonblicket är viktigt men jag tycker också att referenserna är viktiga. Alltså det tidstypiska = kulturen. Hur klädde man sig, hur betedde man sig, hur bodde man, hur levde man, hur umgicks man, och så vidare.

Bara några tankar.
 
Artificiell skrev:
Funderar dock på det här med urbana miljöer som vi skrev om i ingressen. Vad är det egentligen?

Inte helt lätt (heller) att beskriva med några få ord. För mig kan det lika gärna vara en stadspark, större trädgård Men en gata om än aldrig så asfalterad i den urbana miljön och aldrig så nött blir inte med automatik gatufoto.
I båda fallen handlar det om hur fotot tas och vad som är huvudmotivet.
I en stadspark, eller grön oas, i en stad beter sig ju stadsborna på lite annorlunda sätt än om samma personer levt och verkat utanför stadsmiljön och nu befinner sig i ett grönområde. Filt, picknickkorg, bergsprängare och solstol är väl kanske inte helt vanligt i fjällen eller naturreservat, exempelvis?
Skulle nog säga att det är beteendet hos människorna, och när det gäller den asfalterade gatan, spåren av människor, som gör det till en urban miljö.

Inte helt säker på att jag varit jättetydlig, men hoppas ändå tankegångarna gått fram.
 
Uppdaterar...
- avspegling av samhället
- offentliga rum
- berättelse (historia)
- referenser (kulturen)
- människans beteende
 
Av en slump har jag upptäckt två bilder som kritiserats för att inte vara gatufoto i poolen, där fotograferna slår från sig den kritiken, och hänvisar till att om min bild "Väntrum", får finnas där, så får deras. Liknar sandlåda tycker jag, att referera kritik indirekt, i stället för till mig. Detta är ju relevant i sammanhanget: Att vi kritiserar bildens innehåll i stället för dogmer. Bättre fria än fälla. På det viset respekterar vi varandra mer, och bidrar till att uppmuntra folk att fotografera.Kort sagt, så är en schysst kommentar: "Bra foto, men kanske i fel pool", i stället för de värsta som bara skriver :"Fel pool"
Bör också nämna att jag i början av mitt medlemskap tillhörde "gatufotopolisen". Men upptäckte att det finns alldeles för många bilder som går utanför ramarna, så jag retar mig numera hellre på bilder som är utan poäng, för det är relevant för mig.
 
Är det nån som skulle vilja skriva en ny ingress till gatufotogruppen, baserad på den redan befintliga och punkterna nedan?
- avspegling av samhället
- offentliga rum
- berättelse (historia)
- referenser (kulturen)
- människans beteende
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.