Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är felet? Kalibrering mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Mantinieks

Aktiv medlem
Hej
Nu behöver jag er hjälp så att jag inte springer iväg o köper nya grejor i onödan.

Jag har under en tid haft problem med att skriva ut bra hemma. Det blev bland annat rödstick i svartvita utskrifter mm samt att färgutskrifter ofta blev mörkare än på skärmen.
Så mycket förstod jag att man måste kalibrera åtminstone skärmen och ladda ner profiler för papprena osv.

Men häromdagen så tog jag tag i saken och köpte Spyder Studio. Ett paket som skall kunna kalibrera skärmen samt skapa skrivarporfiler.

Behöver jag säga att förväntan på första utskriften var minst sagt ENORM!

Tyvärr blev den inte 4000:- bättre som Spyder studio kostade... Bilderna från skrivaren är fortfarande mycket "varmare" än på skärmen.

Kan tillägga att jag följer utskrift inställningarna slaviskt.

Nu återstår 2 saker egentligen.

1, Jag gör något fel (omöjligt :) ) jag gör ju aldrig fel...
2, Mina grejor är helt enkelt för dåliga.


Min utrustning:

Imac (kör vista på den, CS4)
Skrivare 1 Epson R360
Skrivare 2 Canon IP4500

Vad tror ni? Är det jag eller utrustningen?

Många tack på förhand från en ledsen o 4000:- fattigare Amatörfotograf
 
Vad tror ni? Är det jag eller utrustningen?

Jag tror det är utrustningen. Kan du byta den mot en Colormunki skulle jag hellre betalat några tusen till. Alternativt lämna tillbaka den och beställ riktigt gjorda profiler för de favoritpapper du kör med. Om du kan få till helt neutrala svartvita utskrifter med dina skrivare låter jag vara osagt, men kvaliteten på profilerna är helt avgörande för resultatet.

http://www.profiler.nu/farghantering/skrivarprofiler/
 
Hej !

Det borde intre vara Spydern, den bör funka.

Såg du någon skillnad efter det att du profilerat skärmen,
jag menar, tog den profilen ? om inte,
läs manualen och försök igen.
--
Orginalpapper-orginalbäck ?
om inte så kan steget för profileringen bli stort, försök då finna en printer-media inställning som ger så bra bild som möjligt, går det att med Spydern göra en temporär profil som "mellansteg" så gör det.
--
Hur blir resultatet för en sv-utskrift ?
Drar den någonstans iväg bort från nyanser av grått ?

Kontrollera att det inte är någon print inställnming som ligger kvar och spökar, och att alla ev tidigare profiler var avaktiverade när din profilering gjordes.

--
Jag förmodar att det på något sätt går att läsa av en tryckt-printad färgnyans med Spydern,

du skulle kunna ladda hem

http://www.qpcard.se/Upload/Docs/nav18320_9FCF6D49D75942E8AB95D7C2C8D9F99D.pdf

http://www.qpcard.se/Upload/Docs/QPcard_201_refcolor.jpg

och skriva ut och kontrollera att nyanserna åtminstone är i rätt landskap.

beroende på resultat så kanske det går att utröna vad som är snett.
Givetvis blir inte en utskrift av denna perfekt, och även om denna ser bra ut så kan utskrifter av vanliga motiv se fel ut.

//Magnus
 
Hej !

Det borde intre vara Spydern, den bör funka.

Såg du någon skillnad efter det att du profilerat skärmen,
jag menar, tog den profilen ? om inte,
läs manualen och försök igen.



--
Orginalpapper-orginalbäck ?
om inte så kan steget för profileringen bli stort, försök då finna en printer-media inställning som ger så bra bild som möjligt, går det att med Spydern göra en temporär profil som "mellansteg" så gör det.


--
Hur blir resultatet för en sv-utskrift ?
Drar den någonstans iväg bort från nyanser av grått ?



Kontrollera att det inte är någon print inställnming som ligger kvar och spökar, och att alla ev tidigare profiler var avaktiverade när din profilering gjordes.

--
Jag förmodar att det på något sätt går att läsa av en tryckt-printad färgnyans med Spydern,



du skulle kunna ladda hem

http://www.qpcard.se/Upload/Docs/nav18320_9FCF6D49D75942E8AB95D7C2C8D9F99D.pdf

http://www.qpcard.se/Upload/Docs/QPcard_201_refcolor.jpg

och skriva ut och kontrollera att nyanserna åtminstone är i rätt landskap.

beroende på resultat så kanske det går att utröna vad som är snett.
Givetvis blir inte en utskrift av denna perfekt, och även om denna ser bra ut så kan utskrifter av vanliga motiv se fel ut.

//Magnus


Hej!
1,Japp stor skillnad, mörkare samt varmare blev det.

2, Jag använder orginalpapper samt orginalbläck, provat även med Scandinavianphotos papper.

3, Skall prova SV igen och återkommer med svar.

4, Tror att allt skall vara ok, har provat om o om igen.

5, Japp, det följer med en Colorimeter som man läser av utskrifter man för själv med Spyder Print programvaran.
 
Jag har också en ip4500 och kalibrerade skärmar (ny MacBook Pro och en Dell skärm med ips-panel). Jag provade allt möjligt för att slippa rödstick, men det enda som verkar lösa problemet är att dra ner det röda lite i utskriftsdialogen.
 
När du jämför utskriften med bilden på skärmen, soft-proofar du med skrivarens profil då? Gör du inte det så kommer det inte att stämma.
 
Nu hsr jg hållit på lite mer, Svartvitt blir ganska bra nu, men färgbiten är värre. Soft-proof har jag nu testat och det blir lättare att få det relativt ok med den manövern, men ska det verkligen vara så? Ska man behöva justera färgerna innan man skriver ut för att få det bra? Jag trodde i min enfaldighet att man skulle kunna få allt bra om man kalibrerar skärm och gör egna profiler? Men man måste alltså Soft-proofa o justera färger ändå?

Eller har jag förstått fel?

Dessutom: Stort tack alla som hjälpt till hittills!

Mvh
Niclas
 
Men man måste alltså Soft-proofa o justera färger ändå?

Problemet är ju att din bild ofta innehåller färger som din skrivare inte kan återge. Det är hur man hanterar dessa färger som är anledningen till att du behöver justera dina färger.

Men om du ser en ordentlig förändring av även svaga färger, då är det antagligen fel på din profil.

Stefan
 
Hej !

Gör du en s-v bild utan några förändringar, dvs alla samma värde i samtliga färgkanaler
ex R64 G64 B64 så bör denna skrivas ut som en en massa olika nyanser av gått, detta oavsett hur den
visas på skärmen.


Prova med att skriva ut qpcard-jpg och mät sedan de grå fälten, jämför med vad som står i specen.
Är dessa bra så är färsticket troligen inte i skrivaren.

Om det nu inte är bra, hur ser en utskrift ut utan din egen printerprofil ?
I och med att du använder orginalmatrerial så borde den vara rätt bra direkt, utan några justeringar,

om inte så felsök lite.

Har du stängt av skrivarens färgkontroller så prova att ha de på, men i nolläge.

--


Nää, ev färgförskjutningar i utskriften ska profileringen ta hand om, så ett foto med rätt vitbalans
och rätt exponering ska bli någorlunda rätt direkt.
--

Kolla skärmen:

Prova med någon mjukvarubaserad skärmkalibrering ex de som finns på

www.crimson.se/?q=information/bildhantering/kalibrering/kalibrera

är allt som det ska så bör du inte kunna se någon sörre skillnad på mot din kalibrering.
( på pc så fås en mapp med "my profiles" där den gjorda profilen finns, döp om den till något vettigt och spara)

--
Hoppas nu att du med detta kan avgöra om det är skärmprofileringen eller skivarprofileringen eller båda som krånglar.

//Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.