Mantinieks
Aktiv medlem
Hej
Nu behöver jag er hjälp så att jag inte springer iväg o köper nya grejor i onödan.
Jag har under en tid haft problem med att skriva ut bra hemma. Det blev bland annat rödstick i svartvita utskrifter mm samt att färgutskrifter ofta blev mörkare än på skärmen.
Så mycket förstod jag att man måste kalibrera åtminstone skärmen och ladda ner profiler för papprena osv.
Men häromdagen så tog jag tag i saken och köpte Spyder Studio. Ett paket som skall kunna kalibrera skärmen samt skapa skrivarporfiler.
Behöver jag säga att förväntan på första utskriften var minst sagt ENORM!
Tyvärr blev den inte 4000:- bättre som Spyder studio kostade... Bilderna från skrivaren är fortfarande mycket "varmare" än på skärmen.
Kan tillägga att jag följer utskrift inställningarna slaviskt.
Nu återstår 2 saker egentligen.
1, Jag gör något fel (omöjligt ) jag gör ju aldrig fel...
2, Mina grejor är helt enkelt för dåliga.
Min utrustning:
Imac (kör vista på den, CS4)
Skrivare 1 Epson R360
Skrivare 2 Canon IP4500
Vad tror ni? Är det jag eller utrustningen?
Många tack på förhand från en ledsen o 4000:- fattigare Amatörfotograf
Nu behöver jag er hjälp så att jag inte springer iväg o köper nya grejor i onödan.
Jag har under en tid haft problem med att skriva ut bra hemma. Det blev bland annat rödstick i svartvita utskrifter mm samt att färgutskrifter ofta blev mörkare än på skärmen.
Så mycket förstod jag att man måste kalibrera åtminstone skärmen och ladda ner profiler för papprena osv.
Men häromdagen så tog jag tag i saken och köpte Spyder Studio. Ett paket som skall kunna kalibrera skärmen samt skapa skrivarporfiler.
Behöver jag säga att förväntan på första utskriften var minst sagt ENORM!
Tyvärr blev den inte 4000:- bättre som Spyder studio kostade... Bilderna från skrivaren är fortfarande mycket "varmare" än på skärmen.
Kan tillägga att jag följer utskrift inställningarna slaviskt.
Nu återstår 2 saker egentligen.
1, Jag gör något fel (omöjligt ) jag gör ju aldrig fel...
2, Mina grejor är helt enkelt för dåliga.
Min utrustning:
Imac (kör vista på den, CS4)
Skrivare 1 Epson R360
Skrivare 2 Canon IP4500
Vad tror ni? Är det jag eller utrustningen?
Många tack på förhand från en ledsen o 4000:- fattigare Amatörfotograf