Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vad är en "filteradapter"=

Produkter
(logga in för att koppla)

ConnyFox

Medlem
Jag har sett att man som tillbehör till min kamera kan köpa en filteradapter.

Vad gör den och hur använder man en sådan?
 
har du en kompaktkamera så måste du skruva på en sådan. den ser ut som en stor tratt och ligger helt sonika över optiken i kompakten och du får då filtergänga... i de flesta fall.
 
Tack för svaren men jag har fortfarande inte fått det riktigt klart för mig vad filter är och vad det gör/är bra för? :D
 
ConnyFox skrev:
Tack för svaren men jag har fortfarande inte fått det riktigt klart för mig vad filter är och vad det gör/är bra för? :D

filter är ett element (ett glas alternativt en plastbit) framför den ursprungliga optiken för att manipulera vad ccd/cmos/filmen fångar upp.

Tex så finns det såkallade polfilter som ger högre färgmättnad och tar bort reflektioner (som fiskeglasögon)... det finns färgade filter främs för film och det finns IRfilter som är ett väldigt hårt rödfilter som bara fångar upp irljus...

Kort sagt det finns grymt mycket olika filter.
Läs grundkursen här på FS så lär du dig en hel del...
Lycka till.
 
Om du har photoshop så kan du fixa dom flesta filter effekter med det + lite till.

Själv använder jag UV-filter som skydd på optiken.

ND filter för att kunna fota med längre tider i dagsljus.

Pol-filter för att ta bort reflexer.

Resten fixar jag i PS.
 
Zoso skrev:
Om du har photoshop så kan du fixa dom flesta filter effekter med det + lite till.

Själv använder jag UV-filter som skydd på optiken.

ND filter för att kunna fota med längre tider i dagsljus.

Pol-filter för att ta bort reflexer.

Resten fixar jag i PS.

mmm... grågrad glömde du dock... om du inte vill köra en dubbelmacka iofs... men det går snabbare med ett grågraderat.
 
martin ståhl skrev:
vad är ND-filter?

det står för NeutralDensity filter och är bra för att dra ner exponeringen vilket är bra för 2 saker:

Antingen göra slutartiden längre med bibehållen bländare

Eller kräva en större bländare = kortare skärpedjup vid samma slutartid.
 
om man inte känner för att leka i PS så kan man ju även smeta vaselin på ett filter och få en romantisk touch eller trä en strumpbyxa över linsen så blir det softat och så vidare...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.