Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad är en bra website?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fredrik H skrev:

Jag är allergisk mot sidor där länkar öppnar nya sidor hela tiden, jag vill inte stänga femton sidor efter att jag har tittat klart.

Fotosidor får gärna vara enkla men denna var lite för enkel, i mina ögon... :)

hihihi :) Vill du veta anledningen till detta?
Kunde inte hitta koden så man går tillbaka ur framen till orginalsidan :)
Så var tvungen att lägga till något så man hoppade ur det hela men hade meny sidan kvar :)
(nödlösning)

Ok, jag köper det :)

Det är svårt att koda, det är därför jag använder frontpage att koda åt mig sen går jag in och gör mina justeringar i koden efteråt.

Jag har inte min sida uppe just nu,(under rep) annars kunde du fått gå dit och "klaga" lite oxå.

Nu när jag läste mitt inlägg igen så såg det rätt bryskt ut men det var inte illa ment, man bara formulerar sig lite konstigt ibland.

Fredrik H skrev:
Ok, jag köper det :)

Det är svårt att koda, det är därför jag använder frontpage att koda åt mig sen går jag in och gör mina justeringar i koden efteråt.

Jag har inte min sida uppe just nu,(under rep) annars kunde du fått gå dit och "klaga" lite oxå.

Nu när jag läste mitt inlägg igen så såg det rätt bryskt ut men det var inte illa ment, man bara formulerar sig lite konstigt ibland.

Det är heelt ok :) Jag är nog inte den personen som tar illa vid mig ändå :)

Helena skrev:

hihihi :) Vill du veta anledningen till detta?
Kunde inte hitta koden så man går tillbaka ur framen till orginalsidan :)
Så var tvungen att lägga till något så man hoppade ur det hela men hade meny sidan kvar :)
(nödlösning)

Helena, lösningen är att ange rätt TARGET. Alltså

<A HREF="../menu.html" TARGET="_top">Tillbaka till menyn</A>

om du nu orkar fixa´t, men det tror jag det är värt. :) Hemsidan är ju så bra i övrigt.

Darren skrev:

Har inte bygt den för Netscape... De 10% ut av användare som fortfarande använder netscape borde kanske fundera på att uppdatera till Explorer...

Vi som gör hemsidor skulle få det mycket lättare då... :)

Håller med om att det kan vara jobbigt, men det är ju schysst om sajten iaf går att surfa igenom i Netscape tycker jag. Sen om det ser lite vajsing ut spelar ju inte så stor roll. Men även här är det ju kunden som bestämmer. En sajt som funkar i Netscape blir ju lite dyrare kanske, i alla fall om man skall ha dynamisk scroll. Attans kunder alltså! :D

Darren skrev:
Länge sedan jag använde NotePad (Antackningar) för att göra hemsidor... Även när man använder DreamWeaver så måste man kunna HTML för att få sidan som man vill... Tycker inte du det...?

Jag menar, varför skriva t ex 40 rader med kod för hand när man med en enkel musklick kan få de...

Absolut. Jag använder Homesite, visserligen en gammal version men den är helt klart min favorit. Jag har läst att en kombination av Dreamweaver och Homesite kan vara mycket effektivt.
Senaste versionen av Dreamweaver kommer visst med Homesite eftersom Macromedia köpt upp produkten från Allaire.

Darren skrev:

Tack för dina komentarer iaf... Alltid bra när folk säger vad de verkligen tycker.

Tack för att du kan ta kritik. Känns alltid lika trevligt att träffa på såna människor! :)

ace skrev:

Helena, lösningen är att ange rätt TARGET. Alltså

<A HREF="../menu.html" TARGET="_top">Tillbaka till menyn</A>

om du nu orkar fixa´t, men det tror jag det är värt. :) Hemsidan är ju så bra i övrigt.

Jag vet.... men vad sätter jag som target? Vad skriver jag? och vart?? :)

För att komma ur frames när du länkar tillbaka till menysidan, ersätt

<a href="../menu.html" border="0">menu</a>

med

<A HREF="../menu.html" TARGET="_top">menu</A>

BORDER="0" är inte ett riktigt attribut för en textlänk enligt HTML-standard så det kan du skippa.

TARGET är däremot ett mycket användbart attribut som kan ha flera olika värden. I detta fall vill vi att det skall ha värdet _top för att komma ur eventuella frameset.

Fast nu ser jag ju att du inte har några länkar tillbaka från de sidor som har frames och då fattar jag inte riktigt vad problemet var...

ace skrev:
För att komma ur frames när du länkar tillbaka till menysidan, ersätt

<a href="../menu.html" border="0">menu</a>

med

<A HREF="../menu.html" TARGET="_top">menu</A>

BORDER="0" är inte ett riktigt attribut för en textlänk enligt HTML-standard så det kan du skippa.

TARGET är däremot ett mycket användbart attribut som kan ha flera olika värden. I detta fall vill vi att det skall ha värdet _top för att komma ur eventuella frameset.

Fast nu ser jag ju att du inte har några länkar tillbaka från de sidor som har frames och då fattar jag inte riktigt vad problemet var...

Alltså så måste jag bara namnge meny sidan?

Aha, nja, om du gör så som jag skrev måste du även ta bort TARGET="_blank" i länkarna i huvudsidan för att alltihop skall visas i samma fönster hela tiden.

ace skrev:
Aha, nja, om du gör så som jag skrev måste du även ta bort TARGET="_blank" i länkarna i huvudsidan för att alltihop skall visas i samma fönster hela tiden.

Varför inte använda sig av frames...? Ha en frame på vänster sida där du har menyn och sedan en höger frame där du visar de olika bilderna....

På så sätt behöver du aldrig gå tillbaka till menyn för den är ju alltid där.

----------------------
| frame| frame |
| menu | content |

För att öppna en länk från 'menu' frame i 'content' frame gör du så här:
<A HREF="../lank1.html" TARGET="content">Länk 1</A>

Hoppas att du är med på det här för jag är väldig dålig på att lära ut saker... :)

Om det skulle vara något du inte förstår, fråga på bara...

mvh
Daren

Har varit på din sida och det här jag pratar om har du ju redan på 'Archive' sidan...

Senast ändrad:
Ack ni stackare vars hjärnor inte är byggda i html! Visserligen används min hjärna så sällan nu för tiden

Allt nytt skit är bara till elände. Dreamweawer m.fl. är helt onödigt, man tjänar mer på att ta sig tid att lära sig html. Då slipper man problem man inte kan lösa själv. Så mitt tips är lär er grunderna och lär er själva.

Darren skrev:

Varför inte använda sig av frames...? Ha en frame på vänster sida där du har menyn och sedan en höger frame där du visar de olika bilderna....

På så sätt behöver du aldrig gå tillbaka till menyn för den är ju alltid där.

----------------------
| frame| frame |
| menu | content |

För att öppna en länk från 'menu' frame i 'content' frame gör du så här:
<A HREF="../lank1.html" TARGET="content">Länk 1</A>

Hoppas att du är med på det här för jag är väldig dålig på att lära ut saker... :)

Om det skulle vara något du inte förstår, fråga på bara...

mvh
Daren

Har varit på din sida och det här jag pratar om har du ju redan på 'Archive' sidan...

Vill använda så mycket av ytan som möjligt :)

Det såg bra ut och det funkar fint.Är det nån som har tips på hur man lägger ut bilder på sin hemsida så att det blir smidigt?

Hej

Vad menar du med lägger ut?

Jag gör undersidorna i BreezeBrowser, huvudsidan i Notepad samt för över det hela med WindowsCommander.

Roine

- Vad är det som gör att man upplever en website som intressant?

Vad som är intressant är ju mycket personligt, materialet är ju olika intresstant för olika människor. Man får väl köra hårt på den nisch man har valt, och lägga ut det som intresserar dem man vill ha intresserade, istället för att försöka locka alla.

Att ha såpass mycket material att man inte hinner surfa igenom det på några minuter, är ju bra. Mångas hemsidor består av några sidor med text, när man väl har läst dem finns det inget mer att titta på, och man lär inte besöka sidan så ofta...

Att ofta ha nytt material är lockande. Det är dock viktigt att man, precis som på din sida, direkt kan se vad som är nytt.

- Vad är det som lockar, tekniska finurligheter, enkelhet, ren o snygg, bilder, text etc

Som sagt, nytt material. Att sidan är lättläst och enkel att navigera på är viktigt.

Många stora företag bygger sina sajter efter vad de själva vill visa upp, inte efter vad besökaren vill se. Det gör att man ganska snart tröttnar, eftersom man inte kan hitta fram till det man tycker är intressant.

Tekniska finurligheter kan ju vara skoj att ha, men man får se till att de inte har ett egensyfte, utan att de faktiskt förenklar för den som ska titta på sidan.

Har nu tittat runt på era och andras sidor och gjort om min webs layout.

Den nya ser ju mycket bättre ut än den gamla. :)

Det som dock blev sämre är bakgrundsfärgerna på fotolistan. Den gröna färgen passar inte ihop med någon annan färg på sidan. Använd gärna en lite ljusare grå istället, en neutral färg är en bra bakgrund till fotona.

Du kan också gärna lämna ett par pixlar grått över och under bilderna, så att de inte flyter ihop.

Att ha fetstil som "mouseover" på länkarna kanske inte var så lyckat heller. När jag pekar på "digitalt, små/mellanformat" så får den inte längre plats på en rad, utan resten av kolumnen hoppar ner ett steg...

Sedan är det en konstig blandning mellan engelska och svenska på sidan... ;)

"Copyright roine.nu" läter lite underligt, tycker jag, ungefär som att säga "Copyright Divisionsgränd 17"... Skriv dit ditt namn, det är ju den fysiska personen som har copyright, inte domänadressen.

För lite mer inspiration kan du ju titta på min sajt guffa.com. Inte för att jag säger att allt där är rätt (kom gärna med reflektioner), men det är ett sätt att bygga det på.

Mitt bildarkiv är ju lite mer kaotiskt, har funderat på att lägga upp små fotoalbum från specifika händelser. Nu har jag fått lite mer inspiration från din sida. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar