- Vad är det som gör att man upplever en website som intressant?
Vad som är intressant är ju mycket personligt, materialet är ju olika intresstant för olika människor. Man får väl köra hårt på den nisch man har valt, och lägga ut det som intresserar dem man vill ha intresserade, istället för att försöka locka alla.
Att ha såpass mycket material att man inte hinner surfa igenom det på några minuter, är ju bra. Mångas hemsidor består av några sidor med text, när man väl har läst dem finns det inget mer att titta på, och man lär inte besöka sidan så ofta...
Att ofta ha nytt material är lockande. Det är dock viktigt att man, precis som på din sida, direkt kan se vad som är nytt.
- Vad är det som lockar, tekniska finurligheter, enkelhet, ren o snygg, bilder, text etc
Som sagt, nytt material. Att sidan är lättläst och enkel att navigera på är viktigt.
Många stora företag bygger sina sajter efter vad de själva vill visa upp, inte efter vad besökaren vill se. Det gör att man ganska snart tröttnar, eftersom man inte kan hitta fram till det man tycker är intressant.
Tekniska finurligheter kan ju vara skoj att ha, men man får se till att de inte har ett egensyfte, utan att de faktiskt förenklar för den som ska titta på sidan.
Har nu tittat runt på era och andras sidor och gjort om min webs layout.
Den nya ser ju mycket bättre ut än den gamla.
Det som dock blev sämre är bakgrundsfärgerna på fotolistan. Den gröna färgen passar inte ihop med någon annan färg på sidan. Använd gärna en lite ljusare grå istället, en neutral färg är en bra bakgrund till fotona.
Du kan också gärna lämna ett par pixlar grått över och under bilderna, så att de inte flyter ihop.
Att ha fetstil som "mouseover" på länkarna kanske inte var så lyckat heller. När jag pekar på "digitalt, små/mellanformat" så får den inte längre plats på en rad, utan resten av kolumnen hoppar ner ett steg...
Sedan är det en konstig blandning mellan engelska och svenska på sidan...
"Copyright roine.nu" läter lite underligt, tycker jag, ungefär som att säga "Copyright Divisionsgränd 17"... Skriv dit ditt namn, det är ju den fysiska personen som har copyright, inte domänadressen.
För lite mer inspiration kan du ju titta på min sajt
guffa.com. Inte för att jag säger att allt där är rätt (kom gärna med reflektioner), men det är ett sätt att bygga det på.
Mitt bildarkiv är ju lite mer kaotiskt, har funderat på att lägga upp små fotoalbum från specifika händelser. Nu har jag fått lite mer inspiration från din sida.