Det finns ju olika sätt att arbeta.
Jag som relativ nybörjare testar och utforskar vad som passar mig, men jag är ofta väldigt nogrann och planerad som person, och att greppa tillfället är för mig en utmaning.
Båda sätten har sin charm, att faktiskt tänka ut ett tema, motiv, ide, och sedan planera och tänka igenom det, hur var när man vill ha det, för att sedan gå ut och lugnt och metodiskt sätta upp stativ och vänta på ljuset för att sedan bränna 5 bilder när ljuset väl infinner sig har sin charm.
Men man ska definitivt inte underskatta dom spontana snapshotsen/candids som faktiskt i många fall kan lämna en ärligare känsla.
Läste ett citat någonstans. Kommer inte ihåg det exact, men nåt i still med att man ska plugga tekniken så pass mycket så man aldrig behöver tänka, när man tar bilden ska allting gå på reflex efter hur man tänker att man vill ha det.
Man ser bilden, och vips har alla inställningar på kameran gjorts och bilden blivit tagen utan att man medvetet gjort det. Det har också sin charm.
Men som sagt, vi är alla olika, men det mesta med att vara gröngöling är att man inte sitter fast i alltför djupa hjulspår ännu.