Annons

Vad är egentligen en amatör?

Produkter
(logga in för att koppla)
När jag tittar runt bland fotograferna på fotosidan slås jag av vilken skillnad det är mellan en "amatör" och en "amatör". Vissa fotografer verkar i mitt tycke vara allt annat än just en amatör. Det finns de som tar mycket bättre bilder än de som på pappret är fotografer. De som kanske fotar skolklasser och aldrig fotar kreativa bilder...

Jag såg en bild där det var en tjej som blir attackerad av duschslangar. Bilden var superfixad i efterhand och såg väldigt häftig ut. Fotografen hade lagt in bilden i mjukstart-poolen. JAG som är en riktig nybörjare tycker inte riktigt att den personen också är en nybörjare. Den personen kanske är en hejare på photoshop :) Nä men skämt åtsido jag kan ge många många fler ex.

När blir man en "riktig" fotograf?

Är det någon som tycker som jag?
MVH Hanna
 
Tar du en bild, så är du "riktig fotograf".

Skillnaden mellan amatör och proffs är att proffs ALDRIG visar sina dåliga bilder.

/ E
 
Det finns säkert många som tycker som du.

Fast man måste skilja på amatör och nybörjare, en nybörjare är vad det låter som, någon som precis börjat och inte kan så värst mycket.
En amatör kan ha fotat hela sitt liv, vara hur duktig som helst och fortfarande vara amatör.
Ett proffs kan vara komplett värdelös och inte kunna ett smack och ändå vara proffs.

Skillnaden på ett proffs och en amatör är att den ena lever på det, den andra inte, skillnaden är inte hur mycket dom kan.
Man kan alltså vara nybörjare och proffs eller amatör och super duktig (fast oftast r det ju inte så).

Man vill ju gärna att dom som lever på det är duktiga, för det känns rättvisast så, men det är bara att knäppa på TV’n, dra igång en film, sätta på radion, gå på en konstutställning eller vad som helst som är lite konstnärliga yrke (förutom dans, för du blir ingen dansare om du är värdelös) så inser man rätt fort att duktig och proffs inte alltid går hand i hand.
Och tyvärr verkar det blir mer och mer sällan dom två möts i samma person.
Nu har man större chans att bli en känd (proffs, kunna leva på det) sångare om man har formerna på rätt ställe än om man faktiskt kan sjunga, samma sak är det med film.
Det är en bättre investering att satsa på silikonbröst än på sånglektioner.

Man är en fotograf när man känner sig som en fotograf, när man känner att man behärskar det man håller på med. Men man är bara en amatör till det att man kan leva på det.
Så amatör är ingen måttstock på vad man kan eller inte, således inget negativt ord.


/Magnus
 
Ordet amatör är väl språkligt sett närbesläktat med amour (kärlek). En amatörfotograf är alltså en person som fotograferar av kärlek till fotokonsten, eller mindre högtravande en person som fotograferar för sitt eget höga nöjes skull.
 
Som flera redan påpekat så har ordet amatör flera, delvis överlappande, men olika betydelser.

Dels någon som gör något av intresse, av passion, för att hon eller han gillar det.

Dels någon som gör något, men som inte har det som yrke.

Dels används det emellanåt som nedsättande uttryck: som i "amatörtabbe" eller liknande och där ordet syftar på någon som gör nybörjarmisstag eller bara är klantig.

Order proffs har ju även det många skikt: Det kan dels rakt upp och ned syfta på att man gör något yrkesmässigt, men också syfta på att det man gör håller en viss klass, en viss grundnivå. De betydelserna överlappar för det mesta, men definitivt inte alltid ... :)

Så visst finns det proffsiga amatörer och amatörmässiga proffs. Och allt däremellan och även del andra kombinationer ...
 
Re: Vad är då...

SmashingPumpkins skrev:
Semi-Proffs ?

Det är en term som uppfanns av folk som ville kränga sina utdaterade digitalkemeror med manuella inställningar på blocket. Oftast ett desperat försök att trissa upp priset några kronor.
 
Proffs sämre än amatörer

En av morgontidningarna där jag bor har två fotografer som utmärker sej.
Jag förmodar att dom kallar sej pressfotografer vid val av titel, men resultatet de levererar i tidningen är bland det sämsta jag sett i bildväg, men dom är ändå yrkesfotografer.
Den andra tidningen, den sk förstatidningen har väldigt duktiga fotografer som levererar väldigt intressanta och fina bilder, tagna ur spännande vinklar och så, däremot har dom usla journalister, jämfört med andratidningen som har bra journalister.
Alla dessa är dock yrkesmänniskor.
Och de jag tycker är helkassa pressfotografer anser väl tidningsledningen vara duktiga, de har ju jobbet kvar.
Så egentligen är det väl betraktaren av en bild som avgör om bilden är tagen av en amatör eller en yrkesman, sen finns det ju amatörer inom alla yrken, men det är ju en helt annan sak.
Så egentligen är ordet amatör något nedsättande när man ser det ur det perspektivet, trots att amatörer i många fall levererar ett bättre resultat än yrkesmän.
Fritidsfotografer är väl ett bättre uttryck för oss som har fotografering som hobby.
Tycker Kenneth
 
Amatör livnärsig ej på det det är enda skillnaden.
Det kanske blir lättare om man sneglar på idrotten.
Där ser man tydligare skillnaden på amatör o proffs.

Det händer ju allt för ofta att amatörer vinner över proffsen i idrott. Där resultat räknas och inte signaturen som i konstens värd.
 
Amatör eller proffs har ju inget med yrkeskunskap att göra egentligen, även om man förutsätter att proffset kan mer då han/hon har det som levebröd.

En städerska är proffs och min morsa amatör.
:) Om ni förstår vad jag menar... :)
(Hon är med andra ord fruktulöst städbenägen och gör det grymt bra) Jaja.... Bara begrepp.
 
Splanky skrev:
Amatör eller proffs har ju inget med yrkeskunskap att göra egentligen, även om man förutsätter att proffset kan mer då han/hon har det som levebröd.

En städerska är proffs och min morsa amatör.
:) Om ni förstår vad jag menar... :)
(Hon är med andra ord fruktulöst städbenägen och gör det grymt bra) Jaja.... Bara begrepp.

Nja, amatör eller proffs har väldigt mycket med yrkes att göra, men väldigt lite med kunskap.

/Magnus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.