ANNONS
Annons

Vad är dt för skillnader på sony a 100 och 200?

Produkter
(logga in för att koppla)

jri87

Medlem
Hej

Vad är det för skillnad mellan sony alpha 100 och 200an?
det enda jag egentligen vet är att 200an är lite mindre.
vad är det mer?
skulle vilja ha en A200 men har sett att A100 är ganska billig begagnad just nu så kanske lika bra att köpa A100an?

tack på förhand

Hej

vad är det mer?
skulle vilja ha en A200 men har sett att A100 är ganska billig begagnad just nu så kanske lika bra att köpa A100an?

tack på förhand

båda ä bra kameror lite skillnad i pixlar, och a200 är nyare.a200 finns för 3500 på netonnet,

är pixlarna den enda skillnaden?
har hittat en A100 för 3000 med 18-70mm objektiv väska och minnes kort kommer inte ihåg hur stort det var.

Hej

vad är det mer?

tack på förhand

Båda har 10.2MP. vet däremot ej om det är samma sensor i, men A200 ska enligt tester ha lite bättre brusegenskaper.

Har kännt lite på den på onoff och ger intrycket att plasten i huset kan vara någon 10dels mm tunnare än A100, min bror har A350 vilket väl bygger på liknande hus men han bekräftade ochså efter ett lån av min A100 att den ger ett lite gedignare intryck än A350.

Hoppas sökaren är lika i båda för skulle jag tvingas köpa nytt skulle det bli A200 framför A300/A350,skulle inte välja liveview före en lite större sökare.

Här hittar du en sk. side-by-side jämförelse från dpreview. Skillnaden är inte så stor, men den finns där. Observera att det finns följande felaktigheter i jämförelsen; blixten har GN 12 på båda husen, Minolta A-type objektiv passar båda , samt att båda tar CF typ II,

Personligen skulle jag inte titta på a100 när a200 finns.

Senast ändrad:
vet inte riktig ngt om skillnader men jag använder a1oo. saker jag e misnöjd med med denna kamera e ffa brusegenskaperna (sticker iväg snabbt på 400 iso och upp.) gillar häller inte hur mycket slutaren låter. kanske låter trivialt men du får bara ett skott på djur med den och den driver mänskliga modeller till vansinne.
så om det åtgärdat dessa detaljer till 200an...

De båda punkter som Bergvind tar upp i sitt inlägg är förbättrade på Sony A200. Slutaren låter inte lika mycket längre, och bruset är lägre vid högre ISO-tal (och kan väljas upp till ISO 3200 för A200 mot ISO 1600 för A100).

A200 har samma sökarstorlek som A100. A300/A350 har sökare som är något mindre pga Liveview-systemet, som dock är det enda LV-system på marknaden som funkar (de övriga märkenas är värdelösa i alla normala situationer).

Den viktigaste förbättringen anser jag annars för min del vara att autofokusen är tydligt snabbare på A200 än på A100.

Det finns också något som plockats bort - A200 har ingen knapp för nedbländning som A100 har. Ett fåtal användare klagar på detta, men de flesta använder den aldrig, eftersom med de sökarskivor som sitter som standard i dagens DSLR-kameror så är skärpedjupet ändå knappast möjligt att bedöma (skivorna är mera klarglas än mattskivor). DMF-funktionen har också plockats bort - också något som inte så många använder. Dessutom kan man nog räkna med att alltfler av de kommande gluggarna kommer att vara försedda med SSM, och då behövs inte den funktionen.

A200 kan också blixtsynka på 2:a ridån. Snabbaste tid för blixt är 1/160 sekund för båda, fast den sjunker till 1/125 sekund på A100 ifall man har AntiSkak inkopplad, vilket har tämligen ringa betydelse (kortaste blixtsynktiden menar jag - att alla Minolta/Sony DSLR-kameror har AS i kroppen är däremot en väsentlig fördel gentemot Nikon och Canon!).
Ifall man kör med HSS så går det ju f.ö. att synka även på kortare slutartider - då kan man köra med blixt ända ner till 1/4000 sekund med båda kamerorna (fast då blir blixtens ljusstyrka väldigt svag - dvs man måste hålla sig nära sina "fotooffer").

Bildskärmen är något större på A200 än på A100 - 2,7 vs 2,5 tum.

Detta är de skillnader jag erinrar mig på rak arm. När det gäller A100 så behöver du generellt inte vara rädd för att köpa en A100 - de som har dessa verkar genomgående väldigt nöjda (till skillnad från de som har t.ex. Canon 350D eller 400D - de verkar enligt min erfarenhet vilja sälja av dessa ganska fort ...). Dock bör du tänka på att det f.n. går att få A200 med kitobjektiv till förvånansvärt lågt pris (klart bästa köp bland instegskamerorna), vilket gör det mindre attraktivt att köpa en begagnad. Köper du en ny A200 så får du ju först 1 års garanti och därefter ytterligare 2 års reklamationsrätt på ursprungliga fabrikationsfel (dvs totalt 3 år).

Mitt råd: Köp kameran ny, men leta sedan efter begagnade objektiv. Alla Minolta AF-objektiv passar ju direkt. Äldre manuella Minolta-objektiv passar inte (det brukar stå MC eller MD på dessa).

PS Oroa dig inte ifall jag ovan har använt en massa termer som du inte förstår. Alla dessa kommer att vara beskrivna i bruksanvisningen (köp inte ett begagnat hus ifall du inte får med denna). Och skulle det vara något som inte står där, så är du välkommen tillbaka för att fråga här!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar