ANNONS
Annons

Vad är detta?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nikon

Aktiv medlem
Kriegsmarine kamera märkt Leica

En kamera som är märkt LEICA på linsskydd och på det
fina läderfodralet. Jag har inte provat kameran men den förefaller helt felfri.
Objektivet går att fälla ut samt att det går ställa in en mängd olika saker på
ovansidan, dock kan jag inget om denna kameratyp. På ovansidan finns en
riksörn+hakkors med ett skepp samt ett nummer. Detta framgår av bilderna.
 

Bilagor

  • 1295530_1.jpg
    1295530_1.jpg
    40.3 KB · Visningar: 1,161
Aha !!!

Detta är en annons jag hittade,men jag är osäker på om den är värd att lägga ner några pengar på?
 
Finns det....

Någon som skulle kunna ge sig på en gissning om vad den skulle kunna vara värd? bara på ett ungefär.
 
På LPfoto auktion 13 nr:307 står följande en kamera i mässing med hakors..och örn...kolla den...låter som en likadan sån kopia:
...
Gå in på www.lpfoto.se, tidigare auktioner, auktion nummer 13, NR: 307...du laddar ner en PDF fil där...
Lycka till
 
Ingen Dyrgrip

Tackar för tipset,den var ju inte särskilt intressant verkade det på LP-Fotos auktion.Det var bara det jag ville veta, tack för alla tips.

Mvh Torbjörn W.
 
bilden

En Leica från Wehrmacht? Alltså en tysk krigs Leica? Om den är äkta så är den värd minst en halv miljon kr.Mitt tips är dock att det kan vara en rysk kopia från forna Öst Tyskland, där örnen och hakkorset är ditsatt efteråt.Men värdet kan ändå vara ett par tusenlappar.
 
förmodligen en rysk kopia ..

har sett andra ww2 leicor. lufftwaffe stod det på den då..

var i kontakt med en ryss som kunda få fram massor av krigs kameror.kopior ..
 
Instämmer med föregående inlägg. Jag fick en ryssleica av min far för några dagar sedan, den är antagligen tillverkad utifrån en FED 1 eller något liknande. Min är ganska rolig då den är stämplad med tre kronor och texten flygvapnets meterologiska avdelning. Att den är en kopia råder det ingen tvekan om då far min köpte den i Polen 1993 av en finmekaniker för ungefär 400 svenska kronor, han hade flera.


Mvh

Jalle
 
Man kan köpa nya ryska kopiar med både svastika och örn och hela kitet fortfarande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.